دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
گوی‌های شیشه‌ای ارزشمند را با بی‌دانشی و ناآگاهی نشکنیم

فریبا اباذری، مولف «چهارگوی شیشه‌ای: تربیت کودک قبل از تولد تا پایان 6 سالگی» گفت: تربیت کودک تا پیش از دبستان، چهار بخش مهم دارد که در این کتاب هر مرحله از آن به یک گوی شیشه‌­ای تشبیه شده است. والدین با آگاهی و دانش می‌توانند گوی هر مرحله را به سلامت حفظ کرده و آن را داخل سبد تربیتی کودکشان قرار دهند و یا خدای ناکرده با بی‌‌دانشی و یا نا آگاهی باعث کدر شدن، ترک خوردن و حتی شکستن این گوی‌های ارزشمند شوند.

فریبا اباذری، مولف «چهارگوی شیشه‌ای: تربیت کودک قبل از تولد تا پایان 6 سالگی» که برای نخستین بار در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه می‌شود در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرد: اگر بدانیم­ کودک دانشِ تربیت خود را با تولدش به همراه نمی‌آورد، قطعاً پیش از تولد او برای کسب مهارت‌های برقراری ارتباط و چگونگی تربیتش، خود را آماده می‌کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از والدین، تربیت فرزند خود را با آزمون و خطا پیش برده و زمانی که به مشکل برمی‌خورند دست به دامان مشاور و روانپزشک می‌شوند اما اگر فقط پیش از تولد کودک و یا در مسیر رشد او درباره چگونگی روحیات و توانایی‌های کودکان کمی مطالعه و تحقیق کنیم، بسیاری از اشتباهات جبران‌ناپذیر را مرتکب نشده و کودکانی سالم و باهوش تربیت خواهیم کرد.
 

به گفته وی، تربیت کودک تا پیش از دبستان، چهار بخش مهم دارد که در این کتاب هر مرحله از آن به یک گوی شیشه‌­ای  تشبیه شده است. والدین با آگاهی و دانش می‌توانند گوی هر مرحله را به سلامت حفظ کرده و آن را داخل سبد تربیتی کودکشان قرار دهند و یا خدای ناکرده با بی‌­دانشی و یا نا آگاهی باعث کدر شدن، ترک خوردن و حتی شکستن این گوی‌های ارزشمند شوند.

اباذری با بیان اینکه شاید استفاده از یک گوی ترک خورده و یا گوی شیشه‌ای که ترمیم شده امکان‌پذیر باشد اما زمانی که این گوی­‌ها در یک سبد و کنار هم قرار می‌گیرند خطر شکستن و آسیب دیدنشان دو چندان می‌شود، افزود: در گوی اول که نام آن کوچولوها وارد می‌شوند است، همه مسایل مربوط به نقش مهم انتخاب همسر مناسب در داشتن یک فرزند سالم از نظر رفتاری و تربیتی گفته شده است و نقش ژن‌ها را به زبان ساده مورد بررسی قرارمی‌دهد. در این گوی، همه آنچه باید والدین درباره چگونگی رشد جسمی و تربیتی فرزندشان تا قبل از 6 ماهگی بدانند با مثال و داستان‌های شخصی به زبان کاملا خودمانی گفته شده است.

به گفته وی، گوی دوم به نام بازرس‌های کوچولو روند رشد کودک جسمی و هنری کودک را از 6 تا 24 ماهگی شرح می‌دهد. در گوی سوم که نام آن غول‌های کوچولو است، 2 تا 4 سالگی که یکی از سخت‌ترین دوران رشد کودک برای خودش و والدین است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این گوی، ضمن بررسی روند طبیعی رشد رفتاری کودکان، راهکارهای عملی برای رفع بسیاری از مسایل و مشکلات رایج این سن در قالب بازی و داستان‌های واقعی ارایه می‌شود.

گوی چهارم که نام آن سخنران‌های کوچولو است، ضمن بررسی همه مسایل مربوط به رشد جسمی کودکان، روند رشد هنری کودک در نقاشی و مفاهیم نمادها، نشانه‌ها و رنگ در نقاشی کودکان به طور کامل شرح داده می‌شود. در انتهای کتاب به دلیل اهمیت حفاظت کودک از خودش روش‌های آشنا ساختن کودک با مراقبت‌های جنسی از طریق نقاشی نیز آموزش داده می‌شود.

اباذری در پایان سخنانش گفت: کتاب صوتی این مجموعه با صدای یکی از گویندگان رادیو تهیه شده که مادران در هر شرایط، امکان استفاده از مطالب آن را داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها