چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
شطرنج و نویسندگی تمام وقت به روایت خالق بازی تاج و تخت

مارتین در پستی جدید در سایت شخصی‌اش نوشت: پخش سریال من را بسیار به هیجان آورد چون تمام گذشته من با بازی شطرنج عجین شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندیپندنت، سریال گامبی وزیر یا «قمار ملکه» شبکه نتفلیکس موجب انتشار پستی از سوی جرج ار.ار.مارتین نویسنده مجموعه بازی تاج و تخت شده است. مارتین در پستی جدید در سایت شخصی‌اش نوشت: پخش سریال من را بسیار به هیجان آورد چون تمام گذشته من با بازی شطرنج عجین شده است. مارتین در این یادداشت به تاثیر بازی شطرنج در زندگی شخصی‌اش اشاره کرد و حتی نوشت این بازی فکری باعث شد که تصمیم به نوشتن مجموعه داستانی بازی تاج و تخت بگیرم.
 
قمار ملکه  سریال کوتاه تلویزیونی درام آمریکایی است که بر اساس رمانی با همین نام از والتر تویس که در سال ۱۹۸۳ نوشته شده، ساخته شده‌ است. این سریال توسط اسکات فرانک و آلن اسکات ۲۳ اکتبر سال ۲۰۲۰ برای نتفلیکس ساخته شد. بعد از چهار هفته قمار ملکه تبدیل به پربازدیدترین سریال کوتاه نتفلیکس شده است.
 
قمار ملکه یک داستان خیالی دربارهٔ زندگی یک نابغه شطرنج یتیم به نام بث هارمون است. او از سن نه تا بیست و دو سالگی تلاش می‌کند بزرگترین شطرنج باز جهان بشود در حالی که با مشکلات عاطفی و وابستگی به مواد مخدر و الکل دست و پنجه نرم می‌کند. داستان از اواسط دهه ۱۹۵۰ آغاز و تا دهه ۱۹۶۰ ادامه دارد.
 
به گفته مارتین مجموعه داستانی ترانه یخ و آتش که سریال بازی تاج و تخت بر اساس آن ساخته شده است، در حقیقت با بازی شطرنج شروع است. مارتین نوشته است: در دوران دبیرستان کاپیتان تیم شطرنج مدرسه بودم و در دانشگاه نیز تیم شطرنج دانشکده را تاسیس کردم و خودم هم آنجا بسیاری از افراد مستعد را ملاقات می‌کردم و در واقع نویسندگی من از همین بازی فکری شروع شد.
 


مارتین پیش از این مصاحبه‌ای با روزنامه ایندیپندنت گفته بود که بعد از تماشای بازی شطرنج بین دو قهرمان جهان در سال 1972 یعنی باب فیشر استاد بزرگ آمریکا و بوریس اسپاسکی استاد بزرگ روسیه به طور غیرمستقیم به نوشته بازی تاج و تخت روی آوردم. در واقع هیجان شطرنج باعث شد این مجموعه داستانی را بنویسم.
 
البته مارتین در این مصاحبه گفته بود که شرکت در مسابقات و تورنمنت‌های شطرنج بیشتر برای کسب درآمد کمکی و تامین معاش برای ادامه نویسندگی بوده است ولی رویای بزرگ زندگی من تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه‌ای و امرار معاش از طریق فروش داستان بوده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها