وی گفت: در این دوره بخشی داشتیم برای رمانهای منتشرنشده؛ فرصتی که هم برای نویسنده امکان دیده شدن اثر را فراهم میکرد و هم برای ناشران که آثاری را کشف کنند و برای چاپ آنها ترغیب شوند؛ اما آنچه به دبیرخانه ارسالشده بود، کمتر از حد انتظار بود.
این نویسنده به مراحل داوری این جایزه و جوایز دیگری که به آن اشراف داشت، اشاره کرد و افزود: در جایزه ادبی بوشهر داورهای اولیه و اصلی یکی بودند، تمام آثار خوانده شده است. در جوایز دیگری چون فرشته و ارغوان نیز داورهای اولیه از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند و نویسندگانی چون کاوه فولاد نسب ازجمله این داوران بود.
در ادامه سعید بردستانی از صمد طاهری درباره آثار جانبی جوایز ادبی پرسید که این داور جایزه ادبی بوشهر در ارجاعی به یادداشت خود در ویژه نامه جایزه، تصریح کرد: در جوایز ادبی امکان دیده شدن آثار نویسندگان گمنام و تازهکار وجود دارد و ضمن اینکه با توجه به افزایش کتابهای منتشرشده، این جوایز این فضا را ایجاد کرده است که مخاطبان با فهرستی از آثار برگزیده، انتخابهای بهتری را داشته باشند.
در این نشست فرشته احمدی دیگر داور این رویداد نیز از نبود استمرار جوایز و شرایط دشوار برگزاری آن گلایهمند بود و گفت: در ایران جایزهای که چند دوره پیوسته برگزارشده باشد، بهصورت محدود داریم. این مساله باعث میشود تا جوایز بهصورت هدفمند برگزار نشود.
احمدی داوری جوایز ادبی را کاری دشوار توصیف کرد که با شرایط مالی موجود، هرکسی انجام این کار را نمیپذیرد.
سعید بردستانی هم با اشاره به خلأ بخش ژانر در جوایز ادبی، این نکته را از مسائلی دانست که باید به آن توجه شود.
محمد کشاورز نیز در همین نشست با اشاره به جوایز گردون و یلدا و اصفهان، از نبود استمرار جوایز ادبی در ایران ابراز نگرانی کرد و سپس ژانربندی در جوایز را از نیازهای اساسی دانست، هرچند مشکل را در دو بعد کمبود آثار در ژانرهای مختلف و نبود بخش مخصوص هر ژانر در جوایز ادبی تشریح کرد.
حسن میرعابدینی منتقد ادبی هم که برای شرکت در اختتامیه جایزه ادبی به بوشهر رفته بود، در این جلسه به چالشهای جوایز ادبی اشاره کرد.
وی چندین سال است که بهعنوان داور در جوایز ادبی شرکت نکرده است؛ اما شباهت ترکیب داوری اکثر جوایز و نبود افراد غیر داستاننویس در ترکیب داوران را نقطهضعفی برای جوایز دانست. میرعابدینی در ادامه تاکید کرد که در هیات داوران میبایست یک منتقد ادبی نیز حضور داشته باشد.
محمدرضا صفدری نیز که در این جلسه حضور داشت از اهمیت بومیگرایی در داستان و توجه به وجود باورهای بومی اشاره کرد و گفت: نویسنده باید منعکسکننده زیستبوم خود باشد و با اشراف بر اقلیم خود آن را در داستان به جهان ارائه دهد.
حسن محمودی در فرصتی دوباره به تاثیر جوایز ادبی در رونق حرفههای وابسته چون نشریات، کتابفروشی و ایجاد حلقههای داستانی تاکید کرد.
یادآوری میشود، این نشست تخصصی با حضور هیات داوران بخش داستان سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر متشکل از آتفه چهارمحالیان، صمد طاهری، محمدرضا صفدری، محمد کشاورز و حسن محمودی و برخی از داستاننویسان راهیافته به مرحله پایانی این رویداد و نویسندگان هماستانی در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد.
نظر شما