کتاب ژورنالیسم تلویزیونی با تشریح مبانی فلسفی خبر، ارزشها و سازمانهای خبری و همچنین معرفتشناسی این دانش، پنجرهای تازه بر اساس آخرین منابع و تجربیات به روی علاقهمندان گشوده است. مطالبه نوخواهی از اصول و تکنیکهای ژورنالیسم تلویزیونی همچنان اهمیت فراگیری این دانش را به مثابه دانشی پایه برای علاقهمندان حوزه «مدیریت خبر» هویدا میکند، موضوعی که بدون شک به افزایش «سواد خبری» مخاطبان نیز یاری خواهد رساند!
تلویزیون یکی از پرمخاطبترین، ارزشمندترین و قابلاطمینانترین منابع اطلاعات در سراسر جهان است. اما چه عناصری هستند که نوع تولید و مصرف خبر را شکل میدهند؟ عوامل اقتصادی، فناورانه، اجتماعی، فرهنگی، سازمانی، حرفهای و شخصی چه نقشهایی را ایفا میکنند؟
این اثر در فصلهای سازمانهای خبری، مفاهیم و رویکردها، گزارش خبری تلویزیونی، پلاتو، نریشن، کپشن، مصاحبه خبری، سواد خبری، اقناع و خبر تلویزیونی، مستند خبری و خبر و رسانههای اجتماعی به بیان و تبیین مباحثی همچون سبکهای رهبری در سازمانهای خبری، چالشهای سازمانهای خبری، تفاوت خبر تلویزیونی با رسانههای دیگر، نقش معماری ارتباطات در جهاتدهی به اخبار، قدرت تاثیرگذاری گزارشهای خبری تلویزیونی، سواد خبری و توانمندسازی شهروندان، جذابیتهای اجتماعی فرستنده خبر تلویزونی، رسانههای اجتماعی: مقابل رسانههای سنتی و راهبردهای سازمانهای خبری در رسانههای اجتماعی میپردازد.
درواقع این اثر معتبر و اقناعکننده، فلسفه، معرفتشناسی و روشهای ژورنالیسم تلویزونی را دربرمیگیرد. این کتاب نه تنها به تکامل تکنولوژیهای دیجیتال و تاثیر آنها بر ژورنالیسم تلویزیونی میپردازد، بلکه به تعاملات فزاینده فعلی و آینده شبکههای اجتماعی نیز توجه ویژهای مبذول داشته است.
این کتاب به موضوعاتی چون مالکیت، قابلیتهای خبری، شیوههای تولید، تکنیکهای اقناع و سواد اطلاعاتی و رسانهای نیز میپردازد و در حقیقت میخواهد تلفیقی باشد از نظریه و عمل که صنعت رسانه را از دیدگاه انتقادی و عملی مورد آزمون قرار میدهد و بسیار پراهمیت است. همچنین تلاش شده است اهمیت ژورنالیسم تلویزیونی، و همگرایی آن با سایر قالبها و همچنین شیوههایی که از طریق آنها این صنعت در عرصه رقابتی و دگرگونی مداوم رسانههای تو و تلکنولوژیک همچنان زنده و پابرجا باشد، تبیین شود.
در تعریف کتاب نیز آمده است: «اکوسیستم جدید خبری که به دنبال جهانیشدن رسانهها و تحولات تکنولوژیکی، داراییهای ارزشمندی را برای خبر مثل مثل مخاطبان فعال و یا کارکنان تازهنفس خلاق به ارمغان آورده است نهتنها اهداف، استانداردها و هنجارهای حرفهای رسانهها را به چالش نکشیده است بلکه منطق سنتی پشت رسانههای خبری را درخشانتر کرده است. شناخت معارف ژورنالیسم تلویزیونی نیز در عصر رقابتی از رهگذر چنین نگاهی اهمیت مییابد.»
مولفان درباره مقوله «خبر تلویزیونی و اقناع سیاسی» نیز مینویسند: «کارگزاران رسانهای و خبری همیشه برای دستیابی به اهداف سیاسی به دنبال آن بودهاند که نوع نگاه خاصی را در مخاطب خود ایجاد کنند. به این منظور، آنها از طریق راهکارهایی برخی از ملاحظات مورد نظر خود را در حافظه مخاطبان بیشتر از قبل برایشان دسترسیپذیر میکنند. مطالعه عوامل تاثیرگذار بر شکلگیری تصاویر و تفکرهای منفی بر ضد مسلمانان، نشان میدهد که تصاویر و محتوای رسانهها از مهمترین عوامل موثر بر شکلگیری اینگونه احساسات ضد اسلامی هستند.
نظریه پیشزمینهسازی پیشنهاد میکند که وقتی مردم با اتخاذ یک تصمیم سیاسی مواجه میشوند، به لحاظ شناختی قادر به باور داشتن هرچیزی درباره آن مسئله نخواهند بود. به همین دلیل، تصمیمات آنها محصول ایدههایی خواهد بود که در حافظه آنها راحتتر در دسترس است.
همچنین از طریق چارچوببندی به خبر، رسانهها قادر خواهند بود که برخی ملاحضات خاص در حافظه مخاطب را بیش از بیش در دسترس او قرار دهند؛ بنابراین زمانی که چهارچوبدهی به خبر (دستکاری در اهمیت رویداد مورد نظر) با یک فرآیند هدفمند دیگری مثل پیشزمینهسازی (دستکاری در دسترسپذیری رویداد در حافظه مخاطب) همراه میشود، مسیر خوبی برای اقناع فراهم میکند.»

کتاب «ژورنالیسم تلویزیونی: معرفتشناسی، فلسفه و روشها» تالیف سید مهدی شریفی و افشین امیدی بهتازگی در ۲۷۰ صفحه و به قیمت ۳۱۹۰۰ تومان توسط نشر تیسا منتشر شده است.
نظر شما