حجتالاسلام محسنی قمی در مراسم یادبود حجتالاسلام احمد احمدی گفت: او تنها یک دانشمند نبود و توانست یک جریان فرهنگی و علمی را در کشور راهاندازی کرده و آن را مدیریت کند.
حجتالاسلام محسنی قمی، نماینده مجلس خبرگان در این مراسم با بیان اینکه حجتالاسلام احمدی از چهرههای برجسته حوزه و دانشگاه بود عنوان کرد: امروز در سوگ کسی نشستهایم که اهل علم و عمل و حوزه و دانشگاه بود و علاوه بر آنکه در فلسفه و فقه اسلامی تسلط داشت مباحث فلسفههای غربی را نیز به خوبی میدانست.
وی با بیان اینکه حجتالاسلام احمدی از نظر فضایل فردی نیز در اوج بود افزود: ایشان مسئولیتهای اجتماعی مهمی را طی دوران زندگی خود عهدهدار بود و پس از انقلاب اسلامی همراه با افرادی چون شهید مطهری و شهید مفتح از قم به تهران آمد. مسئله مشترک میان این افراد ارتباط حوزه و دانشگاه بود و میکوشیدند تا در مسائل نظری و عملی این مولفه را مدنظر کار خود قرار دهند.
حجتالاسلام محسنی قمی با اشاره به آثار تالیفی و ترجمه دکتر احمدی عنوان کرد: ایشان در مدیریت علمی کشور نقش برجستهای را ایفا کرد و از همان ابتدای انقلاب اسلامی با عضویت در ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی و بعدها در شورای عالی انقلاب نقش بهسزایی ایفا کرد و بیش از 30 سال عهدهدار مدیریت سازمان سمت بود.
به گفته وی، او تنها یک دانشمند نبود و توانست یک جریان فرهنگی و علمی را در کشور راهاندازی کرده و آن را مدیریت کند. تالیف بیش از 2هزار کتاب در انتشارات سمت یک حرکت بزرگ علمی محسوب میشود که توسط ایشان پایهگذاری شد. حجتالاسلام احمدی تمام آثار منتشر شده سمت را از ابتدا تا انتها مطالعه میکرد. این کتابها در 30 میلیون نسخه در داخل و خارج از کشور ترجمه و منتشر شد توانست حرکت عظیمی ایجاد کند.
وی ادامه داد: ایشان همواره در قم به دنبال افرادی بود که متولی پروژههای علمی و تالیف کتاب درباره فلسفه اسلامی باشند. چراکه معتقد بود ما اگر بخواهیم درباره فلسفه غرب مطالعه کنیم کتابهای متوسط بسیاری در اختیار داریم اما اگر کسی بخواهد درباره فلسفه اسلامی مطالعه کند کتاب منقحی در اختیار ندارد.
حجتالاسلام محسنی قمی در ادامه سخنانش به تسلط حجتالاسلام احمدی به زبانهای عربی، آلمانی و انگلیسی اشاره کرد و گفت: او در انتخاب کتابها برای ترجمه دقت فراوانی نشان میداد و معتقد بود افرادی مانند دکارت از آن غرب نیستند بلکه غرب از آن آنهاست و اگر در جامعهای افراد متفکر رشد نکنند آن جامعه ترقی نخواهد کرد. بنابراین توجه ایشان به فلسفه تطبیقی از همین رویکرد نشأت میگرفت.
به گفته وی، حجتالاسلام احمدی با ترجمههای خود زمینهسازی برای فراهم آوردن فلسفه تطبیقی انجام داد چراکه معتقد بود مقایسه جزیرهگونه برخی مسائل فلسفی با توجه به ریشهها اهداف باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در همین باره توضیح داد: وقتی از ایشان درباره علت ترجمه اثر ژیلسون پرسیده شد در پاسخ گفتند من وقتی این کتاب را ترجمه کردم نگاهم به علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی بود چراکه میخواستم باب گفتوگو را میان فلسفه اسلامی و فلسفه غرب باز کنم.
این نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه حجتالاسلام احمدی تنها یک اندیشمند و عالم نبود یادآور شد: ایشان عارف، متخلق و انسان برجسته از نظر سجایای اخلاقی بود. صراحت لهجه و حریت در بیان مواضع از دیگر ویژگیهای برجسته او بود و اگرچه به ماهیت و اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتقاد داشت اما از اینکه عملکردش نمیتوانست در خدمت دردهای مردم قرار بگیرد گلهمند بود و بارها میخواست استعفا دهد. اما به دستور مقام معظم رهبری به فعالیت خود در شورا ادامه داد.
حجتالاسلام محسنی قمی قناعت را یکی دیگر از ویژگیهای دکتر احمدی دانست و افزود: او به دنبال تکثیر مقالات نبود بلکه هدفش تربیت دانشجویان و طلاب بود و از همین جهت تمامی مقالات و پایاننامهها را با دقت مطالعه میکرد و برای کلاسهای درسش یک دقیقه هم تاخیر نداشت. همچنین پرسش دانشجو نزد او محدودیتی نداشت و خود سراسر تواضع و احترام به اساتیدش بود.
وی با اشاره به تصحیح تفسیر المیزان توسط دکتر احمدی گفت: علامه طباطبایی تا زمانی که ایشان المیزان را تصحیح نمیکرد اجازه چاپ نمیداد و اگر امروز جامعه روحانیت و دانشگاهی عزادار است و این مراسم تشییع و ختم باشکوه برای او در تهران و قم برگزار کرده است به دلیل قدرشناسی مردم ایران به خدماتی است که ایشان برای فرهنگ کشور انجام داده است.
نظر شما