نعیمه بخشی در نخستين تجربه خود نشان داده که نمیخواهد در دایره بسته طرح کلیشهای مسائل زنان باقی بماند و جسورانه تخیل خود را در میان راویها و فضاهای گوناگون تقسیم کرده است.
نعیمه بخشی در نخستين تجربه خود نشان داده که نمیخواهد در دایره بسته طرح کلیشهای مسائل زنان باقی بماند و جسورانه تخیل خود را در میان راویها و فضاهای گوناگون تقسیم کرده است. در آمیختگی برخی از داستانهای این مجموعه با اساطیر، افسانه های شرق دور و شیوه ی روایت هزار و یک شب، گواه همین تخیل ورزی بوده که طعمی راز آلود، گوتیگ و شرقی به کتاب بخشیده است.
این کتاب شامل ۱۱ داستان کوتاه است و در تعدادی از داستانهای آن نشانههای نمادینی به چشم میخورد. بخشی درباره استفاده از این نشانههای نمادین میگوید: «قصدم این بود که علاوه بر نوشتن داستان و قصهگویی، در سطح زیرین داستان هم مفهومی را انتقال بدهم. در داستان طهران، پسر بچهای برای اینکه مادرش را به روستای محل سکونتش برگرداند به طهران سفر میکند. در اینجا طهران میتواند مکانی کاملاً ناشناخته باشد و به همین دلیل در نوشتن اسم آن بهجای «ت» از «ط» استفاده کردم. پسر بچه در مسیر این سفر درمییابد که مادرش مُرده است و او حالا باید درد جدایی از مادر را بپذیرد و مستقل از وجود او زندگی کند.»
«باور کن تو فوجیکو نیستی» نوشته نعميه بخشي در نشر روزنه با قيمت 22000 تومان منتشر شده است.
نظر شما