یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
رویکرد نظری‌مان را به کتاب‌های رفتار سازمانی اضافه کنیم/ آثار تالیفی ده برابر کتاب‌های بین‌‌المللی

خدایی گفت: نیازمندیم که به تالیف کتاب‌ها با توجه به ارزش‌های کشورمان بپردازیم و رویکرد‌های خود را به بحث‌های نظری حوزه کتاب‌های رفتار سازمانی اضافه کنیم، چون کتاب‌های ما باید حاصل عمر فکری باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) نشست «گزارشی از کتاب های مدیریت رفتار سازمانی» با حضور ارشیا خدایی، قاسم انصاری رنانی، علی فرهی، در غرفه خانه کتاب در مصلی تهران برگزار شد.

ارشیا خدایی در ابتدایی این نشست گزارشی از وضعیت کتاب‌های رفتار سازمانی را در قالب پاورپوینت ارائه کرد و به تحلیل کیفی و کمی در حوزه کتاب‌های رفتارسازمانی پرداخت. او همچنین مقایسه‌ای از این حوزه با کتاب‌هایی که در عرصه بین‌المللی منتشر شده داشت.

وی آثار منتشر شده در سال‌های( 1397-1387) را هزار و 23 عنوان کتاب اعلام و تاکید کرد که در این گزارش روند انتشار کتاب‌های حوزه رفتار سازمانی در سطح ببین‌الملل ثابت است و از سال 94 به بعد شاهد شیب تند چاپ این کتاب‌ها در ایران هستیم. 
 
خدایی با اشاره به میزان افزایش سهم کتاب‌های تالیفی نسبت به ترجمه در این گزارش بیان کرد: این تفاوت دلایل زیادی از جمله، علاقمند نبودن افراد به بحث ترجمه، عدم توانایی تخصصی ترجمه و... دارد. از سوی دیگر سیاست‌های ما به گونه‌ای است که دانشجویانی که پایان نامه‌ای را در این زمینه دارند برای ارتقاء رزومه خود آن را به صورت کتاب منتشر می‌کنند. بنابرین باعث می‌شود که ما سهم زیادی را در حوزه تالیف داشته باشیم که متاسفانه بیشترین کتاب‌ها در حوزه تالیف به کتاب‌های کاربردی پژوهشی اختصاص دارد.

این محقق با طرح این سوال که چرا ما کتاب‌های تالیفی بیشتری نسبت به کتاب‌های بین‌المللی داریم عنوان کرد: این چرایی زمانی تقویت می‌شود که ما با بررسی، می‌بینیم که دانشگاه‌های ما توجه ویژه‌ای به بحث رفتارسازمانی ندارند و متخصصان زیادی در این حوزه نداریم. همچنین در سازمان‌های ما به بحث رفتارسازمانی توجه نمی‌شود. حال این سوال طرح می‌شود که پس دلیل افزایش کتاب‌های تالیفی چیست؟ با این سوال نتیجه می‌گیریم که ما نیازمند به سیاست نظارتی در این حوزه هستیم.

خدایی با اشاره به اینکه مسئولان باید فضا برای گفتگو و نقد ایجاد کنند تا تمام این کتاب‌ها مورد نقد قرار گیرند گفت: از این طریق ما می‌توانیم آثار با کیفیت را شناسایی و در اختیار علاقمندان، دانشجویان و پژوهشگران قرار دهیم. ما گروه فکری خاصی به صورت عمده در حوزه رفتار سازمانی نداریم که این جای فکر دارد همچنین جای سوال دارد که چرا کتاب‌های رفتار سازمانی به صورت مستقل مورد ویرایش و بروز شدن قرار نمی‌گیرد در صورتی که در عرصه‌های بین‌المللی این گونه نیست.

خدایی در ادامه صحبت‌هایش افزود: نیازمندیم که به تالیف کتاب‌ها با توجه به ارزش‌های کشورمان بپردازیم و رویکرد‌های خود را به بحث‌های نظری حوزه کتاب‌های رفتار سازمانی اضافه کنیم، چون کتاب‌های ما باید حاصل عمر فکری باشد. باید سال‌ها برای یک کتاب تفکر کنیم و به سرعت فکر نکنیم و باید فضایی در اختیار داشته باشیم که کتاب‌هایی که هرسال به صورت تخصصی ارائه می‌شوند، متخصصان رفتارسازمانی به صورت هیئت علمی آن را نقد و محتوای کتاب را مورد بررسی قرار دهند.

به گفته وی، این مسئله کمک می‌کند که هر کتابی منشر نشود. متاسفانه شرکت‌هایی هستند که پایان نامه‌ها را از دانشجویان می‌گیرند و آن را به صورت کتاب منشر می‌کنند و تا زمانی که وضعیت کتاب‌ها این گونه باشد نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم کتاب‌های غنی فکری تولید کنیم.

قاسم انصاری زنانی هم در این نشست عنوان کرد: به نظر من مهم‌ترین موضوعی که به آن می‌توانیم بپردازیم بحث نقد است. آنچه که امروز به صورت نقد انجام می‌شود را نمی‌پذیرم چرا که در بسیاری موارد به نویسنده احترام نمی‌گذارند و حرمت نقد شونده شکسته می‌شود. همچنین ما به نقد آثاری بپردازیم که نویسنده به نقد اثر خود علاقمند است.

 علی فرهی یکی از سخنرانان این نشست با اشاره به راهکارهای مناسب برای کیفت کتاب‌های رفتار سازمانی گفت: انجمن‌های علمی باید وارد عمل شوند و اساتید و دانشجویان را دعوت کنند تا کتاب‌های رفتارسازمانی را نقد کنند. آنچه در جامعه به صورت کتاب، مقاله و یا هر اثر دیگر منتشر می‌شود باید بتواند باعث تغییر رفتار مردم جامعه شود. یکی از دغدغه‌های فکری من این است که چرا با وجود این که چهل سال از انقلاب می‌گذرد اما هنوز نظریه پردازهای کشور ما نظریه‌های مبتنی بر ارزش‌های جامعه  ارائه نمی‌کنند. آنچه که ما از آنها به عنوان نظریه شاهد هستیم اغلب کپی و یا نزدیک به کپی است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها