محمد رجبی در نشست «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی، تأملات نظری و روششناختی» گفت: ثمره انقلاب اسلامی باید عدالت به معنای عام باشد. هر جا عدالت بود به اسلام نزدیکیم.
وی ادامه داد: ما انقلاب نکردیم. ۲۲ بهمن برداشتن مانع سیاسی جریانی بود که در یک پروسه طولانی تبدیل به انقلاب میشود. هر کس بگوید ما انقلاب کردیم باید از او پرسید ثمره انقلاب کجاست؟ کشورهای دیگر که انقلاب نکردند هم ثمرات تکنولوژی و فناوری داشتهاند مثل کره جنوبی، مالزی و… لذا به این دستاوردها انقلاب نمیگویند.
وی افزود: ناچاریم بگوییم ما در حال انقلاب هستیم. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که رودخانه انقلاب خشک نشده است و رو به دریاست. شعاری که اول انقلاب داده میشد که «تا انقلاب مهدی نهضت ادامه دارد»
نشاندهنده این بود که انقلاب ما یک کار ناتمام و تمام نشده است. لذا انقلاب سیستمی رخ نداده است. سیستم دانشگاهی، اقتصادی و… تغییر خاصی نکرده است.
رجبی گفت: انقلاب اجتماعی تا حدی اتفاق افتاده است و «تحول روحیه ملی با انقلاب اسلامی» یک موضوع مورد بررسی است.
وی ادامه داد: شیعه با به رسمیت نشناختن وضع موجود پس از پیامبر (ص) عملا یک موضع انقلابی داشت. انقلابی به این معنا که وضع موجود باید به کلی دگرگون شود.
وی افزود: ما نمیتوانیم یک منحنی در طول تاریخ رسم کنیم و این منحنی به طور مستقیم به انقلاب برسد. برای شیعه میتوان قیامهای متعددی ذکر کرد ولی آنچه جنبه انقلابی پیدا کرد و حتی مارکسیستها در مورد آن نوشتند، قیام سربداران بود.
رجبی گفت: خود شیعه یک نظریه تاریخی است؛ چون به امام زمان (عج) منتهی میشود. باورداشت ظهور امام زمان و تقدیر کلی جهان خود یک نظریه تاریخی است.
وی ادامه داد: کتابهای «عروج و خروج سربداران» و «نهضت سربداران» توضیح میدهند که اینها چنان عدالتی برقرار کردند که مردم شبها در خانههای خود را باز میگذاشتند و یا به سفرهای طولانیمدت میرفتند؛ در حالیکه خانه آنها در امنیت کامل بود.
وی افزود: آنها خواستند برنامه خود را تثبیت کنند و برای این کار تصمیم گرفتند از فقها استفاده کنند. لذا نامهای به شهید اول نوشتند که برای آنها کتاب «لمعه» را فرستادند که اصلا ربطی به نظام انقلابی ندارد. این انقلاب پس از مدتی دچار اختلافات شد و فرو پاشید.
رجبی ادامه داد: دیگر ما خبری از انقلاب نداریم جز مرعشیها. مرعشیها هم قیام کردند. مهمترین چیزی که جامعه را زیر و رو میکند سیستم اقتصادی جامعه است که مرعشیها گفتند زمین قابل خرید و فروش نیست.
وی افزود: پس از مرعشیان، صفویها جایگزین آنها شدند که مذهب شیعه را حاکم کردند و یک رنسانی در دوره صفویه آغاز شد، وضعیت ادامه پیدا کرد تا به انقلاب اسلامی رسیدیم.
او گفت: در دوره جدید وقتی انقلاب فرانسه رخ داد و نظام سلطنتی به نظام جمهوری تبدیل شد، یک سری علمای شیعه گفتند که ما چه نظامی میخواهیم. لذا ایران به مشروطهای تبدیل شد که به هیچ کجای دنیا شبیه نبود.
محمد رجبی گفت: انقلاب یعنی زیر و رو شدن و ساختن یک چیز دیگر. من این سوال را از اول انقلاب پرسیدهام که ما با انقلاب چه چیزی را محو کردیم و چه چیزی را میخواهیم به جای آن بنشانیم؟
وی ادامه داد: اگر فقط رفتن شاه مورد نظر بود میشد او را ترور کرد اما این مورد نظر نبود. ما میخواهیم حکومتی درست کنیم که به حکومت مهدوی برسد. حضرت، عدالت و قسط را برقرار میکند. عدالت یعنی عدم تبعیض و قسط یعنی عدالت حقیقی استوار شود.
وی افزود: وقتی امام زمان (عج) این را در دنیا اجرا کنند خود به خود مردم به سوی اسلام میآیند. بعد از یگانگی خدا ما ایمان به عدالت داریم. هر جا عدالت بود به اسلام نزدیکیم. هر جا عدالت نباشد اگر هزاران مناره مسجد هم داشته باشیم بیثمر است.
رجبی گفت: ثمره انقلاب اسلامی باید عدالت به معنای عام باشد. ما هنوز در حال انقلاب هستیم. منتها از سیاسیبازی باید بیرون بیاییم و آنچه حق است بگوییم. انشاءالله این مسیر مسیری خواهد بود که گوهر انقلاب که عدالت و قسط است و امام زمان آن را محقق میکند ما هم در همان مسیر حرکت کنیم.
نظر شما