یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
دولت اسلامی هنوز محقق نشده است

مولف کتاب «درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی» با بیان اینکه دولت اسلامی هنوز محقق نشده است، تاکید کرد: انقلاب اسلامی خیلی سریع رخ داد و ما دانش لازم برای تاسیس بسیاری از نهادهایی را که در قانون اساسی پذیرفتیم، نداشتیم و حتی بعد از ۴۰ سال، این دانش را برای برخی از نهادهای دیگر هم ایجاد نکردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی مشاور رئیس قوه قضائیه و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، حجت الاسلام و المسلمین علی بنایی رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم و حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا استاد حوزه علمیه و مؤلف کتاب «درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی»، در فروشگاه «دنیای کتاب» قم از این کتاب رونمایی شد.
 
در ابتدای این برنامه حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی ضمن تبریک و اظهار امیدواری برای تداوم این نوع برنامه‌ها گفت: ما مساله حزب را به عنوان یک مساله زیربنایی که از قدیم، چه قبل انقلاب و چه بعد مورد توجه بوده است در دانشگاه طلوع مهر قم مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.
 
وی ادامه داد: اولین تجربه ما در انقلاب حزب جمهوری اسلامی بود که با آن شکوه و جلال آغاز به کار کرد اما در نهایت مسیر کشور به سمتی رفت که حزب جمع شد، اما همچنان نیاز به حزب باقی ماند.
 
نمایند دوره هفتم مجلس شورای اسلامی استان قم گفت: هرچند احزابی طی این سال‌ها ورود، ظهور و افول کردند، ولی واقعا نیاز به یک حزب کارآمد که برای نظام کار کند، نیرو تربیت کند و برنامه ارائه دهد و سختی‌ها را هموار کند، همچنان احساس می‌شود.
 
بنایی تصریح کرد: احزاب در کشور ما نوعاً تبدیل به مخالف و اپوزسیون شده و وارد دگراندیشی می‌شوند و همین امر سبب شده تا رابطه قوی میان احزاب و نظام وجود نداشته باشد. احزاب در کشور مانند شرکت‌های خصولتی است که مانع رشد و ترقی کشور هستند.
 
رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم با اشاره به اینکه احزاب کار مقطعی می‌کنند، افزود: اگر مسیر احزاب به جریان واقعی خود باز گردند، حتماً به نفع کشور است؛ لذا فقه تحزب که آقای مهاجرنیا در آن تحقیق کرده‌اند، ضروری است. در کشور ما احزاب نباید همانند غرب فعالیت داشته باشند، لذا تبیین رویکرد دینی برای آنها لازم است.
 
در بخش دیگری از این رونمایی حجت‌الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا استاد حوزه علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، تحلیلی در مورد مراحل و اهداف انقلاب اسلامی داشتند. ایشان فرمودند ما ۵ مرحله انقلاب، نظام‌سازی، دولت‌سازی، جامعه و تمدن‌سازی اسلامی را پیش رو داریم؛ انقلاب به خوبی انجام شده و بعد از آن هم نظام‌سازی به مدت کوتاهی با قانون اساسی اجرا شد.
 
مولف کتاب «درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی» با بیان اینکه دولت اسلامی هنوز محقق نشده است، تاکید کرد: انقلاب اسلامی خیلی سریع رخ داد و عملاً بسیاری از نهادهایی که در قانون اساسی پذیرفتیم، قبلاً دانش آن را نداشتیم و حتی بعد از ۴۰ سال دانش مورد نیاز برخی از نهادهای دیگر را هم ایجاد نکردیم.
 
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: تحزب جزء سنت‌های جاری متدینین نبود و نگاه منفی به آن داشتند. حزب به عنوان یک پدیده مثبت در بسیاری از کشورها پذیرفته شده است تا برنامه‌های کشور در چارچوب جمعی و عقلانی پیش برود؛ تحزب کارویژه‌های خوبی هم در برخی کشورها داشته است.
 
وی ادامه داد: از آنجا که بنا نبود ما لزوماً پیرو تجارب دیگران باشیم و قرار بود خودمان دانش لازم را در این عرصه تولید کنیم، وارد این مباحث شدیم و چون فقه متصدی تعیین تکلیف برای متکلفان اجتماعی و فردی است، لذا به بحث فقه تحزب پرداختیم و کتاب «درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی» در این راستا نوشته شده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا گفت: بعد از ۴۰ سال از انقلاب عملاً این کار انجام نشده بود و دچار کاستی و نقص بودیم و باید زودتر این هم انجام می‌شد؛ مثلاً وزارت کشور متصدی احزاب است و قبل از اعطای مجوز باید قانون دینی حزب را هم در اختیار آنها بگذارد. مرکز پژوهش‌های مجلس هم نسبت به این امر و سایر مسائل سیاسی نیاز به تبیین فقهی و دینی دارد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حزب و نهادهای زیاد دیگری در کشور پذیرفته شده، ولی باید مبانی دینی آن هم تبیین می‌شد، یادآور شد: بیش از ۲۰۰ حزب در کشور وجود دارد و ما جزو اولین کشورها در آسیا در این زمینه هستیم، اما نقیصه‌ای وجود دارد که لازم است در قالب نگاه فقهی برطرف شود.
 
مهاجرنیا افزود: «درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی» به عنوان گام اولیه و ابتدایی است و باید در حوزه دروس خارج به عنوان فقه تحزب ارائه شود. ما نظام حزبی را پذیرفته‌ایم و چاره‌ای هم جز آن نداریم و باید آن را تقویت کنیم.
 
وی بیان کرد: اساتید حوزه باید در این زمینه و موضوعات دیگر مانند رابطه مجلس، دولت نظریه‌پردازی کنند. ما همواره به ناکارآمدی مجلس و دولت می‌پردازیم، ولی این دو نهاد را قبول کرده‌ایم با اینکه دانش دینی آن تولید نشده است.

در پایان برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی مشاور رئیس قوه قضائیه و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در سخنان کوتاهی ضمن تبریک هفته کتاب به اهالی کتاب و کتابخوانی گفت: امیدوارم بازار کتاب رونق قابل توجه و درخوری در کشور داشته باشد.
 
وی بیان کرد: موضوعی که دکتر مهاجرنیا زحمت آن را کشیده‌اند اقدام بسیار شایسته‌ای است و امیدوارم این کتاب جایگاه خود را در بازار فکر و اندیشه به‌خصوص بین فعالان فلسفه سیاسی، علوم سیاسی و علوم اجتماعی پیدا کند و تلاش‌های سیاسی ما متکی به پیشینه نظری مناسب بشود.
 
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: نظام اسلامی بر اساس مشارکت مردم و با رای مردم شکل گرفته است. حق تعیین سرنوشت به صورت واقعی و کامل در نظام اسلامی بروز پیدا کرده است.
 
محمدی یادآور شد: در سال اول انقلاب با همه کشمکش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای، امام راحل 5 انتخابات برگزار کرد که اگر امروز از هر کشوری با تمام امکانات برگزاری 5 انتخابات در طول یک سال را بخواهیم قادر به انجام آن نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها