رئیس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان گفت: هفته کتاب در آستانه بیست و ششمین دوره نیازمند ابتکارات جدید و استفاده از ایدههای جدید و نوآورانه است تا بتواند تاثیرگذاری مثبتی در فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به خصوص در قشر کودک و نوجوان باشد.
وی افزود: به گمان من برگزاری این رویداد فرهنگی، در آنسالها حرکت نو و مبارکی بود و موجب شد کتابهای کودک و نوجوان به مدارس راه پیدا کند و موجب شد کودکان و نوجوان دیروز که پدران و مادران امروز ما هستند نسل کتابخوانتری باشند و این موضوع حاصل همان سالهای اول هفته کتاب است.
قدیانی با بیان اینکه به مرور به برنامههای این رویداد فرهنگی افزوده و کارهای مختلفی برای آن در نظر گرفته شد، گفت: بسیاری از این طرحها با برگزاری نمایشگاههای کتاب مختلف و مراسم تقدیر از پیشکسوتان نشر و خادمان نشر گستردهتر شد و توسعه پیدا کرد و مشارکت سازمانها و نهادهای مختلف در آن بیشتر شد.
وی تاکید کرد: اما به مرور زمان این طرحها به دلیل مشکلات اقتصادی که در کشور حاکم است، کمرنگ شدند و معمولا هم از آنجایی که فرهنگ اولین و بیشترین ضربه را میخورد، بسیاری از برنامهها حذف شدند و کارکرد اصلی خود را از دست دادند.
مدیر انتشارات قدیانی همچنین در بخش دیگر صحبتهای خود به توسعه وسایل ارتباط جمعی اشاره کرد و گفت: اینروزها نسبت به سالهای اول برگزاری هفته کتاب، گستردگی وسایل ارتباط جمعی بیشتر شده است و این موضوع حرکت مبارکی است که موجب میشود رسانههای دیداری و شنیداری و مطبوعات به مساله کتاب و کتابخوانی بیشتر توجه کنند و معتقدم رسانهها باید به کمک کتاب بیایند تا اثرگذاری برنامهها بیشتر شود.
قدیانی با بیان اینکه زمان برگزاری هفته کتاب هم در فصل و ماه خوب و مناسبی انتخاب شده است، عنوان کرد: این رویداد فرهنگی شش ماه بعد از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، برگزار میشود و موجب میشود یکبار دیگر توجه خانوادهها و نسل جوان به سمت کتاب معطوف شوند، به کتابفروشیها بروند و با این کار به رونق بازار کتاب و کتابخوانی کمک کنند.
به گفته رئیس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، در این میان اما هفته کتاب نیازمند ابتکارات تازه، ایدههای جدید و برنامههایی متناسب با جریان روز است تا این هفته پررونقتر برگزار شود و اثرگذاری خود را به صورت گسترده برای جامعه به همراه داشته باشد.
نظر شما