پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
عمر پست مدرنیته ونیز دوره نظریه‌سازی و نظریه‌پردازی چندسال پیش به پایان رسیده است

عنایت سمیعی ضمن بیان توضیحاتی درباره وضعیت فهم پست‌مدرنیته در ایران، دو ویژگی تعلیق و آیرونی نمایشی را از عوامل جذابیت داستان کوتاه «تعلیق» برشمرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست رونمایی و نقد مجموعه داستان «تعلیق» اثر فاطمه حسن‌پور، پنج‌شنبه سوم آبان در کتاب‌فروشی اکباتان 97 برگزار شد. در این جلسه نویسنده کتاب و منتقدان عنایت سمیعی، سعید عباس‌پور و محسن حکیم‌معانی و جمعی از اهالی ادبیات و علاقمندان حضور داشتند. در آغاز، فاطمه حسن‌پور بخشی از یک داستان مجموعه را برای حاضرین خواند و سپس منتقدین به ایراد سخنرانی پرداختند.
دکتر سعید عباس‌پور ضمن بیان این نکته که ایجاد لذت، شگفتی و درنگ در خواننده از عوامل جذابیت در داستان به‌شمار می‌روند، به موفقیت یا عدم موفقیت در داستان‌های مجموعه از این منظر پرداخت.

عباس‌پور گفت با توجه به این‌که تم کلی حاکم بر مجموعه، تنهایی و فقدان رابطه است، نحوه بیان ناکامی درداستان‌ها عامل مهمی برای موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها به‌شمار می‌آید. به نظر ایشان هرجا که ناکامی مربوط به راوی یا شخصیت‌هاست، نشانه قدرت داستان است اما جایی که ناکامی مربوط به نویسنده است، موجب شده که داستان موفق نباشد. این موضوع عامل موفقیت داستان «تارا» است. همچنین با توجه به این‌که نویسنده در این داستان با استفاده از تکنیک‌های داستان‌نویسی امروز، سراغ مناسبات دیروز می‌رود، تارا را بهترین داستان این مجموعه دانست.

محسن حکیم‌معانی به نقد بعضی از داستان‌های مجموعه مثل «دشت ارژنگ»، «تارا»، «پشت پلک‌هایم»، «نمونه‌خوان» و «دریا» پرداخت و الزام نویسنده به کوتاه‌نویسی را یکی از دلایل آسیب بعضی از داستان‌ها عنوان کرد.

عنایت سمیعی دیگر سخنران جلسه به دو داستان «تعلیق» و «پشت پلک‌هایم» پرداخت. ایشان ضمن بیان توضیحاتی درباره وضعیت فهم پست‌مدرنیته در ایران، دو ویژگی تعلیق و آیرونی نمایشی را از عوامل جذابیت داستان «تعلیق» برشمرد. این منتقد اضافه کرد: «البته درگیری المان‌های پست مدرن با مصیبت‌نمایی سنتی موجب شده که نگاه غمبار راوی در سطح گزاره باقی بماند.»

ایشان با اشاره به اراء تری ایگلتون و تزوتان تودوروف، مبنی بر این‌که عمر پست مدرنیته ونیز دوره نظریه‌سازی و نظریه‌پردازی چندسال پیش به پایان رسیده است، تقابل بین سنت، مدرنیته و پست مدرنیته را همچنان یکی از عوامل آسیب به بدنه ادبیات برشمرد.

عنایت سمیعی دو ویژگی تکرار در نشانه‌ها و ایجاد تقارن و تفاوت درآن‌ها را از عوامل جذابیت داستان« پشت پلک‌هایم» عنوان کرد و با بیان نکاتی درباره این داستان سخنان خود را به پایان رساند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها