پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
انتقال COVID-19 از طریق مخاط چشم و بزاق

هرچند علائم بالینی کلی کروناویروس جدید شامل علائم چشمی نمی‌شود، اما آنالیز نمونه‌های ملتحمه چشم بیماران نشان می‌دهد که انتقال از طریق مخاط چشم نیز راهی احتمالی برای انتقال ویروس است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مطالعات نشان داده که انواعی از عفونت‌های زنوتیک برای اولین‌بار ایجاد شده‌اند، درحالی‌که بسیاری از آن‌ها پس از مدتی خاموشی، دوباره ظاهر شده‌اند. این دو دسته به ترتیب به بیماری‌های نوپدید و بازپدید معروف هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که حیوانات منشأ دو سوم بیماری‌های نوپدید و بازپدید هستند. البته حیوانات به تنهایی عامل بیماری نیستند، بلکه انسان‌ها با مداخله در محیط زندگی آن‌ها، شرایط انتقال بیماری را تسهیل می‌کنند. امروزه با بیش از 40 نوع بیماری عفونی نوپدید مواجه هستیم که هریک از آن‌ها با توجه به نوع، وسعت و شدت بیماری، تهدید ایجاد کرده‌اند.
 
کتاب «بیماری‌های نوپدید در کروناویروس‌ها COVID-19» تألیف دکتر حوریه سلیمان‌جاهی؛ استاد گروه ویروس‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و همکاران، در 9 فصل ابتدا به تعریف و دسته‌بندی بیماری‌های نوپدید و بازپدید می‌پردازد و در ادامه خانواده کرونا‌ویروس‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را معرفی می‌کند. چرخه تکثیر ویروس، انتقال بیماری، بیولوژی بیماری‌زایی کروناویروس، انواع پاسخ‌های ایمنی در بیماری، اپیدمیولوژی، علائم بالینی در بیماری‌زایی کروناویروس و تشخیص، پیشگیری و درمان، دیگر سرفصل‌های اصلی این کتاب هستند.


مجاری تنفسی، تنها راه انتقال ویروس نیست
در چهارمین فصل این کتاب، انتقال بین‌گونه‌ای (حیوان به انسان)، انتقال شخص به شخص، احتمال انتقال گوارشی یا مدفوعی - دهانی، احتمال انتقال عفونت ویروس از طریق هوا، احتمال حضور ویروس در سایر مایعات بدن و عفونت کرونا در بارداری و احتمال انتقال داخل رحمی ویروس، به‌عنوان روش‌های انتقال بیماری ناشی از COVID-19، معرفی شده‌اند. در بخشی از این فصل آمده است: «هرچند علائم بالینی کلی کروناویروس جدید شامل علائم چشمی نمی‌شود؛ اما آنالیز نمونه‌های ملتحمه چشم بیماران نشان می‌دهد که انتقال ویروس تنها از راه مجاری تنفسی نیست و انتقال از طریق مخاط چشم، راه احتمالی برای انتقال ویروس است. عفونت COVID-19 می‌تواند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از راه بزاق منتقل شود. بر طبق گزارش منتشر شده از یک مورد ابتلا در آلمان، ویروس از طریق تماس با بیمارانِ بدون علامت نیز امکان‌پذیر است و با روش‌های کشت ویروس نشان داده شد که ویروس عفونت‌زا در بزاق افراد آلوده حضور دارد.»

 
تب، تنگی‌نفس و سرفه خشک، شایع‌ترین علائم ذات‌الریه COVID-19
«علائم عفونت COVID-19 غیر اختصاصی است. متوسط سن بیماران 55.5 سال گزارش شده که شامل 67 درصد مرد و 33 زن است. تب، تنگی‌نفس و سرفه خشک، شایع‌ترین علائم در بیماران مبتلا به ذات‌الریه COVID-19 است که متناظر با تظاهرات عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی می‌باشد. در مقابل، علائم دستگاه تنفسی فوقانی در این بیماران کمتر دیده می‌شود. این نشان می‌دهد که سلول‌های دستگاه تنفسی فوقانی آلوده شده و ویروس از مسیر بازولترال خود را به سلول‌های مجاری هوایی تحتانی رسانده و عفونت شدید شکل می‌‌گیرد. سایر علائم غیراختصاصی شامل سرگیجه، اسهال، استفراغ، سردرد و ضعف عمومی می‌باشند که در حدود 2 تا 9 درصد از بیماران رخ داده است.

برخی از بیماران نیز دچار سردرد یا درد ماهیچه بوده‌اند. در عفونت با COVID-19 اغلب اسهال گزارش می‌شود، درحالی‌که در عفونت با SARS، 6 تا 10 درصد و در عفونت با MERS‌ تا 30 درصد گزارش شده بود. بیش از نیمی از بیماران دچار تنگی‌نفس می‌شوند و مدت زمان متوسط از شروع بیماری تا بروز تنگی‌نفس، 7 تا 8 روز است. برخلاف ویروسِ هم‌خانواده SARS، ویروس عامل ایجاد COVID-19 در مدت زمان دوره انکوباسیون ویروس نیز قابل سرایت به افراد دیگر است.»
 
نخستین چاپ کتاب «بیماری‌های نوپدید در کروناویروس‌ها COVID-19» در 150 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تربیت مدرس راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها