مولی پرنت و استفن اسپارکز در سال 2017 کتابفروشی پوینت رِیِس را خریداری کردند و با هم این کتابفروشی در کالیفرنیا را اداره میکنند. مجله «لیتهاب» با این دو کتابفروش مصاحبهای درباره کتاب و شغل کتابفروشی انجام داده است که در زیر میآید.
بخش موردعلاقه شما در کتابفروشی چیست؟
مولی: بخش مقالهها را از همه بیشتر دوست دارم. آثار غیرداستانی زیادی در این بخش وجود دارد که موضوعات جذابی را بررسی میکند و اطلاعات جدیدی به خواننده میدهد. حضور یک کتاب در بخش مقالات بدین معناست که در مجموعههای دیگری چون تاریخ, علوم، و شعر جایی نداشته است و ممکن است بخشی از هر سه گروه ذکرشده هم باشد.
استفن: من بخش «طبیعت» را دوست دارم که فکر میکنم بخش دقیقی نیست و البته این موضوع نشان میدهد گروهبندیها تا چه حد غیردقیق هستند. این بخش کتابهایی درباره تاریخ طبیعت، شناگران، کاشفان، گیاهان، حیوانات، و پرندگان را شامل میشود. این بخش فضای زیادی از کتابفروشی را به خود اختصاص داده است زیرا معتقدیم خوانندگان و مشتریان ما باید تلاش کنند به چیزی بزرگتر از خود مثل طبیعت متصل شوند.
کتاب موردعلاقهتان چیست؟
مولی: پاسخ من به این سؤال همیشه تغییر میکند اما یک کتاب را در طول سال گذشته به خیلیها پیشنهاد کردم. «روزهای عنکبوتی» نوشته النور مورگان. کتاب درباره عنکبوتها و مخصوصاً درباره ارتباط ما با تار عنکبوت است. وقتی شروع به خواندن این کتاب کردم علاقهای به عنکبوتها نداشتم اما پس از خواندن کتاب فهمیدم موجودات باهوشی هستند. همیشه به مشتریانمان میگویم حتی اگر عنکبوتها را دوست ندارید این کتاب شما را جذب میکند و به شما یاد میدهد که این موجودات چقدر زیبا هستند.
استفن: «مسافر» نوشته جی. ای. بیکر داستان زندگی و علاقه عمیق یک مرد به شاهینهاست. البته همه این کتاب را دوست ندارند.
اگر فضای بیشتری داشته باشید چه کتابهایی را به کتابفروشی اضافه میکنید؟
استفن: حتی فکر داشتن فضای بیشتر موجب خستگی من میشود. فضای کنونی کتابفروشی را دوست دارم. گزینههای بیشمار در بخشهای مختلف خیلی جذاب است اما من احساس میکنم کتابفروشیهایی موفق هستند که تعادل خاصی در آنها برقرار است و فضای متوسطی دارند. علاوه بر این کتابفروشی ما در ساختمانی 120 ساله قرار دارد و دوست ندارم خرابش کنم.
بزرگترین شگفتی اداره یک کتابفروشی چیست؟
استفن: من کل زندگیام را در این شغل سپری کردم و موضوع جذاب و هیجانانگیز داشتن کتابفروشی در شهری کوچک حمایت ساکنین و مسافرانی است که از شهر دیدن میکنند. به نظرم هیچ شغل دیگری تا این حد توسط مشتریان مورد حمایت قرار نمیگیرد. در روزهایی که فروش کتاب بالا نیست اشتیاق چند مشتری حال من را خوب میکند.
مولی: گاهی اوقات هنگامی که به دیگران میگوییم صاحب کتابفروشی هستیم با عکسالعملهایی چون «مگه کسی دیگه کتاب میخونه؟» یا «چقدر شجاع هستید.» روبهرو میشویم بنابراین این دسته از دوستان ممکن است با خواندن این نظر من شگفتزده شوند. روزهایی است که مشتریان به ما میگویند برای کتابفروشی کوچک و مستقلمان ارزش قائل هستند. بسیاری از مشتریانی که چنین نظری دارند جوان هستند و مخالف این موضوع هستند که کودکان در دنیای امروز به اینترنت بیشتر از کتاب اهمیت میدهند. فکر میکنم برای من تعجبآور است که بعضیها فکر میکنند کتابفروشیها در حال نابودی هستند.
یکی از مهمترین مهمانهایی که میزبانشان بودید به ما معرفی کنید؟
22 ماه پیش مهمان مایکل اونداتیه بودیم.
چه پیغامی برای آمازون دارید؟
باید بدانیم که در چه جامعهای زندگی میکنیم و انتخابهایی که انجام میدهیم در شکلگیریاش تأثیرگذار است. به عنوان نمونه اگر به جای خرید آنلاین مواد غذایی به سوپرمارکت نزدیک خانه برویم ممکن است همسایه خود را ببینیم و کمی صحبت کنیم و رفتاری صمیمانه را در جامعه خلق کنیم. این موضوع هنوز هم در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل فکر نمیکنیم وبسایت آنلاینی که هر ساله میلیاردها دلار سود میکنیم بتواند کتابفروشیها را کنار بزند.
نظر شما