چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
کتاب‌هایی که در «اسلام قلعه» سوخت

سید‌مجید سلطانی از سوختن محموله‌های کتاب به ارزش ریالی قابل توجه در «اسلام قلعه» خبر داد و برآورد دقیق از میزان خسارت‌ها، به‌دلیل جاسازی کتاب‌ها در بین بار‌های دیگر را دشوار دانست.

سید‌مجید سلطانی، مدیر موسسه «شانه سرک» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره خسارت وارده شده از آتش‌سوزی در گمرک «اسلام قلعه» به محموله کتاب‌ این گمرک بیان کرد: براساس گفته همکارانمان در گمرک «اسلام قلعه» به‌طور متوسط ماهانه دو تا سه کانتیر کتاب، از گمرک عبور می‌کند. ارزش ریالی این کتاب‌ها بالغ بر دو تا سه میلیارد تومان است. براساس تصاویر ارسالی از دوستانمان در افغانستان، تعداد قابل‌توجهی کتاب با ارزش ریالی قابل توجه کاملا سوخته است.    
 
وی با اشاره به سرنوشت بار کتاب‌ متعلق به موسسه شانه سرک ادامه داد: هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت محموله‌های موسسه در اختیار نداریم. در مجموع 100 تا 150 محموله کتاب به‌اصطلاح خُردخُرد به گمرک ارسال شده بود و با توجه به اینکه حق گمرکی کتاب در افغانستان بالاست، برخی کتاب‌های توسط خریداران افغان، بین بار‌های دیگر جاسازی و از مرز عبور داده شده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان در مدت زمان کوتاه از میزان خسارت‌ها برآوردی داشت؛ علاوه‌براین احتمال سرقت نیز وجود دارد.               
 
سلطانی درباره حمایت دولت افغانستان از خسارت‌دیدگان آتش‌سوزی گمرک «اسلام قلعه» افزود: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها، اعلام نشده است به‌تبع از آسیب وارده به بار کتاب در گمرک «اسلام قلعه» اطلاعاتی در اختیار نیست؛ اما شنیده‌ها حاکی از نابودی بار یک ناشر افغانستانی به ارزش 270 تا 280 میلیونی است. مطلع شدیم دو کانتینر کتاب یک ناشر هراتی از این آسیب در امان مانده و با حمایت گمرک جمهوری اسلامی ایران به مشهد برگشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها