دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
پاسخگویی به شبهات نیازمند پرورش فقهای فاضل است

آیت‌الله نوری همدانی گفت: در دنیای امروز شبهات فراوانی در داخل و خارج از کشور علیه اسلام و مخصوصاً تشیع مطرح می‌شود که پاسخگویی به آنها مستلزم پرورش علما و فقهای فاضل و با اخلاص است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در دیدار مسئولان پژوهشکده بین‌المللی عروةالوثقی، طی سخنانی از فعالیت‌های این مرکز تقدیر کرد و گفت: اخلاص و تسلط بر مبانی اسلام، لازمه فعالیت منبری‌ها و مبلغان است و دین مبین اسلام همیشه پاسخگوی شبهات بوده و اقدامات پژوهشگاه عروه‌الوثقی در این زمینه بسیار مفید است.

آیت‌الله نوری همدانی در ادامه به حکمت 147 نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: امیرالمومنین (ع) در این خطبه می‌فرماید: همیشه در زمین افرادی هستند که قیام دارند؛ چنانچه قرآن می‌فرماید: «یا ایها المدثر، قم فانذر». هر کس وظیفه دارد که به اندازه توانش قیام و حرکت داشته باشد و نکته مهم آن است که این قیام برای خدا باشد چراکه بی‌تحرکی در اسلام و سکوت در برابر شبهات مذموم شمرده شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: اسلام، دین دلیل و برهان است، لذا محققین این پژوهشکده باید به این براهین مسلط باشند و بتوانند پاسخ‌هایی کامل در برابر مسائل مختلف مطرح کنند و به خوبی اسلام را معرفی کنند.
 
وی با اشاره به اینکه فقه، علمی دقیق است و فقیه شدن پنجاه سال زمان می‌برد، ادامه داد: در دنیای امروز شبهات فراوانی در داخل و خارج از کشور علیه اسلام و مخصوصاً تشیع مطرح می‌شود که پاسخگویی به آنها مستلزم پرورش علما و فقهای فاضل و با اخلاص است که برهان‌ها را از منابع و معارف غنی اسلامی استخراج و به زبان روز به دنیا عرضه کنند و همچنین به این شبهات پاسخ عالمانه دهند.
  
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری رییس پژوهشگاه عروةالوثقی نیز در این دیدار، هدف از راه‌اندازی این مرکز را پاسخگویی به نیازهای علمی و رفع شبهات در داخل و خارج از کشور عنوان کرد و گفت: این پژوهشکده بین‌المللی در حوزه‌های فقه، اصول فقه، فلسفه و کلام و مطالعات بین‌الملل مشغول فعالیت‌های علمی و پژوهشی است که در ابتدا به‌صورت موسسه پژوهشی کارش را شروع کرد و اکنون مجوز پژوهشکده را از شورای عالی حوزه های علمیه دریافت کرده است.

مختاری با اشاره به اینکه محصولات علمی این مرکز باتوجه به نیازهای مخاطبان انجام می‌گیرد، تصریح کرد: این پژوهشکده با بهره‌گیری از طلاب فاضل و زبان‌دان، معارف اهل بیت (ع) را در قالب کتاب به زبان انگلیسی و عربی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

رییس پژوهشگاه عروةالوثقی در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت های این مرکز بیان کرد: باتوجه به تاکیدات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر تولید ایده و نظریه‌پردازی در حوزه‌های علمیه، این مجموعه توفیق آن را داشته است که با کادر پژوهشی جوان به این سمت حرکت کند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های مختلفی در سطح جهان مانند دانشگاه رودن روسیه، اندونزی، آمریکای جنوبی درخواست تالیف کتابی درباره آشنایی با دین اسلام و کتابی در رابطه با اخلاق پزشکی از منظر اسلام، داشته‌اند که اقدامات ما در این زمینه نیز آغاز شده است.

مختاری تدوین دائره‌المعارف اسلام به زبان انگلیسی را برای گروه‌های سنی نوجوان و جوان در خارج از کشور یکی دیگر از پروژه‌های این مرکز عنوان کرد و افزود: این فعالیت علمی با توجه به دغدغه‌های نوجوانان و خصوصا والدین آنان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، برنامه‌ریزی و تدوین شده است که باتوجه به تلاش‌های صورت گرفته در بهار سال آینده، این اثر رونمایی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها