پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
آیت‌الله اعرافی: روش علمی شهید مطهری در آموزش و پرورش و حوزه علمیه پیاده‌سازی شود

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در همایش شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی، گفت: روش علمی شهید مطهری باید در آموزش و پرورش و حوزه علمیه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی چهارشنبه (11 اردیبهشت ماه) در همایش چهلمین سالگرد شهادت استاد مطهری که با موضوع «شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی» در مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد، جامعیت علمی و حوزوی شهید مطهری را مورد توجه قرار داد و گفت: شهید مطهری در قلمروهای متعدد حوزوی مانند علوم پایه حوزوی صاحب‌نظر، مجتهد و از جامعیت علمی برخوردار بود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با بیان اینکه شهید مطهری از قبل از انقلاب در امتداد علامه طباطبایی و امام راحل با مکاتب غرب و فلسفه معاصر به خوبی آشنا بود، ادامه داد: شهید مطهری به خوبی فلسفه هگل و کانت را می‌فهمید و درک می‌کرد و با تکیه بر علوم حوزوی در مکاتب غربی نیز به درجه بالای صاحب‌نظری رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید مطهری آشنا به زمان و جریان فکری و معرفتی معاصر بود، افزود: شهید مطهری، متکلمی بسیار قدرتمند، مدافع اسلام، نظریه‌ساز و مولد اندیشه‌ساز فعال و مهاجم تمدن نوین اسلام بود که در مقابل هجمه‌های غرب به خوبی ایستاد و به شبهات پاسخ قطعی می‌داد.
 
امام جمعه قم با بیان اینکه شهید مطهری به مخاطبین خاص و عام توجه ویژه‌ای داشت، ادامه داد: در آثار استاد شهید، شاهد تنوع موضوعی و ورود شجاعانه هستیم، ایشان استادی توانمند، دارای هنرهای تدریسی، قلمی و دارای بیانی قوی، شیوا و جذاب بود که نقطه عطفی در ادبیات فارسی در حوزه به شمار می‌رود.
 
آیت‌الله اعرافی نگاه حداقلی و حاشیه‌ای به اسلام را در مقابل نگاه تمدنی به اسلام عنوان کرد و افزود: باید به اسلام نگاهی تمدنی داشت که دارای جامعیت، ثبات و پاسخگویی به تحولات باشد، همانگونه که شهید مطهری معتقد بود که اسلام اندیشه تمدنی است و تمدن اسلام را تفسیر می‌کرد و همچنین همه تلاشش این بود این ویژگی‌ها را در آثارش ارائه دهد.
 
وی با بیان اینکه روش شهید مطهری باید در آموزش و پرورش و حوزه علمیه مورد توجه ویژه قرار گیرد، افزود: این مفسر قرآن کریم با تکیه بر علوم حوزوی در مکاتب غربی به درجه بالای صاحب‌نظری رسید و پای انقلاب و نظریه تمدن نوین اسلام هم ایستاد تا اینکه شهید شد.

 
در آثار شهید مطهری، مقوله فرهنگ و تمدن به خوبی دیده می‌شود 
در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین پارسانیا با اشاره به عناصر و ارزش‌های تشکیل دهنده پدیده‌ها، گفت: تمدن با عناصر فرهنگ و جامعه مفهوم نزدیکی دارد و تمدن، سطح به بلوغ رسیده از فرهنگ است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معانی هر تمدن در سه سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: سطح اول مربوط به معنای توحیدی و نفس‌الامری تمدن است که مربوط به عالمان و متکلمان و فقیهان و حقوقدانان است؛ مثلا وقتی در مورد معانی حق و باطل صحبت می‌کنیم این مسئله پیش می‌آید که باور به توحید چه مسئله ‌ای را در فرد ایجاد می‌کند و آیا این تمدن توحیدی است یا مشرکانه؟

پارسانیا سطح دوم معنا را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: در سطح دوم معنا، سخن از این می‌گوییم که افراد توحید را پذیرفته باشند، یعنی معنا وارد ذهن و وجود انسان شده باشد، و براساس آن عمل می‌کند، زمانی سخن از معنای نفس‌الامری می‌کنیم و  یه وقت دیگر نیز سخن از عمل و اعتقادات افراد می‌کنیم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: جهت سوم معنا، در رفتار انسان است که دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی فرهنگی و اجتماعی است، لذا  در اینجا بحث فرهنگ، قدرت و معرفت مطرح است که این هم مراحل خودش را دارد، بر این اساس جامعه تمدنی باید به صورت کامل، هر سه موضوع را باهم داشته باشد و اگر یک مورد نباشد، اختلال به وجود می‌آید و همه چیز از بین می‌رود.
 
این محقق با اشاره به فرایندی بودن فرهنگ و تمدن، گفت: این معنای سوم که فرهنگ است، در معنای دوم محقق می‌شود و بعد در درون فرد جوانه می‌زند و در مراحل بعدی وارد ارتباطات بشری و انسانی می‌شود و خطاب جهانی پیدا می‌کند و این فرایند تا تکامل، باید مسیری را طی کند که از اقتضائات فرهنگ به شمار می‌رود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید مطهری در زمانی که فرهنگ و تمدن در نقطه‌ای تاریک به سر می‌برد، پا به عرصه وجود گذاشت، تصریح کرد: شهید مطهری نقش مهمی در فرهنگ و تمدن داشت، نسل طلبگی ایشان دوره‌ای خاص بود چراکه زمانی طلبه شده بود که فردی وارد حوزه علمیه نمی‌شد و ایشان با همت به کارش ادامه داد و از اساتید قوی بهره برد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شهید مطهری با همه توانایی و جامعیت، جهان دوم معنا را که شخصیت او بود در درون خود محقق کرد و خود فرهنگ و تمدن شد. تحقق فرهنگ ناظر به شرایط و ظرفیت‌ها است ولی شهید به تنهایی دارای همه این ظرفیت‌های ناظر به فرهنگ بود و ایشان تنها نقش فرهنگی نداشت بلکه رویکرد تمدنی هم داشت.
 
وی با بیان اینکه شهید مطهری حسنه‌ای از حسنات امام راحل است، گفت: در آثار شهید مطهری، مقوله فرهنگ و تمدن به خوبی دیده می‌شود، چراکه ایشان معتقد بود که اسلام دارای نگاه تمدنی دارد و از مفهوم اسلام به خوبی دفاع می‌کرد.

پارسانیا گفت: شهید تنها نقش تمدنی نداشت، بلکه به کار خودش توجه  و جهت گیری تمدنی داشت. در هر زمان و مکانی و در هر سطحی، هر کاری که لازم بود را انجام می‌داد؛ باتوجه به این نظریه و رودیکرد هر کار شهید مطهری نشان می‌دهد که تمدن اسلامی با چه چیزی مواجه بوده است و بدین جهت می‌توان تمام مسائل تمدن اسلامی را مشاهده کرد و با توجه به نگاه چندبعدی ایشان می‌شود همه مسائل فرهنگ و مسائل مرتبط با آن را یک جا در ایشان دید.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: شهید مطهری داستان راستان برای کودکان، اصول روش رئالیسم برای مقابله با جبهه عظیم فلسفی رقیب و هم اسفار تدریس می‌کرد؛ با گروهای سیاسی ارتباط برقرار می‌کرد، خطابه سیاسی دارد و همه هستی‌اش را در خدمت امام راحل قرار داد.


بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم، از حجج اسلام جمالی کیاسری، محمدتقی اعلی، مجید گنجی، یوسف معزز و فاطمه همرنگ به عنوان تدوین‌کنندگان پایان‌نامه مرتبط با شهید مطهری تقدیر و از سه اثر شهید مطهری با عناوین «فطرت در قرآن»، «اسلام و مسأله ملیت» و «تعلیقه علی الاسفار اربعه» رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها