شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
عبور صنعت چاپ از بحران استراتژی می‌خواهد

مدیر چاپخانه ناب‌نقش با اشاره به وضعیت رکود فعالیت در چاپخانه‌ها، گفت: مسئولان صنفی در صنعت چاپ می‌توانند با وحدت رویه و تعیین استراتژی، هدف و تبیین نقشه راه، به هدایت صنعت چاپ برای گذر از بحران فعلی اقدام کنند.

سعید کلاری؛ مدیر چاپخانه ناب‌نقش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با با تشریح وضعیت اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر گفت: با شروع سال ۹۷ در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و حتی بین‌المللی شاهد اتفاقاتی گوناگون بودیم که فراتر از انتظار و پیش‌بینی‌ها بود. خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها حتی سخت‌تر از گذشته باعث شد اقتصاد کشور دچار بحران شود.
 
وی ادامه داد: به دنبال آن سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت‌مردان در مواجهه با تحریم‌ها منجر به تشدید رکود، آشفتگی اقتصادی و در نتیجه کاهش ارزش پول ملی شد.
 
کلاری با بیان اینکه برخلاف تصور عامه مردم، کشور ما هیچگاه به ونزوئلا تبدیل نخواهد شد، افزود: ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در کشور باعث خواهد شد از این مرحله بحرانی هم دیر یا زود عبور کنیم ولی نکته مهم این است که به نظر می‌رسد بی‌تدبیری و عدم توجه دست‌اندرکاران به وضعیت تولید در کشور، بیشتر از تحریم‌ها و ایجاد چنین شرایطی موثر بوده است.
 
وی یادآور شد: بی‌توجهی به تولید باعث شد صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ دچار مشکلاتی از قبیل رکود، بیکاری، تامین مواد اولیه و... شود که در تمام صنایع و تولیدی‌ها به صورت یکسان رخ داده؛ به‌طوری که باعث شده تعداد قابل توجهی از همکاران عطای فعالیت در این فراصنعت را به لقایش ببخشند.
 
کلاری با بیان اینکه این روزها نفس کشیدن برای چاپخانه‌داران سخت شده است، گفت: هنوز  هم در این وضعیت همکارانی هستند که با عشق و تمام وجود در پی حفظ و روشن نگه داشتن چراغ چاپخانه‌های خود از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند و با امید به آینده در پی حل مشکلات هستند.
 
این فعال صنفی در بخش دیگر صحبت‌های خود قسمت عمده این مشکلات متوجه دولت دانست و گفت: در این میان بخش خصوصی محدودیت‌های خاص خود را دارد اما معمولا در شرایط محدود باید با خلاقیت و ابتکار به دنبال خلق فرصت‌ها بود و باید دست‌اندرکاران این حوزه با تکیه بر خلاقیت از این مرحله عبور کنند.
 
کلاری با بیان اینکه از دو بُعد می‌توان به مسئله نگاه کرد، یادآور شد: بُعد اول مدیریت داخلی چاپخانه است که معمولا  بیشتر مدیران با اتخاذ تدابیری از جمله،  تعدیل نیرو و یا فروش بخشی از ماشین‌آلات غیر ضروری همچنین کاهش هزینه‌ّها سعی در ادامه مسیر دارند و بُعد دوم اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی هستند که در پی این آشفتگی‌ها دچار انفعال و سکون می‌شوند، در حالی که در این شرایط تشکل‌ها باید نقش پرر‌نگ‌تری ایفا کرده و مطالبات صنفی را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.
 
مدیر چاپخانه ناب‌نقش با ارایه پیشنهاداتی برای تعیین استراتژی در چاپخانه‌ها، توضیح داد: آموزش مدیران برای مدیریت بهینه و بهتر در شرایط بحرانی توسط استادان دانشگاه‌های مدیریت یکی از این استراتژی‌ها است که می‌تواند در قالب عقد قرارداد همکاری میان دانشگاه و اتحادیه انجام شود.
 
به گفته کلاری، از سوی دیگر تکیه بر بازار صادراتی صنعت چاپ با توجه به تغییر شرایط انجام کار چاپی به نسبت قیمت‌های منطقه در ایران مقرون به‌صرفه‌تر بوده که می‌توان با ایجاد تیم تحقیق و بازاریابی در سطح کلان یا آموزش آن‌ها به ورود همکاران به بازار‌های منطقه‌ای کمک کنند.
 
وی از تقویت نهادهایی مثل تعاونی‌های صنفی برای تامین مواد اولیه و ملزومات از دیگر راهکارهای پیشنهادی در این زمینه دانست و گفت:‌ مسلما اعتبار این بنگاه‌های اقتصادی با جایگاه حقوقی کمک شایانی به صنعت چاپ خواهد کرد و معتقدم که با تکیه بر توان تعاونی‌های صنفی می‌توان نیاز اهالی چاپ را به خوبی تامین کرد.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود استفاده مشورتی از تخصص و تجربیات کارشناسان و خبرگان فراصنعت چاپ در قالب یک تیم برای تعیین سیاستگذاری‌های کلان صنفی را دیگر راهکار خود معرفی کرد و افزود: همچنین ساماندهی بازار با تعیین تعرفه‌هایی با نرخ‌های شناور و متناسب با شرایط تورمی و کنترل و نظارت بر اجرای دقیق آن با استفاده از ابزارهای قانونی هم می‌تواند در این وضعیت چاره‌ساز باشد.
 
کلاری در پایان گفت: با این مواردی که ذکر شد می‌توان امیدوار بود در صورتی که مسئولان صنفی با وحدت رویه، اهتمام ویژه‌ای به خرج داده و با تعیین استراتژی هدف و تبیین نقشه راه به هدایت صنعت چاپ برای گذر از این بحران اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها