سه‌شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
لیتوگرافان ریسک سرمایه‌گذاری جدید را قبول نمی‌کنند

به گفته یک لیتوگراف پیشکسوت؛ اکثر لیتوگرافان به دلیل کسادی بازار و وضعیت اقتصادی نامناسب، ریسک سرمایه‌گذاری جدید را قبول نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند مسیر خود را در همان کسب و کار سابق خود ادامه دهند.

آیدین طهوری، فعال پیشکسوت حوزه لیتوگرافی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کیفیت دستگاه‌های لیتوگرافی در کشور گفت: فعالان این حوزه در طول یک دهه گذشته، تلاش کردند نسبت به نوسازی و به‌روزرسانی کارگاه‌های خود اقدام کنند اما طی سال‌های اخیر دستگاه‌های مدرن‌تری نیز در بازارهای جهانی عرضه شده است که قیمت گزافی دارند و چون لیتوگرافان کشور ما در وضعیت بد اقتصادی هستند، نمی‌توانند این ماشین‌ها را به مجموعه‌های خود اضافه کنند.
 
طهوری با اشاره به کاهش تیراژ کتاب و تاثیر آن بر فعالیت لیتوگرافان و چالش‌‌های پیش روی فعالان این صنف توضیح داد:‌ از آنجایی که تیراژ کتاب‌ در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، بیشتر ناشران کتاب‌های خود را به‌وسیله دستگاه‌های دیجیتال و نشر رومیزی چاپ می‌کنند و کمتر به سراغ چاپ افست و فنی می‌آیند. 

وی ادامه داد: چاپ کتاب به این شکل و بدون نیاز به لیتوگرافی، هزینه پایین‌تری دارد و برای ناشران ارزان‌تر تمام می‌شود. این مساله باعث شده، تیراژ کار لیتوگرافان افت شدیدی داشته است و کسب و کار هم‌صنفی‌های ما که بیش از سه یا چهار دهه است در این بخش کار می‌کنند، شود.
 
طهوری از سوق پیدا کردن لیتوگرافان کتاب به سمت چاپ کاتالوگ و بروشور خبر داد و گفت: نظراتی درباره تجیمع لیتوگرافان و راه‌اندازی مجتمع‌های چاپی داده می‌شود اما مساله اینجا است که اکثر لیتوگرافان به دلیل کسادی بازار و وضعیت اقتصادی نامناسب، ریسک سرمایه‌گذاری جدید را قبول نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند مسیر خود را در همان کسب و کار سابق خود ادامه دهند.
 
وی نتیجه این موضوع را عدم به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌های چاپی دانست و عنوان کرد: ما در مجموعه خود از ظرفیت موجود دستگا‌ه‌های خود استفاده می‌کنیم و به فکر ورود دستگاه‌های جدید نیستیم؛ زیرا  برای ما صرفه اقتصادی ندارد زیرا نقدینگی در میان صنف پایین است.
 
طهوری همچنین با بیان اینکه تغییر و تحول در شرایط اقتصادی کنونی برای ما و سایر هم‌صنفی‌ها کار سخت و مشکلی است، بهبود شرایط را در گروه ورود دولت به این عرصه دانست و گفت: به‌عنوان یک لیتوگراف از دولت این انتظار را دارم که وضعیت اقتصادی در حالت کلان و کلی کشور بهبود پیدا کند تا مشاغل آزاد نیز برای ادامه حیات خود انگیزه پیدا کنند.
 
وی با بیان اینکه از سوی دیگر نوسانات قیمت مواد اولیه نیز مشکل دیگری است که ادامه کار در این حوزه را مشکل می‌کند، یادآور شد: با توجه به تغییر نرخ ارز به صورت روزانه و تاثیر آن بر مواد اولیه مورد نیاز، صنف ما نتیجه این بی‌ثباتی را بر به‌وضوح بر شرایط خود احساس می‌کند؛ به‌طوری که با بالا رفتن قیمت مواداولیه، معمولا مشتری ثبت سفارش نمی‌کند؛ به این امید که التهابات بازار بخوابد و همین موضوع درآمد مجموعه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
به گفته طهوری، این موضوع موجب کاهش و ریزش مشتریان ما در این مدت شده است و همین مسایل در کنار هم موجب شده است که فعالان حوزه چاپ از جمله لیتوگرافان رغبتی به سرمایه‌گذاری و تجهیز مجموعه خود نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها