علیزاده معتقد است تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و انتقال آن به فروردینماه به دلیل مقارن شدن اردیبهشتماه با ماه رمضان، تصمیم درستی نبوده است.
وی ضمن اشاره به اینکه تاریخ برگزاری نمایشگاه سیوسوم کتاب امکان حضور بازدیدکنندگان، بهویژه مخاطبان شهرستانی را کمتر میکند، اضافه کرد: شهرستانیها نمیتوانند یک هفته بعد از 17 روز تعطیلات، که حتما خستگیهای سفر و مهمانداری هم دارند، از شهرستان به تهران بیایند؛خود تهرانیها هم همینطور. حداقل من چنین حسی دارم.
علیزاده اضافه کرد: خودتان را بهعنوان یک خریدار کتاب فرض کنید. آیا حاضرید بعد از 17 روز که در مسافرت یا مهماندار بودید، برنامه بازدید از نمایشگاه کتاب داشته باشید؟ نمایشگاه کتاب بهنوعی یک برنامه تفریحی است و بعد از یک هفته که شروع به فعالیت روزمره کردهاید و در ریل قرار گرفتهاید، باید یک برنامه دوباره تنظیم کنید تا از نمایشگاه کتاب بازدید کنید.
این ناشر به مشکلات مالی و کاهش احتمالی فروش کتاب ناشی از برگزاری نمایشگاه در این تاریخ هم اشاره کرد و گفت: به لحاظ مالی هم همین مشکلات و محدودیتها وجود دارد؛ چراکه خانوادهها معمولا در اواخر اسفند به طرقی شارژ مالی میشوند و برای ایام عید و فروردین بودجهبندی میکنند اما در اواخر فروردین، خواسته یا ناخواسته جیبشان خالی میشوند.
او ادامه داد: با این اوضاع و قیمت کتابها که مثلا کتابهای کودک از 20 یا 30 هزار تومان شروع میشود، اگر هر فرد بخواهد در نمایشگاه کتاب دو کتاب هم بخرد، حداقل باید 200 هزار تومان خرج کند که برای هر فرد رقم کمی نیست. اینها مسائل روانشناختی و جامعهشناختی است که اگر میخواهیم یک نمایشگاه خوب برگزار کنیم، باید به آن توجه کنیم.
مدیر انتشارات گپ مسائل ناشی از تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب را جزو آسیبهای اجتماعی در حوزه کتاب و گفت: رسانهها باید به این مسائل ورود کنند؛ زیرا برجستهکردن موضوع باعث میشود دیگران و مسئولان امر به فکر بیفتند.
علیزاده در پایان گفت: همهجای دنیا این مسائل وجود دارد. در دیگر کشورهای اسلامی هم ماه رمضان هست؛ اما چنین تصمیماتی نیست. اگر بخواهیم خود را با همه این مسائل وفق دهیم و تغییر ایجاد کنیم، لاجرم یک پای کار میلنگد.
نظر شما