در مراسمی با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، از طرح لوگو «یزد، پایتخت کتاب ایران» رونمایی شد.
خلیل جعفری، عضو انجمن طراحان گرافیک ایران و طراح لوگو «یزد، پایتخت کتاب ایران» به خبرنگار ایبنا گفت: طراحی نشان که سنگ بنای هویتسازی یک برند، شرکت یا برنامهای فرهنگی است، بجز خلاقیت و استفاده از هنر گرافیک الزاماتی دارد که بسیار حائز اهمیت است.
عضو انجمن طراحان گرافیک ایران افزود: طراحی نشان یک بار اتفاق میافتد و به نسبت سایر موارد طراحی چون پوستر، بیلبورد و ... مانایی بیشتری دارد و امکان تغییر ندارد و به همین دلیل است که دقت در طراحی آن اهمیت زیادی دارد.
وی از «ارتباط بصری مناسب با موضوع، در عین رعایت سادگی که باعث تاثیرگذاری سریع و مانایی بالا در اذهان میشود» به عنوان یکی از قابلیتهای اصلی نشان «یزد، پایتخت کتاب ایران» یاد کرد و گفت: قابلیت حجمی شدن، قابلیت تک رنگ شدن، عدم تاثیرگذاری ابعاد در مفهوم طرح همراه با رعایت اصول زیباییشناسی از دیگر موارد در نظر گرفته شده در این نشان است.
عضو انجمن طراحان گرافیک ایران بیان کرد: بادگیر یکی از شاخصهها و نمادهای شهر یزد است، چنانچه یزد را بسیاری به عنوان شهر بادگیرها میشناسند، استفاده از نماد بادگیر و تلفیق آن با کتاب، نشان «یزد، پایتخت کتاب ایران» را شکل داده است.
وی ادامه داد: زاویه دید و پرسپکتیو بادگیر به شکلی انتخاب شده تا فلش رو به بالا و رشد و تعالی را تداعی کند و در این زمینه نیز خط زیبای استاد رهبران نیز در تکامل این نشان نقش بسزایی دارد.
یادآوری میشود، طرح پایتخت کتاب ایران در سال جاری به یزد اختصاص داده شده که برنامههای ترویج کتاب و کتابخوانی به صورت استانی و کشوری به میزبانی شهر یزد برگزار میشود.
نظر شما