یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
مدارای عرفانی در اندیشه و رفتار شمس تبریزی

چهل‌وپنجمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی با سخنرانی محمد خدادادی به «مدارای عرفانی دراندیشه و رفتار شمس تبریزی» اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شمس، حقيقت را نوری واحد می‌داند که در مجلاهای مختلف، به صور گوناگون، ظهور يافته است و از اين رو، تعصّب و يکسويه‌نگری مذهبی و نزاع بين فرق را کاری ناروا می‌داند. از ديدگاه او، بين اصل اديان و فرق اسلامی تباين ذاتی وجود ندارد و اين سطحی‌انديشی مردمان است که باعث نزاع‌های مذهبی شده است.

همين انديشه او سبب شده است که با پيروان ساير اديان و مذاهب و گروه‌های مختلف جامعه حتی آنان که عقايدی مخالف او دارند با مدارا و احترام رفتار کند و توجّه آنها را به سوی خود جلب کند. از ديدگاه او، هر يک از مکاتب، به نوعی حقيقتی در خود دارند، اما برای دستيابی به آن حقايق، بايد از تعصّب، سطحی‌انديشی و يک سويه‌نگری رها شد و به عمق آن انديشه‌ها توجّه کرد.

چهل‌وپنجمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی در روز چهارشنبه سوم دی ساعت ۱۱صبح با سخنرانی محمد خدادادی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد، به «مدارای عرفانی دراندیشه و رفتار شمس تبریزی» اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

از خدادادی آثاری چون «بازتاب اندیشه‌های شمس تبریزی در مثنوی مولوی»، «آیینه‌ی روی دوست» و «آفتاب در میان سایه» انتشار یافته است.

علاقه‌مندان می‌توانند این درس‌گفتار را از فضای مجازی مرکز فرهنگی شهرکتاب پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها