نتایج نظرسنجی جدید درباره میزان مطالعه دانشآموزان امریکایی در فصل تابستان نشان میدهد که آنها هرسال تمایل کمتری به مطالعه در این فصل نسبت به سالهای گذشته از خود نشان میدهند.
نتایج این تحقیق که بخشی از مطالعه موسسه انتشاراتی اسکلاستیک در امریکا را شکل میدهد و هر دو سال یک بار بر روی دانشآموزان زیر 17 سال و والدینشان انجام میگیرد نشان داد که تعداد کتابهای خوانده شده توسط دانشآموزان امریکایی در فصل تابستان با افزایش سن آنها کمتر و کمتر میشود؛ به طوری که دانشآموزان بین 6 تا 8 سال اعلام کردهاند دستکم 19 کتاب را در طی تابستان گذشته خوانده بودند که این تعداد بین دانشآموزان 15 تا 17 ساله کاهش یافته و تنها به مطالعه دو کتاب در این فصل رسیده است.
علاوه بر این درصد دانشآموزانی که مطالعه را در تعطیلات تابستان کنار میگذارند نسبت به آمار قبلی این موسسه در سال 2016 افزایش یافته و از 32 درصد در میان دانشآموزان بین 15 تا 17 سال در سال 2016 به 22 درصد و در بین دانشآموزان 9 تا 11 سال نیز از 7 درصد به 14 کاهش یافته است.
دیموسا وربر-بی،کتابدار ارشد و مدیر اجرایی موسسه انتشاراتی اسکلاستیک، در این باره اظهار کرد: «این پدیده با افزایش قابل توجه فعالیتهایی که با مطالعه در حال رقابت هستند، توضیحپذیر است.»
این گزارش همچنین آشکار کرده که 95 درصد والدین با این عقیده که مطالعه در فصل تابستان به افزایش قدرت یادگیری کودکانشان در طول سال تحصیلی کمک میکند موافق بوده؛ با اینهمه 47 درصد نیز اعتراف کردهاند که از عواقب کنار گذاشتن مطالعه کتاب در فصل تابستان بیاطلاع هستند.
53 درصد از والدینی که با خطرات و عواقب رها کردن کتاب در فصل تابستان آشنایی دارند تلاش بیشتری میکنند تا بچههایشان را به مطالعه در این فصل ترغیب کنند؛ به عنوان مثال، 62 درصد گفتهاند کودکانشان را مرتب به کتابخانه میبرند و 46 درصد نیز محدودیتهایی برای مدت زمان تماشای تلویزیون برای آنها مقرر میکنند.
اعضای موسسه انتشاراتی اسکلاستیک معتقد هستند که میزان دسترسی دانشآموزان به کتاب، نقش و تاثیر مهمی در میزان مطالعه آنها در تعطیلات دارد و زمانی که مدرسهها در تابستان بسته میشود، دسترسی به کتاب تا حدی زیادی با مشکل مواجه میشود و برای هر دانشآموزی مقدور نیست که به کتابخانههای عمومی و یا کتابفروشی سر بزند و کتاب مورد نظر خود را تهیه کند.
نظر شما