شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
کمبود بودجه ارج و قرب طرح‌های فصلی را کاهش داده است

هادی قدیانی، معتقد است در تخصیص بودجه به کتاب‌فروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح‌های فصلی خانه کتاب، باید به تعداد کتاب، میزان مشتری و سابقه کتاب‌فروشی بیشتر توجه شود؛ هرچند که کمبود بودجه را موجب کاهش ارج و قرب این طرح حداقل در تهران ارزیابی می‌کند.

هادی قدیانی، مدیر شهر کتاب نور تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره طرح حمایتی تابستانه کتاب بیان کرد: دوره‌های ابتدایی طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب(عیدانه، تابستانه و پاییزه) با توجه به تبلیغات قابل‌توجه، در مقایسه با طرح‌های اخیر با شرایط بهتری برگزار شد. طی دوره‌های اخیر و به مرور، کتاب‌فروشان مشارکت‌کننده با محدودیت‌های بیشتری از نظر دریافت سهیمه مجدد، مواجه شدند.
 
وی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای کتاب‌فروشان طی چند دوره گذشته طرح‌های حمایتی ادامه داد: دوره‌های ابتدایی طرح‌های حمایتی به محض پایان بودجه با درخوست مجدد، دو میلیون، دو میلیون تجدید می‌شد، بنابراین طی این دوره‌ها بودجه 10 میلیون تومان را تجربه کردیم؛ در‌حالی‌که دوره‌های اخیر بودجه شهرکتاب ونک یک‌و‌نیم میلیون تومان بود. 

قدیانی گفت: از آنجایی که طرح‌های حمایتی برای مخاطبان جاافتاده و شناخته شده و افزایش مشتریان این طرح را رقم زده، محدودیت بودجه باعث می‌شود سهمیه ما با خرید 10 یا 20 و یا حداکثر 50 نفر مشتری در چند روز اول به پایان برسد؛ آن‌هم در شرایطی که افزایش قیمت کتاب باعث شده با فروش تعداد کمتری کتاب به مشتریانی محدود، به سقف سهمیه برسیم.
                           
مدیر شهر کتاب نور ونک تهران افزود: به‌عنوان نمونه سهمیه کتاب‌فروشی ما طی چهار روز به پایان می‌رسد؛ بنابراین چندان برای این طرح تبلیغ نمی‌کنیم؛ چراکه باید نیرو و زمان زیادی را برای قانع کردن و پاسخگویی به مشتری صرف کنیم.

وی گفت: در شرایط کنونی و ناچیز بودن سهمیه‌ای که به ما می‌رسد، به‌عنوان یک کتاب‌فروش تهرانی معتقدم اگر سیاست مبتنی بر هدایت بودجه به سمت تقویت کتاب‌فروشی‌‌های شهرستانی برود و این امر با نظارت کامل انجام شود، بهتر است.
                 
مدیر شهر کتاب نور ونک تهران بیان کرد: عملا این طرح در فروشگاه ما با توجه به کاهش بودجه و همچنین مدت زمان برگزاری، ارج و قرب خود را از دست داده است. در حالی که باید بودجه کتاب‌فروشی‌ مشارکت‌کننده در طرح‌های حمایتی بنا به معیار‌های تعداد کتاب، سابقه و همچنین میزان اختصاص فضای فروشگاهی به کتاب یا سایر اقلام فرهنگی تعیین شود.  

قدیانی درباره تفاوت تخفیف بین کتاب‌های تالیف و ترجمه گفت: اگر مخاطب از تخفیف بالا‌تر تالیف در مقایسه با ترجمه آگاهی داشته باشد، بی‌تردید در افزایش فروش کتاب‌های تالیفی موثر خواهد بود؛ در‌حالی‌که اهداف این رویکرد چندان برای مشتری توضیح داده نمی‌شود و مشتری کتاب‌های‌ دلخواه خود را بدون توجه به تخفیف ترجمه و یا تالیف انتخاب می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها