جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
اسماعیل دمیرچی راوی صنعت چاپ ایران درگذشت

اسماعیل دمیرچی، نویسنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و پیشکسوت صنعت چاپ کشور، صبح امروز بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اسماعیل دمیرچی، نویسنده و پیشکسوت صنعت چاپ و نشر کشور که مدتی در بستر بیماری بود، صبح امروز بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.
 
زنده‌یاد دمیرچی در سال ۱۳۱۲ در تهران به دنیا آمد. او از سال ۱۳۳۱ به کار در چاپخانه‌های مختلف، از جمله چاپخانه‌های علمی، تابان، بانک ملی و روزنامه اطلاعات پرداخت. در کنار کار، توجه او به صورت جدی به حوزه آموزش صنعت چاپ جلب شد و آرام آرام کارگاه‌هایی را برای آموزش هنرجویان این صنعت، کلید زد. اسماعیل دمیرچی در طول خدمت سربازی به جهت داشتن تجربه و تخصص در چاپخانه ارتش مشغول به کار شد و سپس در سال ۱۳۳۹ در اولین مدرسه چاپ و حروفچینی زنده‌یاد مرتضی نوریانی استخدام شد.
 
تأسیس و راه‌اندازی مراکز آموزش و مشاوره در کارگاه‌های چاپ و نیز موزه صنعت چاپ ایران، از مهمترین اقدامات زنده‌یاد دمیرچی بشمار می‌آید. البته ایده زنده‌یاد دمیرچی برای راه‌اندازی موزه صنعت چاپ هنوز تحقق پیدا نکرده و اگرچه چند سال قبل به همت رئیس وقت کتابخانه مجلس راه‌اندازی شد، اما در دوره بعد این موزه رهاسازی شد و دستگاه‌های قدیمی که وی تهیه کرده بود، به حیاط کتابخانه مجلس ریخته شد.
 
کتاب «آشنایی با صنعت چاپ» از این چهره فقید صنعت چاپ کشور در دوره بیست و یکم جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. 

وی در اين کتاب تلاش کرده جای خالی كتابی ساده اما جامع در زمينه معرفی صنعت چاپ را پركند. وی در آغاز هر فصل، مجموعه‌ای از منابع مرتبط با موضوعات مطرح شده را برای مطالعه بيشتر فهرست كرده است. همسويی و هماهنگی كامل تصويرها و جدول‌‌ها با موضوعات، نشان‌دهنده دقت و اشراف مؤلف در به‌كارگيری صحيح اين عناصر برای انتقال بهتر مفاهيم متن است. اندازه و مكان اين عناصر در تركيب با متن، صفحه‌آرايی جذابی را فراهم آورده است. كتاب با بيانی گويا و موجز و به زبان ساده علمی نگارش شده است. استفاده از منابع معتبر علمی و تصويری و نوآوری در شيوه تدوين مطالب و صفحه‌پردازی از ديگر ويژگی‌های ممتاز اين كتاب است

«تاریخ چاپ سنگی»، «گفتگو با قبیله چاپ»، «هویت‌های پایدار»، «آزمون‌های خاکستر شده» و «یادداشت‌های جاافتاده» از دیگر آثار زنده‌یاد اسماعیل دمیرچی به‌شمار می‌روند. از کتاب «تاریخ چاپ سنگی» او به عنوان اولین کتابی که دقیقا به موضوع چاپ سنگی می‌پردازد، یاد می‌شود.

آخرین اثر مکتوب زنده‌یاد دمیرچی کتاب «یادداشت‌های جاافتاده بود» که وی در آن بیشرین اهتمام خود را در راه‌اندازی موزه صنعت چاپ به نمایش گذاشت. تمام پیگیری‌ها، مکاتبات و اقدامات وی برای راه‌اندازی موزه چاپ در این کتاب، ثبت شده است.
 
به گفته محسن دمیرچی، فرزند آن مرحوم، در همین چند ساعت گذشته، از طریق اتحادیه لیتوگرافان هماهنگی لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خاکسپاری پیکر اسماعیل دمیرچی در قطعه نام‌آوران انجام شد و به احتمال زیاد این مراسم فردا شنبه (17 شهریورماه) برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها