علی اصغر مقسمی، پژوهشگر و مدیر انتشارات مقسمی در گرگان، گفت: در رسانهای مانند صدا و سیما در سطح ملی و نیز شبکه استانی، شاهد هستیم که برای پودر لباسشویی، لاستیک ماشین، چیپس و پفک و غیره، تبلیغ و به جای کتاب، برای آنها سرمایه گذاری میشود؛ این مایه تاسف است.
مولف کتاب «امام جعفر صادق (ع)» با اشاره به اینکه متاسفانه با ابزار فرهنگ علیه فرهنگ کتابخوانی ظلم صورت میگیرد، ادامه داد: در رسانهای مانند صدا و سیما در سطح ملی و نیز شبکه استانی، شاهد هستیم که برای پودر لباسشویی، لاستیک ماشین، چیپس و پفک و غیره، تبلیغ و به جای کتاب، برای آنها سرمایه گذاری میشود و این مایه تاسف است.
مدیر انتشارات مقسمی و پژوهشگر و ناشر گلستانی، تصریح کرد: این نوع رفتار نوعی نشانه است که کتاب و کتابخوانی بعضاً در رده چهارم و پنجم نگاه مدیریتی کشور قرار دارد؛ هر چند برخی کتابها و ناشران به واسطه قدرت و پشتیبانی خاص، خیلی خوب تبلیغ میشوند که این مسئله نیز در سرخورده شدن دیگر نویسندگان و مولفان نقش دارند.
مقسمی در ادامه گفت: ما با مسئله عدم حمایت از مولفین روبرو هستیم. مولف کتاب مینویسد، بعد مواجه میشود با مشکلات چاپ و بیثباتی بازار کاغذ؛ و وقتی کتابش پس از اخذ مجوز توسط ناشر به چاپ میرسد، تازه دچار سردرگمی و سرخوردگی میشود و برای فروش آن دست به طرف هرکس دراز میکند.
مدیر انتشارات مقسمی، افزود: بعد از همه این موارد نوبت خرید سالانه کتاب توسط وزارت ارشاد فرا میرسد و یک مولف ۵۰۰ جلد کتاب چاپ میکند و به وزارت ارشاد پیشنهاد خرید میدهد و با واسطه ناشر از ۵۰۰ جلد کتاب، ۵۰ جلد را با ۳۰ درصد تخفیف پشت جلد میخرد که این عمل خود یک دلسردی و سرخوردگی برای مولف محسوب میشود.
خالق کتاب «تلخ و شیرین» برای توسعه و بهبود وضعیت نشر کتاب و کتابخوانی در استان گلستان هم پیشنهاد کرد: دمیدن روح کتاب و کتابخوانی در بین مدیران دستگاههای دولتی و نهادهای استانی میتواند عامل توسعه چاپ و نشر کتاب و کتابخوانی و مشوق انسانها برای نوشتن کتاب شود.
وی افزود: وقتی کتاب مینویسیم، در واقع ایدهها، داستانها، احساسات، دانش، تجربهها و... را روی کاغذ پیاده میکنیم و با چاپ کتاب، نوشتهها را با دیگران در میان میگذاریم و هر کس بنا بر نیاز و با موضوع کتاب هر نویسنده بر اساس تقاضای سنی، درسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتمایی و... جذب کتاب چاپ شده میشود و با خواندن آن به هدف و خواستهاش میرسد.
مقسمی یادآور شد: قدم برداشتن هر مقام دولتی و نهادهای استانی در عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و چاپ و نشر آن کمک شایانی به نزدیکتر شدن و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه میکند. زیرا این حضور و حمایتها خود عاملی در موفقیت و تضمین نشر کتاب میشود و امید را در هر ناشری زنده میکند و هر نویسنده هم با چراغ روشن ناشر به قلم خود امیدوار میشود و در نهایت معنای واقعی صنعت چاپ و نشر کتاب همانند دیگر صنایع به حیات خود ادامه و به چرخه تولید کتاب میرسد.
مولف کتاب «گلچینی از حکمتهای نهج البلاغه» ادامه داد: وقتی در هر استان، نگاه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مدیران کلان و یا زیرمجموعه، یک نگاه حداقلی باشد، ثمرهاش این میشود که در انبوه جمعیت استانی تنها جامعه محدودی علاقهمند به چشم میخورد.
وی تصریح کرد: به عنوان نمونه هر ساله نمایشگاه کتاب در استان برپا میشود و در روز گشایش نمایشگاه تنها تعداد معدودی از مدیران حضور دارند. نبود حمایتها و اهمیت ندادن به ناشران استانی از طرف مدیران استانی به منظور واگذاری و چاپ آثار دستگاههای دولتی و نهادها به ناشران استانی و جلوگیری از خروج آثار چاپ و نشر استانی به خارج از استان و همچنین تشویق شدن ناشران و نویسندگان استانی توسط مقامات استانی در کنگرهها و همایشها و جلسات و تجلیل از عوامل دخیل در امر نشر در استان، اموری است که باید به آن توجه ویژهای بشود.
نظر شما