وی با اشاره به اهمیت نگارش این کتاب در این عصر که شاهد گسترش ارتباطات رسانهها هستیم، گفت: این ادعا گزاف نیست که رسانهها، قلبها و مغزها را مطابق میل خود طراحی میکنند و صرفا انتقالدهنده واقعیت نیستند؛ بلکه سازنده اَبرواقعت هستند و امروزه به «امتداد انسان» در جوامع بشری تبدیل شدهاند. در چنین شرایطی حرکت در شاهراه پرترافیک بینالمللی بدون خدمات دیپلماسی رسانهای امکانپذیر نیست.
فعال رسانهای ادامه داد: دیپلماسی رسانهای تلاش میکند تا با بهکارگیری تدابیر و تکنیکهای اقناع، استدلال، تشویق، تنبیه و تهدید افکار عمومی جهانی و جامعه طرف مقابل برای پایان مخاصمات و منزوی کردن کشورها یا ارتقاء سطح روابط سیاسی و تفاهم راهی بیابد، از این جهت در جعبه ابزار ارتباطات استراتژیک کشورها، وزن بالایی دارد.
وی ادامه داد: دیپلماسی رسانهای در این مفهوم به معنای هیاهوی رسانهای نیست، به معنای انفعال رسانهای هم نیست، بلکه به معنای ابتکار و ابداعات رسانهای در زمان مناسب است. حتی گاه «سکوت» هم گفتمانی پرقدرت در دیپلماسی رسانهای است.
خیرخواه تاکید کرد: کتاب «دیپلماسی رسانهای» به شما قدرت میدهد تا راه گفتوگو با دشمن را پیدا کنید و به جای ارتش، با رسانه، آن را به پای میز مذاکره بیاورید.
نظر شما