پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
این روزها کتاب نیاز به نوآوری دارد

محمد‌مهدی سعیدی‌کیا گفت: خدمات استارتاپ‌ها طیف وسیع‌تری نسبت به نشر دیجیتال دارد. در حقیقت استارتاپ‌ها به کتاب خواندن کمک می‌کنند و به انتشار کتاب دیجیتالی نمی‌پردازند.

مهدی سعیدی‌کیا، مدیر عامل کتاب‌پلاس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ماهیت نشر دیجیتال با استارتاپ‌ها در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نشر دیجیتال بر پایه انتشار کتاب‌های الکترونیک استوار است درحالی که استارتاپ‌های نشر نوعی ارزش افزوده مبتنی برای نشر و کتاب محسوب می‌شوند.
 
وی افزود: به لحاظ تکنیکی نشر سنتی در کشور ما به فناوری‌های روز نیاز دارد. استارتاپ‌ها در این دوره از نمایشگاه حضور یافته‌اند تا با ناشران چه در حوزه کتاب‌های فیزیکی و چه در حوزه کتاب‌های الکترونیک تعاملات برد – بردی داشته باشند.   
 
سعیدی کیا ادامه داد: خدمات استارتاپ‌ها طیف وسیع‌تری نسبت به نشر دیجیتال دارد. در حقیقت استارتاپ‌ها به کتاب خواندن کمک می‌کنند و به انتشار کتاب دیجیتالی نمی‌پردازند. این روند باعث شده است که فضای استارتاپی این دوره از نمایشگاه با نشر دیجیتالی که هر ساله برگزار می‌شد تفاوت داشته باشد. استارتاپ ها امتیازی در کنار نشر کاغذی است.  
 
مدیرمسئول کتاب‌پلاس با اشاره به نیاز نشر سنتی به فناوری‌های روز گفت: همراهی اکوسیستم نوآوری با سیستم نشر کلاسیک می‌تواند اتفاق خوبی را برای این صنعت رقم زند. از طرفی فضای استارتاپی که در این دوره از نمایشگاه به وجود آمده است، جزو پویاترین و خلاق‌ترین فضا‌هاست؛ از طرفی دیگر نشر کاغذی هم یک فضای با اصالت است؛ اگر هر کدام نخواهد رقیب یکدیگر شوند و بخواهند با هم تعاملات دو جانبه داشته باشند، تاثیرات بهینه‌ای برای یکدیگر خواهند داشت. چراکه نشر نمی‌تواند فناوری‌های نوین را در کوتاه مدت در خود به وجود بیاورد و برای رسیدن به آن باید مسیر طولانی را بپیماید؛ از طرفی استارتاپ‌ها هم نمی‌توانند اصالت و ماهیت کتاب را که در طول سالیان طولانی که نشر کاغذی به وجود آورده است را برای خود به رقم زند.
 
وی ادامه داد: استارتاپ‌هایی که بتوانند فناوری را برای نشر عرضه کند و به همین میزان از اصالت کتاب هم بهره ببرند؛ در واقع توانسته‌اند کمکی برای نشر و خودشان باشند؛ چراکه به هر روی فناوری در حوزه نشر نمی‌تواند با یک ناشر چهل ساله رقابت کند.
 
سعیدی‌کیا درباره نگرش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روزآمد شدن نشر سنتی با بهره‌گیری از فناوری گفت: در دیدار نوروزی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران داشت؛ به مدرن شدن نشر سنتی و همگام شدن آن‌ها با فناوری تاکید کرد. سیدعباس‌ صالحی در این مراسم گفت: «امروز نیاز داریم کتاب سمت‌وسویی نوآورانه داشته باشد؛ لازمه این روند آن است که ما بپذیریم فناوری‌های حوزه نشر و کتاب دارای اکوسیستم واحدی است. ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران باید وجود داشته باشند و روندی را به ناشران سنتی ارائه دهند در حقیقت باید بستر و فرآیندی وجود داشته باشد تا این تعاملات شکل گیرد.»
 
سعیدی‌کیا ادامه داد: خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استارتاپ‌ها را به رسمیت شناخته است. در حقیقت استارتاپ‌ها می‌خواهند نقاط ضعف ناشران را در فضای نشر برطرف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها