پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
بعید است بازار کتاب ایران سهمی به بخش دیجیتال بدهد/ ابراز نگرانی از کاهش سرانه مطالعه زنان خانه‌دار

مسعود کوثری می گوید: بازار کتاب ایران سرگردان است و بعید است نسبتی زیاد به کتاب‌های دیجیتال بدهد

مسعود کوثری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در پاسخ به این سوال که آینده کتاب چه می‌شود عنوان کرد: آینده کتاب در ایران ممکن است با آینده آن در جهان متفاوت باشد؛ در جهان احتمالا سهم 30 درصدی کتاب دیجیتال به کتاب فیزیکی ادامه پیدا می‌کند و بسیاری از کتاب‌های حوزه‌های مختلف مانند آموزشی، دانشگاهی و ... ممکن است به سوی حوزه دیجیتال برود.

او ادامه داد: اما کتاب کودک و نوجوان همچنان به صورت کاغذی خواهد بود. اتفاق دیگر این است که سیستم‌های تحویل که در کالاهای دیگر تمرین شده مانند دیجی کالا، اسنپ و ... نشان داد ایران بازار خوبی است تا کالاها به این شیوه سفارش داده شده و تحویل مشتری شود و از ترددهای بیخود صرف نظر شود. بنابراین سال 98، سال پیدایش اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی است که امکان خرید دیجیتال کتاب را افزایش می‌دهد و بخشی از مساله توزیع را می‌تواند در ایران حل کند.
 
مدیر انتشارات علمی فرهنگی با بیان اینکه بازار کتاب ایران سرگردان است و بعید است نسبتی زیاد به کتاب‌های دیجیتال بدهد توضیح داد: این بازار در ایران سهمش بیشتر از ده تا 15 درصد نیست و ناشران اصرار دارند کتاب را کاغذی بفروشند و نشان داده شده که مخاطبان هم همین علاقه دارند. البته در بخش دانشگاهی میل به خرید آنلاین و نسخه دیجیتال است و ممکن است در بخش کتاب دانشگاهی درسی با افت کتاب چاپی مواجه باشیم اما در عرصه‌های دیگر مثل ادبیات، تاریخ و فلسفه رقابت در عرصه کاغذی وجود خواهد داشت.
 
این استاد ارتباطات در ادامه درباره آینده کتاب از لحاظ سبک نگارشی نویسندگان نیز اظهار کرد: نثر خشک دانشگاهی باید کنار برود. البته امروز نویسنده‌های خوبی پیدا شدند که کتاب‌هایشان خوب فروش می‌رود. در گذشته اساتیدی مانند دکتر طباطبایی وجود داشتند و امروز نیز اساتیدی مانند نعمت‌الله فاضلی، مقصود فراستخواه و ... قلمی دارند که می‌تواند خواننده معاصر را جلب کند بنابراین قلم خشک دانشگاهی باید لاجرم کنار برود.

کوثری در پایان با اشاره به اینکه مطالعه زنان بویژه زنان خانه دار با ظهور شبکه‌های اجتماعی به خطر افتاده گفت: امیدوار بودیم با رونق کتاب زنان میل بیشتری به مطالعه پیدا کنند و این اتفاق نیز افتاده بود ولی اکنون با توجه به اینکه سهم زیادی از شبکه‌های اجتماعی را زنان دارند میزان مطالعه ممکن است به شدت افت کرده و آسیب بپذیرد.
 
آ
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها