سیدعباس صالحی در پیام به شست سراسری روابط عمومیهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
روابط عمومیها نقشی پیشرو و اثرگذار دارند
نشست تخصصی مدیران روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساری آغاز شد.
روابط عمومیها درجایگاه پل ارتباطی دستگاهها و سازمانها با نهادها و مخاطبان بیرونی، نقشی پیشرو و اثرگذار دارند و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،که پیشاهنگی فرهنگی نظام و دولت را عهدهدار است و همچنین گستره پهناور ارتباطی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، ارزش و اهمیت آن نیز مضاعف است.
روابط عمومیهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقال اخبار صحیح، دقیق و شفاف به مخاطبان، راهی به دل و جان و ذهن آنان میگشایند تا ارتباطی دو سویه، تعاملی و اقناعی میان مسئولان و اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر شکل بگیرد.
شریانهای حیاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور نیازمند جریان مداوم و مستمر روابط عمومیهاست تا با تحرک و پویایی خود جان تازهای به درخت کهنسال فرهنگ و هنر این مرز و بوم ببخشند.
ارتباطات در مفهوم جدید و امروزین آن با ابزارهای نوینی که مرزهای سرعت و گستره اطلاعرسانی را در نوردیده است، نیازمند الزامات و امکانات روزآمد و نیروهای متخصص و پرانگیزهای است که در سایه تفاهم و تعامل، از یک سو به پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازد و از سوی دیگر به افزایش اعتماد عمومی بهعنوان عامل اصلی ارتقای سرمایه اجتماعی یاری رساند.
جای خوشوقتی است که در دوره جدید مدیریت مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارتخانه و با تلاشهای همکاران صبور و دلسوز آن، میتوان چشمانداز روشنتری برای ارتقای ارتباط سازنده با مخاطبان را انتظار داشت.
یادآور میشوم که علاوه بر نقش برونسازمانی، روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی درونسازمانی نیز بر عهده دارد که اهمیت آن کمتر از نقش پیش گفته نیست. کارکنان خدوم وزارتخانه دسته دیگری از مخاطبان هستند که میتوان با ایجاد انگیزه در آنان و ارتقای رضایتمندی ایشان، توان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مضاعف کرد.
به همه شرکتکنندگان در این نشست تخصصی درود میفرستم و با قدردانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در میزبانی شایسته نشست، امیدوارم از رهگذر برگزاری موفق این رویداد، شاهد افزایش اعتماد به دستگاه فرهنگی کشور باشیم.
همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تحلیل وظایف و جایگاه ویژه روابط عمومیها در شاکلهی نوین و کارکردهای آن گفت: تقویت سرمایه های اجتماعی یکی از ضروریترین بنیانهای ایجاد همصدایی در ادارات و نهادهای حاکمیتی کشور است، عدم درک مشترک از دغدغه های موجود باعث لکنت در بیان عملکردهای روابط عمومی خواهد شد بنابراین با تشکیل شوراهای روابط عمومی همگام با تغییرات نوین در سطح بین المللی، باید از فرصتها به نحو مطلوب استفاده کرد تا شاهد تغییرات بنیادی در روند کاری این نهاد باشیم.
وی با تاکید بر بازیابی اعتماد عمومی در ایجاد ثبات و قوام افکار عمومی، فعالیتهای گسترده و حساب شدهی دشمنان این نظام را مهم برشمرد که باید با تمرکز زیاد ، در مقابل ایجاد جنگهای روانی بیگانگان در عرصه های روانی و اقتصادی با آنان مبارزه کرد.
امیرزاده نیت طراحان جنگهای روانی علیه کشورمان را از جانب دشمنان نظام، هدفمند عنوان کرد و با تحلیل رفتارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنان، فرصت طلبی در ضربه زدن به روح و روان مردم کشورمان را از جمله مهمترین اهداف پشت پرده در فشارهای اقتصادی و وضع تحریمها بیان کرد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی در ادامه سخنانش گفت: قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران قدرتی است که میتواند در برابر هجمه های برنامه ریزی شده غرب، حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و با وجود فرهیختگان، گروههای مرجع، هنرمندان، سرمایههای اجتماعی و زیرساختهای مهم فرهنگی و هنری میتواند تاثیرات دشمن را خنثی کند.
وی عدم خودباوری در ایجاد ثبات فکری جامعه را به عنوان یک ضعف عنوان کرد که اگر وجود داشته باشد باید در رفع آن کوشید، چرا که رسانههای نوین چنان قدرتی در اختیار روابط عمومیها قرار میدهد که میتوان توسط آن بسیاری از فعالیتهای دشمن را خنثی کرد.
امیرزاده لزوم وجود شفافیت در انتشار اخبار، احترام به مخاطبین، جرأت پذیرش نواقص و بیان عذرخواهی، تواضع در برابر مردم، تعامل اقناعی با طیفهای گسترده در کشور را جایگزین ضروری در مورد اطلاع رسانی اقتدارگرا و یک سویه برشمرد و اطلاع رسانی پیش دستانه، دقت و سرعت در نشر اخبار صحیح، عدالت رسانه ای و پاسخگویی شبهات و انتقادات را از دیگر مولفههای یک روابط عمومی موثر عنوان کرد.
محمود شالویی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این نشست تخصصی با اشاره به جایگاه مهم روابط عمومیها گفت: حساسیت بر روی روابط عمومی باید بالا باشد و کارآمدی آن را با تکیه بر ارتباطات صحیح و کارشناسانه درونسازمانی و برونسازمانی افزایش داد، چراکه روابط عمومی میتواند در آگاهی بخشیها نقش مهمی ایفا کند.
وی با تبیین فعالیتهای روابط عمومی در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اذعان داشت: وجود برخی انتقادات از فعالیتهای دولت به عدم آگاهی کافی آنان از کیفیت خدمت رسانی مربوط است، لذا مدیران روابط عمومیها باید با اهتمام جدی و ارائه اطلاعات شفاف و صحیح باعث آرامش فکری جامعه شده و این خلاءهای موجود را حذف کنند.
نشست تخصصی سالانه مدیران روابط عمومی معاونتها، سازمانها و استانها در تاریخهای ١١ و ١٢ آذرماه در شهر ساری استان مازندران در حال برگزاری است.
نظر شما