مدیرعامل تعاونی ناشران خراسان رضوی در گفتوگو با ایبنا:
مهمترین مزیت طرحهایی مانند «تابستانه کتاب» فراگیر بودن آنهاست
مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه ناشران خراسان رضوی مهمترین مزیت طرحهایی مانند «تابستانه کتاب» را فراگیر بودن آنها دانست.
وی سپس با اشاره به صدور 1000 پروانه نشر در استان خراسان رضوی طی سالهای گذشته، در عین حال تاکید کرد که از این تعداد کمتر از 450 ناشر فعال هستند و درباره دلیل عضویت تنها یک دهم ناشران دارای پروانه فعالیت در شرکت تعاونی ناشران خراسان رضوی، عنوان کرد: تعاونی، یک شرکت اقتصادی است و با توجه به سرمایه شرکت، خیلی از ناشران رغبتی به خرید سهام آن ندارند و در واقع صرفه اقتصادی برایشان ندارد.
نصیرزاده اضافه کرد: شاید ناشران غیرعضو نتوانند عضو تعاونی بشوند اما تلاش میکنیم با استفاده از پتانسیل شرکتهای اقماری که ناشران بتوانند با یک سهم حداقلیِ مثلاً یک میلیون تومانی عضو آنها شوند، تمامی ناشران فعال در استان را تحت پوشش شرکت تعاونی ناشران دربیاوریم.
مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه ناشران استان خراسان رضوی در بخش دیگری از این گفتوگو و در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه تعاونی متبوع شما در توزیع یارانه میان ناشران و کتابفروشان طی 3 دهه گذشته، نظرتان درباره طرحهای اخیر فصلی که با هدف حمایت از کتابفروشیها از سوی خانه کتاب به اجرا درمیآید، چیست؟، گفت: به جرئت میتوانم بگویم که این، یکی از بهترین طرحهایی است که در زمینه توزیع عادلانه یارانهها در حوزه نشر به اجرا درآمده است و مهمترین مزیت آن، فراگیر بودن طرح در مرحله اجراست.
وی افزود: خوشبختانه خراسان در همه دورههای اجرای طرح، جزو فعالترین استانها بوده و این نشان میدهد که این طرح، جایگاه خودش را در میان جامعه هدف پیدا کرده است؛ در واقع کتابفروشها و کتابخوانهای حرفهای از این طرح، رضایت دارند. چرا که مثلاً کتابفروش میداند که در یک بازه زمانی مشخص چنین طرحی اجرا میشود و لذا کتابهای جدید را عرضه میکند، کتابخوان حرفهای هم میداند که در یک بازه زمانی مشخص یارانهای به او تعلق میگیرد و منتظر میماند که کتاب مورد نظر خود را تهیه کند.
به گفته نصیرزاده، این مسئله موجب تقویت ارتباط کتابخوانها با کتابفروشها میشود؛ چرا که مهم این است که پای افراد را به کتابفروشیها باز کنیم، حتی اگر کتاب نخرند، اما بدانند که کتاب، جزئی از ضروریات زندگیشان است؛ هدفی که این قبیل طرحها آن را محقق میکنند؛ کما اینکه آمارهایی که از خرید کتاب در زمان اجرای این طرحها بیرون میآید، نشان میدهد که میزان خرید بسیار بیشتر از رقم یارانه تخصیصی به هر کتابفروشی است.
مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه ناشران استان خراسان رضوی با بیان اینکه طرحهای یادشده چرخه تولید، توزیع و فروش کتاب را راه میاندازند، در عین حال پیشنهاد کرد: باید در تخصیص مبلغ یارانه به کتابفروشیها، آنها را درجهبندی کنیم؛ بر اساس معیارهایی مانند تعداد عناوین، مساحت کتابفروشی و مواردی از این دست؛ چرا که بعضی از کتابفروشیهای ما یکروزه این مبلغ را جذب میکنند و بعضیها چندین روز طول میکشید و شاید حتی نتوانند کل مبلغ یارانه را جذب کنند.
وی همچنین با تاکید بر لزوم اطلاعرسانی این قبیل طرحها از یک ماه قبل از شروع اجرای آنها، بهتر دانست که کتابفروشان و حتی خریداران کتاب را در بدنه کارشناسی اجرای این طرحها مشارکت داد و در ادامه در رابطه با برخی حرف و حدیثها مبنی بر احتمال سوء استفاده از یارانه مربوط به این طرحها نیز گفت: یارانه این قبیل طرحها آنقدر نیست که امکان چنین مسئلهای به وجود بیاید؛ کسی برای یک دکمه، کت نمیدوزد!
نظر شما