جنبش كتابخواني در مدارس؛ راهكارها و موانع/_12 مدير نشر نوآور:
جنبش كتابخواني، تبليغات گسترده ميخواهد
مدير انتشارات نوآور، ايجاد و گسترش طرح جنبش كتابخواني در مدارس را مستلزم تبليغات گسترده در ميان دانشاموزان، مربيان و والدين آنها دانست.\
وي افزود: اين روند، طرح خوبي براي فرهنگسازي است اما بايد مراقب باشيم به اجبار متوسل نشويم، زيرا تجربه نشان داده است كه طرحهايي كه با اجبار همراهند، محكوم به شكست ميشوند. اين يك قانون است كه بچهها از اجبار، سرباز ميزنند.
مدير انتشارات نوآور گفت: بايد در مدارس، وقت آزادي را براي مطالعه دانشآموزان قرار دهند تا كساني كه دوست دارند، به كتابخواني بپردازند و از اين طريق دانشآموزان به درسخواند هم تشويق ميشوند.
وي با اشاره به اين كه كتابخانههاي مدارس بايد متناسب با نيازهاي روز دانشآموزان مجهز شوند، تصريح كرد: بايد در مدارس نمايشگاههايي ايجاد كنيم تا ناشران بتوانند آثار خود را به دانشآموزان عرضه كرده و دانشآموزان هم به تهيه كتاب تمايل پيدا كنند. اين يك حركت دو جانبه است كه دانشآموزان هم در آن شركت ميكنند و ميتواند بازده بيشتري داشته باشد.
به تازگي محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم بزرگداشت روز «كتاب و دانشآموز»، تعيين ساعتي در برنامه درسي دانشآموزان با نام «زنگ كتاب» را براي خواندن كتابهاي غيردرسي به عنوان بايدهاي اجرايي مدارس مطرح كرد و گفته بود: اگر بنا باشد جنبش كتابخواني راه بيفتد، بايد از آموزش و پرورش و مدارس و حتي پيشدبستانيها شروع شود.
نظر شما