جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
بسیاری از منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی هرسین فرسوده‌‌‌ است

مسئول کتابخانه نبی‌ اکرم (ص) شهرستان هرسین گفت: به‌دلیل مشکلات مالی، کتابخانه‌های عمومی هرسین حتی سالی یک بار هم به‌روز نمی‌شود و کتاب‌های فرسوده و بدون مخاطبی که در طرح‌های وجین ما جمع‌آوری می‌شوند، جایگزینی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، هرسین از شهرهای برتر استان کرمانشاه در عرصه مطالعه و کتابخوانی است. با این وجود، کتابخوانان و کتاب‌دوستان این شهرستان با کمبود امکانات و به‌روز نشدن بسیاری از کتاب‌ها مواجه‌اند.

هرسین دارای ۶ کتابخانه عمومی است؛ دو کتابخانه شهدای محراب و نبی اکرم (ص) در بخش مرکزی، دو کتابخانه گلستان و ملاصدرا در بخش بیستون، کتابخانه روستایی شهدای چهر در روستای چهر و کتابخانه سیار شهدای گمنام در هرسین واقع شده‌اند

کتابداران کتابخانه‌های عمومی این شهرستان که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان سفیران فرهنگی یاد کرد، در کنار انجام خدمات کتابداری از جمله امانت کتاب و ثبت‌نام اعضا، ثبت کتاب و نشریه، شابک‌نویسی‌، رف‌خوانی و سایر خدمات تخصصی کتابداری، حضوری چشم‌گیر دارند و برای ارتقا وضعیت کتابخوانی تلاش دوچندان می‌کنند.

«رضا ویس­‌مریدی»، مسئول کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) شهرستان هرسین است. وی که دارای مدرک کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی از دانشگاه علامه طباطبایی است، می‌گوید: استقبال مردم از کتابخانه‌های عمومی قابل قبول است، اما به‌دلیل مشکلات مالی، ما با کمبود منابع و به‌روز نبودن منابع در کتابخانه مواجه هستیم. همچنین کتاب‌های فرسوده و بدون مخاطبی که جمع‌­آوری می­‌شود، جایگزینی ندارند. این عوامل همگی در رغبت مراجعه‌کنندگان به کتابخانه که بیشتر نوجوانان هستند، تاثیر منفی دارد.

درخصوص فعالیت‌های این کتابخانه و طرح‌هایی که برای کشاندن بیشتر مخاطبان به کتابخانه و همچنین وضعیت معیشتی کتابداران شهرستان، با وی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) چه تعداد کتاب در قفسه‌هایش دارد؟

این کتابخانه سال 1385 افتتاح شد و هم‌اکنون نزدیک به 16 هزار و 500 عنوان کتاب در این کتابخانه به عموم مردم عرضه می­‌شود.

مراجعه‌کنندگان و اعضای کتابخانه، بیشتر از چه قشری هستند؟

با توجه به اینکه این کتابخانه نزدیک مدارس است، بیشتر مخاطبان کتابخانه را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. وضعیت استقبال مردم از کتابخوانی قابل قبول است.

از کم و کیف منابع موجود در کتابخانه از حیث به‌روز بودنشان، بگوئید.

ما طرح‌­هایی برای تشویق مخاطبان به کتاب­خوانی داریم، اما با توجه به کمبود منابع مالی قادر به اجرای این طرح‌ها نیستیم. ما با کمبود منابع مواجهیم و منابع کتابخانه، به‌روز نیست. واقعیت تلخ‌تر این است که نهاد کتابخانه‌‌های عمومی هم از نظر مالی در تنگنا قرار دارد و در کل، بودجه کافی برای تهیه کتاب‌­ها وجود ندارد.

مگر در این کتابخانه، طرح «وجین» (برای جمع‌آوری کتاب‌های فرسوده) اجرا نمی‌شود؟

طرح «وجین» که در آن کتاب‌های فرسوده و بدون مخاطب جمع‌­آوری می­‌شود، اجرا می‌شود؛ اما مسئله این است که جایگزینی برای این کتاب‌­ها وجود ندارد. از سوی دیگر کتاب­‌های کمک درسی در این کتابخانه در سطح بسیار ضعیفی قرار دارند که این، باعث عدم رغبت مراجعان که بیشتر نوجوانان هستند، شده است.

شما برای به‌روز شدن منبع این کتابخانه چه پیشنهاد مشخصی دارید؟

گمان می‌کنم اگر بتوانیم یک صندوقِ پیشنهادات و انتقادات را با توجه به نیاز اعضاء کتاب­‌ها تهیه کنیم، اقدام مطلوبی انجام داده‌ایم؛ اما امکان تهیه کتاب برای ما با توجه به نبود منابع مالی فراهم نیست.


کرونا چه تاثیری در روند کتابخوانی در این کتابخانه داشته است؟

کتابخانه در دوران شیوع کرونا و در شرایطی که شهرستان هرسین در وضعیت قرمز قرار داشت، به‌صورت کامل تعطیل بود، در وضعیت نارنجی با حضور یک سوم از پرسنل و بدون حضور اعضای کتابخانه دایر شد و اکنون هم که وضعیت، زرد است با حضور 50 درصدی پرسنل و به‌صورت سه روز در هفته فعالیت دارد.

ظاهرا کرونا دوره‌ی امانت کتاب را در کتابخانه‌های عمومی بیشتر کرده است.

تا پیش از شیوع کرونا، اعضای کتابخانه­‌های عمومی می‌­توانستند به مدت یک هفته از کتاب‌­هایی که به امانت گرفته­‌اند، استفاده کنند؛ اما اکنون و با توجه به شرایط کرونا، این مدت به یک ماه افزایش پیدا کرده است که این فرصت تا یک ماه دیگر هم قابل تمدید خواهد بود.

از وضعیت معیشتی کتابداران در کتابخانه‌های عمومی شهرستان برایمان بگوئید. حقوق‌ها راضی‌کننده است؟
 
حقوق و مزایای کتابداران نسبت به سایر کارکنان دولت، در سطح بسیار ضعیفی قرار دارد و همین موضوع باعث کاهش رغبت کاری آنها نیز شده است. قرار بود که تا قبل از پایان سال ۱۳۹۹ افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برای کتابداران اعمال کنند که تاکنون اجرایی نشده است. کتابداران سفیران فرهنگی جامعه هستند و در ارتقا سطح فرهنگی جامعه نقشی بسزا دارند اما چنان‌که شایسته است، از نظر معیشتی و رفاهی مورد توجه مسئولان قرار نمی‌­گیرند. لذا از مسئولان تقاضای رسیدگی به وضعیت حقوق و مزایای کتابداران را داریم تا انشاءالله این قشر از جامعه بتوانند با رغبت بیشتری به کار و فعالیت خود ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها