دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
آیا کتاب در عصر ویروس کرونا بر تلویزیون و اینترنت غلبه خواهد کرد؟

برخی از ناشران بزرگ صربستان درباره وضعیت کنونی ناشی از ویروس کووید-19 و تدابیر امنیتی دولت در مبارزه با ان ازجمله تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز تجمع، ابتکارات خود در این باره و برنامه‌های موجود برای همبستگی با مردم را تشریح کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران درصربستان، قبل از برقراری وضعیت اضطراری در کشور به‌خاطر مبارزه با ویروس کرونا، شاغلان کتابخانه بلگراد از کار زیاد، حتی قادر به استراحت کوتاه نبودند، اما پس از چند روز اکثر کتابخانه‌ها به‌دلیل اعلام وضعیت اضطراری و بسته شدن مراکز تجمع، به‌طور موقت فعالیت خود را با کاربران متوقف کردند.

با وجود اینکه فروش کتابفروشی‌ها رو به رشد نیست، اما کتاب از طریق آنلاین خریداری می‌شود، انتشارات مختلف در صربستان وضعیت کنونی که مردم در این حال در فکر خواندن کتاب هستند، رضایت‌بخش می‌دانند.

براساس مقررات حفاظت از ویروس کووید-19، اولین اقدام تمامی انتشارات در صربستان که کتابفروشی دارند، و همچنین کتابفروشی‌های خصوصی تغییر ساعات کاری بود.

همچنین کتابفروشی‌هایی که در مراکز بزرگ خرید، قرار دارند ابتدا براساس مقررات این مراکز کار کردند و پس از تعطیل شدن مراکز بزرگ تجاری براساس تدابیر دولت، این کتابفروشی‌ها نیز کار خود را به‌طور موقت تعطیل کردند.

ناشران کتابفروشی‌های بزرگ در صربستان امیدوارند که کتابفروشی‌ها از طریق شبکه‌های اینترنتی بتوانند به فعالیت‌های خود در تماس با مخاطبین ادامه بدهند، زیرا که با توجه به شرایط زندگی کنونی ناشی از بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، ابزار سرگرم‌کننده کمی برای مردم وجود دارد و خواندن کتاب می‌تواند ضمن سرگرمی مناسب، آموخته‌های مردم را نیز افزایش دهد.
 
آیا واقعا کتاب در عصر بیماری همه‌گیر ویروس کووید-19 ( کرونا)، بهترین، امن‌ترین، سرگرم‌کننده‌ترین ابزار اجتماعی در جامعه کنونی است؟ و آیا در طی حبس اجباری در خانه، اکثر مردم با خواندن کتاب بر تلویزیون و انواع محتویات اینترنت رایگان پیروز خواهند شد؟ سئوالاتی هستند که نمایندگان ناشران کتاب در صربستان به آن پاسخ می‌دهند.
 
«تانیا ووچکوویچ» Tanya vuchkovich از انتشارات «لاگونا» Laguna



ووچکوویچ با اشاره به اینکه انتشارات لاگونا یکی از بزرگترین ناشرین در صربستان به شمار می‌رود و کتابفروشی‌های متعدد در سراسر کشور برخوردار است، درباره فعالیت این مرکز انتشاری گفت: کتابفروشی‌های لاگونا تلاش دارند که با مخاطبین خود از راه‌های مختلف ازجمله شبکه‌های اجتماعی رابطه ایجاد کنند و کتاب‌های مورد علاقه، علاقه‌مندان را در دسترس آنان قرار دهند.

به گفته ووچکوویچ، کتاب و کتابفروشی‌ها امروزه آرام‌کننده واقعی برای قشر وسیعی از مردم به شمار می‌روند که با رعایت برخی از نکات ایمنی و احترام به تمامی مقررات، در هر زمان در دسترس مردم هستند و علاقه‌مندان به کتاب در هر زمان می‌توانند از طریق آنلاین با کتابفروشی‌های انتشارات بزرگ مانند لاگونا در ارتباط باشند.

وی با اشاره به اینکه توزیع کتاب برای بزرگسالان و خردسالان در سراسر کشور صورت می‌گیرد گفت: با این حال انتشارات بزرگ با کاهش قیمت‌ها سعی بر این دارند که در زمان بحران کنونی ناشی از ویروس کرونا دسترسی به کتاب را از این طریق برای علاقه‌مندان راحت‌تر کنند.

بنا به اظهارات وی، بیشترین خواسته مردم در این اواخر؛ مجموعه داستان‌های علمی- تخیلی، کتاب‌هایی از «فردریک باکمن» Fredrik Bakman نویسنده سوئدی است.
 
ثانیا ووچکوویچ همچنین با تاکید بر اینکه خواندن کتاب یک نیاز مهم بشر است، گفت: کتاب غذای روح است، به‌ویژه اهمیت آن در هنگامی‌که تغییراتی در زندگانی روزمره صورت می‌گیرد.
 
«خواندن روزمره کتاب به انسان آرامش می‌دهد و ما را از واقعیت‌های کنونی به‌خاطر بیماری همه‌گیر ویروس کرونا دور کرده و قدرت ذهنی ما را تقویت می‌کند. توصیه من به همه این است که وقت خود را به گونه‌های دلنشین و خوب بگذرانند. امروز کتاب می‌تواند بهترین انتخاب برای همه باشد.»
 
«زلاتیتسا جوکیچ» Zlatitsa jokich از انتشارات رسمی دولتی «صدای دولت»


 
توضیح: این انتشارات علاوه بر چاپ قوانین تصویب شده در نهادهای دولتی و همچنین مصوبه و اطلاعات صادر شده از این نهادها، فعالیت انتشار کتاب را نیز برعهده دارد و از ناشران بزرگ در صربستان محسوب می‌شود.

جوکیچ نیز با توجه به زمان وضعیت اضطراری در کشور و اهیمت این نهاد در خصوص انتشار مصوبات و مقررات نهادهای دولتی، درباره اهیمت کتاب به‌ویژه در این زمان می‌گوید: این انتشارات زمانی‌که صحبت از کتابفروشی‌ها در میان باشد در تمامی زمینه‌ها مطابق تصمیمات دولت عمل می‌کند.
 
به گفته جوکیچ، در نزد ما خرید کتاب در این زمان از طریق آنلاین افزایش زیاد داشته و ما هم مانند دیگر ناشران در همبستگی با مخاطب خود تخفیف 15 درصدی برای خرید کتاب پیش‌بینی کرده‌ایم. در کتابفروشی‌های این انتشارات، کتاب‌های زیادی برای کودکان به فروش می‌رود.
 
«مطمئن هستیم، ویروس کرونا وسیله‌ای نیست که باید اتفاق بیفتد تا اینکه مردم به خواندن کتاب بیشتر جلب شوند، ما یقین داریم که مردم بدون توجه به اوضاع کنونی، در مجموع کتابخوان هستند.»
 
وی افزود: به همین دلیل، سفارش و تحویل کتاب از طریق آنلاین تا زمانی‌که مجاز باشد، ادامه خواهد داشت. ما قبل از اینکه ویروس کرونا در صربستان شیوع پیدا کند، کتاب‌های زیادی را به انجمن بازنشستگان ارسال کردیم و این آمادگی را نیز داریم تا هر درخواستی را برای دست یافتن به کتاب در این زمان دشوارعملی کنیم.
 
«کاتا کالاجروویچ» Kata Kalajerovich از انتشارات «درت» Deret



کالاجروویچ با اشاره به وضعیت کنونی ناشی از ویروس کرونا و تلاش این انتشارات برای ایجاد ارتباط با مخاطبین می‌گوید: خریداران کتاب عمدتا خرید از آنلاین را ترجیح می‌دهند و برای اینکه خواسته آن‌ها را عملی کنیم، تصمیم گرفته شد که نیمی از حق‌الزحمه سفارش‌ها را در صورتی‌که در قلمرو صربستان باشد و از دو هزار دینار( حدود 17 یورو) تجاوز نکند، بر عهده بگیریم.

به گفته وی؛ این امیدواری وجود دارد که تعداد مراجعه خوانندگان به کتاب نیز در این زمان مانند گذشته باشد، زیرا که خواندن کتاب در این زمان بهترین، امن‌ترین و سرگرم‌ کننده‌ترین در جامعه است.

تاکید بر الزام کمک دولت به ناشرین در زمان بیماری واگیر ویروس کرونا

کلارا کالوجروویچ نیز از انتشارات «درت» Deret معتقد است که انتشارات همانند دیگر شاخه‌های اقتصادی در کشور در کنار صنعت گرافیک و حرفه کتابفروشی که اثرات عواقب ناشی از ویروس کرونا را حس کرده‌اند، به کمک‌های دولت نیاز دارند.
وی اشاره کرد که انتشارات در مجموع، فعالیت‌های خود را تا حدود زیادی در این زمان متوقف کرده و فروش تولیدات انتشارات نیز به شدت کاهش یافته و به این دلایل باید گفت که صنعت نشر برای بقای فعالیت‌های خود در آینده نزدیک به کمک دولت و نهادهای ذی‌صلاح در کشور نیاز دارند.
 
«لیلیانا مارینکوویچ» Liljana Marinkovich دبیر کل مرکز «خلاقیت های هنری»



مارینکوویچ بر این باور است که تصمیم تعطیلی کتابفروشی‌ها در صربستان مانند دیگر مراکز تجمع کشور، تنها برای حفظ سلامتی مردم انخاذ شده و باید به چنین تصمیمی احترام گذاشته شود.
وی گفت: اکنون ارتباط با خوانندگان از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و بایستی تاکید کرد که در این زمان، همبستگی و ماندن در خانه برای خود و دیگران بهترین راه برای سلامتی همه ما است.

وی همچنین بر این عقیده است که برای همه خوب خواهد بود که در زمان اقامت اجباری در خانه برای فعالیت‌هایی که معمولا برای آن وقت نداریم، استفاده کرده و خواندن کتاب یکی از آن فعالیت‌ها است.
 
بنا بر اظهارات وی و دیگر همکاران مارینکوویچ در این موسسه، کارشناسان در این موسسه به‌طور مرتب اهمیت خواندن کتاب با همدیگر را یاد آور می‌شوند. این امر به‌ویژه برای کودکان و والدین بسیار اهمیت دارد.

«اکنون فرصتی برای اجرای این توصیه‌ها است. خواندن کتاب با همدیگر و برای هم دیگر نه تنها برای ایجاد و توسعه عشق به کتاب مهم است، بلکه موجب تقویت جامعه، بهبود فرهنگ زبانی، غنی کردن واژگان لغتی برای تمامی ما و همچنین فرصتی برای درک عمیق از متن‌های ادبی را نیز فراهم می‌کند. در ضمن خواندن کتاب به‌طور گروهی برای کودکان و بزرگسالان به‌طور یکسان مناسب و استقبال‌کننده است.»

مارینکوویچ خاطر نشان کرد که «مرکز خلاقیت» در نخستین روز برقراری وضع اضطراری در کشور، فرم دیجیتالی خود را باز و استفاده رایگان از کتاب‌های درسی دیجیتال را اجازه داد.
بنا بر اظهارات وی، در این زمان تعداد کاربران چند‌برابر افزایش پیدا کرده، زیرا که این موسسه نشر کتاب، دارای ابزار دیجیتالی خوبی است که یک مکمل مفید آموزشی برای آموزش از راه دور است.

«سنژانا رانکوویچ» Snezhana Rankovich بنیانگذار و مالک کتابفروشی «زلاتنو رونو» Zlatno runo.
 


سنژانا رانکوویچ به‌عنوان موسس انتشارات «زلاتنو رونو» در صربستان که از دیگر ناشران به‌نام در صربستان است با اشاره به زمان بیماری همه‌گیر ویروس کرونا با تاکید بر اهمیت فراوان خواندن کتاب در تمامی زمان‌ها و موقعیت‌ها، گفت: این امکان وجود دارد که با خواندن کتاب بیشتر بر بروز ترس و ناراحتی‌های مختلف ناشی از ویروس کرونا از خود دفاع و بر آن غلبه کنیم.
وی فعالیت انتشارات «زلاتنو رونو» را مانند دیگر انتشارات در صربستان در زمان وضعیت اضطراری در کشور، منطبق با تدابیر دولت در محافظت از ویروس کرونا خواند.

رانکوویچ اضافه کرد: اطمینان دارم که خواندن کتاب، انتخاب بخشی از مردم در این زمان است و در عین حال فرار از نوع خاص پرخاشگری شبکه‌های اجتماعی است که این روزها حضور آن‌ها در اطراف ما زیاد شده است، البته از این شبکه‌ها نیز باید استفاده کرد، اما در یک اندازه معین.

به گفته وی، کتاب می‌تواند یک حامی و پشتیبانی اساسی برای ما باشد که اعتماد به نفس و حسن‌نیت را به ما بر می‌گرداند؛ در عین حال می‌تواند نا آرامی‌ها و انواع مختلف ترس را نیز از ما دور کند که در زمان بیماری همه‌گیر ویروس کرونا یک پدیده عادی است.
 
رانکوویچ  با توجه به وضعیت کنونی، کاهش خرید کتاب را دلیلی بر کمتر تمایل مردم به خرید و یا دوری از کتاب نمی‌داند، بلکه گفت که وقایع و مسایل موجود، ما را در یک تنگناهایی قرار داده که موجب کاهش خرید کتاب شده است.

وی در ادامه اشاره کرد؛ در حقیقت بایستی قبول کرد که اعلام وضعیت اضطراری در کشور نه تنها موجب کاهش خرید کتاب شده، بلکه باید اذعان کرد که این وضعیت تمامی اقشار جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها