نوشتاري از احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران و عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب به مناسبت ايام شهادت امام صادق(ع)
خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)_ احمد مسجد جامعي: در روزهای اخیر به مناسبت شهادت امام صادق(ع) علیهالسلام حدیثی از ایشان زیاد شنیده و خوانده شد. در این حدیث از امام(ع) درباره تفاوت بنیامیه و آلمحمد(ص) در روش اداره امور آمده است که مشخصه حکومت بنیامیه شمشیر، زور و ستم است اما نشانه حکومت آلمحمد کوشش برای مدارا، همدلی، وقار، خویشتنداری، نیکرفتاری، پاکدامنی، کار و تلاش است. در این تعابیر معنای حکومت چیزی جدای از قدرت معمول سیاسی است. زیرا امام(ع) با این نشانهها درواقع میخواهند بفرمایند که ما هماکنون در قدرت هستیم و پس از این هم به این معنا امارت داریم؛ یعنی امارت داشتن در جمعآوری خراج، مالیات، نصب و عزل والیان و حاکمان نیست، بلکه قدرت حقیقی در نفوذ در دلها و قلبهای مردمان است. به همین سبب است که حکومت بنیامیه و امثال آنها قرنهاست که زیر خروارها خاک مدفون شده و باید در تاریخ آنها را جست، ولی حکومت آلمحمد(ص) بر دلها همچنان ادامه دارد و کلمات و گفتارشان به بحث و بررسی و تحلیل گذاشته میشود. به همین معنی سیدالشهدا(ع) به حکومت نرسید، ولی کدام حکومت مانند حکومت او بر دلها و جانها ساری و جاری است. این به تعبیر دیگر همان صحبت امیرالمومنین(ع) است که بارها ارزش صرف حکومت را از هرچیز بیارزشی، مانند لنگه کفش وصله خورده و عطسه بز کمبهاتر میدانست و حتی برای رسیدن به آن تلاش و کوششی بهکار نبرد و برعکس مکرر از انبوه مردم خواست که سراغ کسانی دیگر بروند.
امام(ع) در تشکیل شورای 6 نفره، پس از خلیفه دوم، حتی با گفتن پاسخ «نه » از خلافتی که پایهاش دروغ باشد بهراحتی گذشت؛ درحالیکه برخی میگویند بهتر بود امام(ع) در آن شرایط «آری» میگفت تا پس از کسب قدرت به اهدافی که داشت برسد. اما در فهم قدرت، از نگاه خلافت و آن حضرت تفاوت ماهوی وجود داشت. بهواقع هدف از تلاشهای آلمحمد(ص) در اداره امور خلاف عادات ذهنی حتی شیعیان نسبت به حکومت و نوع حکومت بود. از همین روست که حتی وقتی کسانی که با شعار خونخواهی واقعه کربلا و سیدالشهدا در زمان امام صادق(ع) برخاستند توجه ایشان را برنینگیخت و بعدها هم که به حکومت رسیدند مبانی آنها در حفظ حکومت، اگر بدتر از پیشینیان نبود، بهتر از آنها هم نبود؛ چنان که این کلام بارها تکرار میشد که قدر بنیعباس برافتد و ظلم بنیامیه برگردد. از این روست که مکرر شاهد هستیم، بنابر مأخذ امام صادق(ع) دقیقا آن گروهی از شیعیان را از کنار خود طرد میکرد و دعوت آنها را برای حکومت نمیپذیرفت که دریافتی جاهطلبانه از تعالیم اسلامی داشتند و نهایت تلاش آنها در رسیدن به حکومت خلاصه میشد.
این «نه» گفتن امام(ع) درست هممعنا با آن «نه» گفتن امیرالمومنین است. بهواقع هدف امام صادق(ع) حفظ همان محاسنی بوده که خود در حدیث پیش فرمودند. البته این امر، مانع از آن نیست که در کلام معصوم احکام مربوط به حکومت آمده باشد. تمام کتابهای حدیثی آکنده از روایاتی است مربوط به حدود و ثغور احکام شرع، ولی اگر امام صادق(ع) برای اجرای آن احکام در هر شکل و صورتی بر خود وظیفه میدانستند بایستی در سیره ایشان، رفتار دیگری را جستوجومیکردیم.
نویسندهای که یک نسل با داستانهای کودکانهاش بزرگ شده، حالا به قلمرویی تاریکتر قدم گذاشته است؛ جایی که دروغهای کودکی، تا سالها بعد دست از سر آدم برنمیدارند.
پژوهشهای تازه زبانشناسی نشان میدهد هرچند تشخیص نوشتار تولیدشده توسط سامانههای هوش مصنوعی از متن انسانی بهسادگی ممکن نیست، اما الگوهای زبانی، واژگانی و سبکی مشخصی در حال شکلگیری است که میتواند امکان تمایز میان این دو نوع نوشتار را فراهم کند؛ موضوعی که پیامدهای مهمی برای روزنامهنگاری و تولید محتوا دارد.
میرجلالالدین کزازی، استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی گفت: مهر از چهرههای آیینی برتر در سامانه باورشناختی کهن است؛ آیینی که پیش از مزدیسنا رواج داشت.
کرمان- آیین معرفی و تجلیل از برگزیدگان پویش ملی کتابخوانی «زنان سرزمین من» که بر اساس کتاب «دختر دبیرستان آزادی» طراحی شده بود، همزمان با برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب کرمان برگزار شد.
بنا به دعوت رایزنی فرهنگی و نمایندگی بنیاد سعدی در اسلامآباد، نشست هماندیشی معاونان بنیاد سعدی با استادان زبان و ادبیات فارسی پاکستان با هدف بررسی وضعیت و چالشهای آموزش زبان فارسی، در اسلامآباد برگزار شد.
شوکتعلی محمدی شاری در شب بلخ گفت: گذشتگان فرهنگ و تمدن برای اینکه حوادث و رخدادها را بتوانند به نسلهای آینده منتقل کنند ناگزیر بودند از صنعت اسطوره استفاده کنند. پس میزان خردمندی نیاکان و گذشتگان را میتوانیم در اسطورهسازیها ببینیم. بلخ همان ایرانویج است. اما در اینکه ایرانویج در شرق ایران هست میان پژوهشگران اجماع وجود دارد.
گیلان- کتاب «آخرین دختر جمشید» دلنوشتهای نثرگونه از زبان دختران برای پدران این سرزمین است که با تعابیری عاشقانه همراه با تلفیق احساسات شاعرانه نوشته شده است.
برنامه داستانخوانی با حضور استاد محمود دولتآبادی، نویسنده برجسته ادبیات معاصر ایران به مناسبت شب یلدا یکشنبه (۳۰ آذر ۱۴۰۴) در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ظرفیتهای مشترک فرهنگی ایران و تاجیکستان گفت: شاهنامه بهعنوان یک ریشه هویتی مشترک، میتواند محور برنامهریزیهای منسجم و بلندمدت فرهنگی میان دو کشور قرار گیرد.
چهارمحال و بختیاری- نشست «یلدای اقوام ایران من» با حضور ادیبان , شاعران چهارمحال و بختیاری برگزار شد؛ آیینی که شب چله را فراتر از یک جشن، به نمادی از شعر، خاطره و همبستگی اقوام بدل کرد.
فال حافظ یکی از سنتهای فرهنگی ایران است که در شب چله جایگاهی ویژه پیدا کرده است. مهدی محبتی، استاد دانشگاه زنجان و پژوهشگر ادبیات فارسی، معتقد است این آیین نه تنها سرگرمی نیست، بلکه پلی است میان فرهنگ گذشته و تجربه شخصی هر فرد از زندگی، امید و معنا.
مراسم رونمایی از سه کتاب درباره امام محمد غزالی به نامهای "ابوحامد غزالی و عقلانیت در جهان اسلام"، "مجلدات ۱ و ۲ و ۳ از مجلدات بزرگ ۱۰ جلدی" و "گرایش صوفیانه غزالی" عصر شنبه (۲۹ آذر ۱۴۰۴) با حضور سید مصطفی محقق داماد، علی اکبر صالحی، نجفقلی حبیبی , محسن جوادی در مجمع فلاسفه ایران برگزار شد.
حال پس از گذشت قرنها، بَدیو در نمایشنامه خود در پی اثبات این نکته است که شاید آنچه سقراط به آن معتقد بود و در جهت نشر و بسط آن در جامعه معاصر خود میکوشید، اکنون خریداری داشته باشد، همچنانکه بسیاری از جریانهای گوناگون طی قرنها پس از زیست او، درصدد بوده و هستند تا زیر سایه واژگان انقلاب، به طرز فکری جدید، ساختاری نوین در مناسبات و روابط اعضا و اجزای تشکیلدهنده یک اجتماع برسند.
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی نوشت:کتابخوانی نهتنها نشانه عقبماندگی نیست، بلکه شرط توسعه علمی، مسیر شکلگیری شهروندی مسئول، ابزار گفتوگوی بینفرهنگی و پایه دموکراسی معرفتی است.
گلستان- بانی کتابخانه مستقل فرهنگ در روستای بالاجاده گفت: با هدف معرفی ظرفیتها و خدمات کتابخانه و تلاش برای اُنس بیشتر مردم با فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بار دیگر مهمان رویدادی چون هفدهمین جشنواره بینالمللی اقوام ایران زمین به میزبانی استان گلستان شدیم.
فائزه مردانی استاد زبان فارسی دانشگاه بولونیا که گزیده شعری از اشعار فروغ فرخزاد را به ایتالیایی ترجمه و منتشر کرده است میگوید این مجموعه با استقبال ایتالیاییها مواجه شد و مدت کمی پس از انتشار در بازار کتاب نایاب شد.
رویکرد اصلی اسوندسن در این کتاب این است که شر را نه میشود توجیه کرد و نه باید توجیه کرد و نه باید آن را پذیرفت بلکه باید با آن مبارزه کرد. او برای این هدف در سطح پدیدارهای شر باقی میماند، چون معتقد است شر یک مسئله صرفاً نظری نیست بلکه یک مسئله کاملاً عملی است.
لرستان - فال «چلسرو» با هزاران تکبیت گردآوریشده، نشاندهنده عمق پیوند مردم لرستان با شعر و فرهنگ شفاهی است؛ آیینی که در کنار موسیقی و قصههای نیاکان، تاریکی بلندترین شب سال را به روشنایی پیوند میزند.
فرزاد موتمن گفت: در حال حاضر فیلمسازان محدودی هستند که میتوانند پولی فراهم کنند که بتوانند فیلمهای اقتباسی بسازند. آنها هم دنبال اقتباسهای خوب نمیگردند و سراغ داستانهای عامهپسند و معمولی میروند.
برنامه داستانخوانی با حضور استاد محمود دولتآبادی، نویسنده برجسته ادبیات معاصر ایران به مناسبت شب یلدا یکشنبه (۳۰ آذر ۱۴۰۴) در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
البرز - مرحله استانی بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی قصهگویی در استان البرز با حضور ۴۹ قصهگو برگزار شد و برگزیدگان بخشهای مختلف این رویداد فرهنگی به همراه نام قصهها معرفی شدند.
کتاب «شناختنامه کریم امامی» روایتگر زندگی و آثار کریم امامی، روزنامهنگار، مترجم و ناشر تأثیرگذار ایرانی است. برخلاف یادنامههای معمول، بخش عمده این کتاب به قلم خود اوست و مجموعهای از نوشتهها، ترجمهها و گفتوگوها با نزدیکانش را شامل میشود.
نظر شما