وی در این نشست با بیان اینکه اولین مقام حفظ قرآن متعلق به خداوند است، گفت: با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی و انفجار اطلاعات، برخی معتقدند که چرا باید همچنان قرآن را حفظ و آنرا سینه به سینه منتقل کرد؟! وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام، بر این موضوع تاکید بسیار داشتند. امیرالمومنین (ع) فرمودهاند که خود پیامبر (ص) آیه به آیه قرآن را به من میآموخت و دعا میکردند که بتوانم آنرا حفظ و به آن عمل کنم.
حفظ قرآن، مقولهای مختص امروز نیست
اکبری ادامه داد: در صدر اسلام با محوریت پیامبر (ص)، پویش حفظ قرآن شکل گرفت. حتی در دو واقعه تاریخی که پیامبر (ص) تعدادی از حافظان را برای آموزش حفظ قرآن و احکام الهی به مناطقی میفرستادند و این افراد به شهادت رسیدند، رسول اکرم (ص) در فقدان این سرمایههای اسلام محزون بودند. از حضرت محمد (ص) روایت داریم که حافظان قرآن مانند انبیاء از دنیا میروند و با آنها محشور میشوند. در روایتی دیگر آمده که حافظ قرآن و عامل به آن به مقام شفاعت میرسند. این موارد نشان از حساسیت و اهمیت این موضوع نزد ائمه و معصومین (ع) دارد. احادیث مرتبط با این موضوع، این جاذبه را برای ما ایجاد میکند که بیشتر به سمت حفظ قرآن برویم.
این حافظ کل قرآن کریم، اظهار کرد: حفظ قرآن، مقولهای مختص امروز نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. جمع قابلتوجهی از شهدای کربلا ازجمله حبیب، از حافظان قرآن بودند و شأن نزول آیات الهی را میدانستند و اصول قرآنی را نزد اباعبدالله فرامیگرفتند. اینها نشان از جذابیت و کشش این کتاب و مقوله حفظ دارد که انسان را به جایی میرساند که حتی لحظهای دوری از قرآن هم برای انسان متصور نیست.
وی افزود: در سالهای اخیر، استقبال مردم از این موضوع بسیار زیاد شده و حافظان ما در عرصه جهان اسلام، افتخارآفرینی میکنند. طبق مطالبه رهبری، جمهوری اسلامی باید صاحب 10 میلیون حافظ قرآن باشد.
مهمترین شرط حفظ قرآن، علاقهمندی است
اکبری در ادامه با اشاره به شرایط حفظ قرآن کریم، گفت: به عقیده من، مهمترین شرط حفظ قرآن، علاقهمندی است. اگر انسان به فعالیتی علاقهمند باشد، سختیهایش را بر خود هموار و آنرا تا رسیدن به نتیجه مطلوب پی میگیرد. از دیگر شروط حفظ کلام خدا، تمسک به قرآن و اهلبیت (ع) است، چون بناست که قلب ما ظرف آیات الهی باشد تا بتوانیم از این گنجینه الهی محافظت کنیم. کلید حفظ قرآن، سوره بقره است. اگر کسی بتواند این سوره را حفظ کند، میتواند این امید را داشته باشد که بتواند حافظ کل باشد.
این حافظ قرآن همچنین با تاکید بر آرامش و صبوری در پروسه حفظ قرآن، بیان کرد: به پدر و مادرها توصیه میکنم که اجازه دهند کودک با میل خود سراغ اینکار بیاید، در اینصورت ماندنش در این راه، آسانتر است. همچنین برای انس با قرآن و حفظ آن، ابتدا باید بتوانیم روخوانی را تقویت کنیم. ترجیحا شیوه استادان ما این بوده که قرآنهای عثمان طه 21 خطی را برای اذیت نشدن چشم استفاده کنیم. هر شخصی در ساعتی خاص از شبانهروز ذهنش بازدهی و راندمان دارد و حفظ در ساعت و مکان مشخص، آرامش خاطر را به انسان میدهد تا محفوظات را با کیفیت بهتر ارائه دهد.
از خودمان انتظارات عجیب و قریب نداشته باشیم
وی ادامه داد: مرحله بعد، تثبیت کردن است. باید محفوظات قدیمی را مراقبت و محفوظات جدیدتر را بیشتر تکرار کنیم. نکته دیگر نیز یافتن یک همکار و شریک است تا بتوان از این طریق شرایط کلاس را شبیهسازی کرد . یک نکته مهم در راه حفظ قرآن این است که از خودمان انتظارات عجیب و قریب نداشته باشیم. گاهی پدر و مادرها، انتظارات عجیبی از بچهها دارند و میخواهند فرزندشان ظرف 6 ماه حافظ کل قرآن شود. برای طی مسیر، باید همه شرایط و امکانات را درنظر گرفت. آنچه در مدت زمان کوتاه میخواهیم به آن برسیم، ماندگاریاش هم کوتاه است، ولی وقتی برای یک کار زمان میگذاریم، ماندگاری آن برای یک عمر است.
اکبری در پایان گفت: کیفیت محفوظات خیلی مهم است. اگر حجم خیلی کمی از کتاب خدا را با کیفیت حفظ کنیم، این اشتیاق را در ما ایجاد میکند که کار را ادامه دهیم و پیشرفت کنیم. دوره حفظ خودِ من، نزدیک به 9 سال طول کشید، ولی در تمام این مدت کار را رها نکردم. همیشه باید آماده بود و کار کرد تا ثمره آنرا دید. حفظ کردن قرآن کار بسیار سخت و در عینحال جذابی است و تا انسان آنرا تجربه نکند، حال خوب آنرا درک نمیکند.
نظر شما