هیچ کتابفروشی مخالفتی با فروش مستقیم، ایجاد نمایشگاه و روشهای دیگر فروش توسط ناشر ندارد؛ بلکه تنها اعتراض آنها به تخفیف و ترغیب خریدار با ایجاد طرحهایی همانند ارائه غیرواقعی بن خرید کتاب با کد ملی یا شماره دانشجویی، قرعه کشی و... است.
متن این یادداشت به شرح زیر است؛
ضربه آخر بر پیکر کتابفروشان
متاسفانه مدتی است شاهد بیاخلاقی یا بهعبارتی زیادهخواهی تعدادی از ناشران؛ بالاخص دانشگاهی شدهایم که ابتدا به بهانه عدم افزایش قیمت، تخفیف همکاران را کاستهاند و سپس در نبود نظارت، قیمت پشت جلد را به عرش رسانده و در بستر اینترنت و با استفاده از اپلیکیشنهای اجتماعی مانند تلگرام، همچنین ایجاد سایتهای فروش و ارائه تخفیف حتی تا ۵۰ درصد، رقابتی نابرابر با کتابفروشان را ایجاد و عرصه را بر آنها تنگ کردهاند.
پرواضح است که وضعیت رکود اقتصادی کشور و بهدنبال آن اوضاع سخت معیشتی اکثر خانوادهها، سبد خانوار را از کتاب تهی کرده است. علاوه بر مسائل پیشگفته، کتابفروشان با مشکلات و معظلات مختلفی دستوپنجه نرم میکنند؛ مشکلاتی همانند کپی غیرمجاز و جزوه کتابها، فایلهای پیدیاف، تغییر مداوم رفرنسهای اعلامی توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت، بهروزشدن و تغییر مطالب کتابها در کنار مشکل بسیار بزرگ نمایشگاههای استانی و موردی ناشران در دانشگاهها.
در میان همه مشکلاتی که کتابفروشان با آنها روزگار را سپری میکنند، این گروه از صنعت نشر بهعنوان حلقه ارتباطی ناشر و مخاطب با مشکل ورود ناشران به فضای مجازی برای فروش کتابهایشان روبهرو شدهاند. بسیاری از ناشران با راهاندازی وبسایت و فروش کتاب با تخفیفهای بالا زمینه تضعیف کتابفروشیها را فراهم کردهاند.
در این زمینه حتی برخی نهادهای و تشکلهای صنفی ناشران نیز قدم به این عرصه گذاشتهاند؛ غافل از اینکه اقدامات آنها در کوتاه مدت و میانمدت موجب بر هم خوردن تعادل بازار و نابودی چندین هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت خواهد شد.
اگرچه تشکلها با طرح مسائلی همچون نبود ویترین عرضه کتاب (در حالی که با یک بازدید ساده از سایتهایشان خواهید دید اثری از کتابهای کم فروش نیست و در جای جای سایت عکس کتابهای پرفروش قراردارد) و نبود نقدینگی و غیره درباره ضرورت فروش اینترنتی صحبت میکنند؛ فروشی که با تخفیفهای ارائه شده در آنجا و در نهایت با لینک به سایت اصلی ناشر و استفاده از شرایط بهتر، ضربه آخر را با پتک بر پیکر در حال احتضار کتابفروشان وارد آوردهاند.
پر واضح است هیچ کتابفروشی مخالفتی با فروش مستقیم، ایجاد نمایشگاه و روشهای دیگر فروش توسط ناشر ندارد؛ بلکه تنها اعتراض آنها به تخفیف و ترغیب خریدار با ایجاد طرحهایی همانند ارائه غیرواقعی بن خرید کتاب با کد ملی یا شماره دانشجویی، قرعه کشی و... است.
حال با یاد آوری این ضربالمثل که «حرمت امامزاده با متولی آن است» بر متولیان امر از جمله مسؤلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و اتحادیه ناشران و کتابفروشان پایتخت است، قبل از آنکه از فروشگاههای کتاب تنها خاطرهای در اذهان بماند، چارهای بر این مشکل پیدا کنند.
نظرات