وی ادامه داد: شاعر در اشعارش از مذهبی، غیرمذهبی، شکست، مردانگی، تعریف کلمه مرد در زبان عامه، مردان زننما و بزک کرده در قالب ظنز سخن میگوید. در جایی دیگر کتاب از نماد شاعران فرمالیست یاد کرده و همچنین ابیاتی از حافظ را تکرار میکند.
بختیاری استفاده از تکنیک مستندسازی را یکی دیگر از مولفههای شعر میرابیان بیان کرد و توضیح داد: در این کتاب اتفاق خاصی میافتد و شاعر از تمام تکنیکهای شعر با کمترین تخیل استفاده میکند. میتوان شعر میرابیان را هم ساده و هم سخت دانست. تکنیکهایی که در شعر مورد استفاده عام است در نقد ساختاری حرف خاصی برای گفتن ندارد. بیشتر نقدها تحلیلی و تفسیری است. معنی حاصل کلمات تک واژهها نیست بلکه محصول طرح ارتباطی میان واژههاست که از طنز کلام به طنز موقعیت میرسد.
در این مراسم نبراس میرابیان نویسنده کتاب هم در پاسخ به سوالاتی که در خصوص طرح روی جلد کتاب عنوان شد، گفت: برای طرح روی جلد مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم. هئیت بررس کتاب به علت چراغ شکسته ماشین که بر روی جلد طراحی شده بود، آن را رد کردند. طرح اولیه یک ماشین نیسان سفید بود.
وی اضافه کرد: با اصرار طراح جلد و ایجاد یک سری تغییرات بر روی بدنه ماشین سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان توانستیم طرح را به تصویب برسانیم.
وی تصریح کرد: در این کتاب بیشتر اشعاردر مجموعه مستند با اغراق شاعرانه اتفاق افتاده است. مثلا در اشعار شب یلدا آن حادثه واقعی اما نه به این صورت شدید بلکه با داستان پردازی تبدیل به این قالب شعری شده است.
در ادامه این شاعر اهوازی ابیاتی چند از کتاب را قرائت کرد و شاعران دیگر نیز به شعر خوانی پرداختند.
یادآور میشود، این کتاب در مجموعه طنز شامل 31 شعر در قالبهای مختلف کلاسیک (غزل، مثنوی، چهارپاره، مسمط و رباعی) در 104 صفحه است.
بتراس میرابیان هماکنون مسئول انجمن شعر جوان اهواز است. از فعالیتهای این شاعر طنزپرداز میتوان به داوری در جشنواره شعر طنز خوزخندان، جشنواره ادبی چله شعر، برگزاری کارگاههای مقدماتی شعر کلاسیک و کارگاههای طنزنویسی و نیز در زمینه تئاتر به مقام اول نویسندگی در دو دوره جشنواره تئاتر استان خوزستان، مقام دوم کارگردانی در جشنواره تئاتر خوزستان، مقام اول نویسندگی جشنواره ملی تئاتر اهواز و دو دوره راهیابی به جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد.
نظر شما