مجتبیتبریزنیا درباره لزوم وجود غرفه کارنامه نشر در نمایشگاه کتاب گفت: اگر بازدیدکنندگان از نمایشگاه در ابتدای بازدیدشان سری به کارنامه نشر بزنند و کتابهای مورد علاقه خود را بیابند، راحتتر میتوانند در نمایشگاه به آنها دسترسی پیدا کنند.
مدیر سالن کارنامه نشر نمایشگاه کتاب افزود: چنانچه هر فردی که اهل قلم و یا کتابخوان حرفهای باشد، کارنامه نشر میتواند کمک بسیاری برای راهنمایی وی در امر خرید کتاب کند.
به گفته تبریزنیا غرفه کارنامه نشر در زیر چادر در محوطه ورودی شبستان که متراژ آن 700 مترمربع است. از فعالیتهای فرهنگی که در این غرفه انجام میشود نمایش تمام آثار برگزیدههای جشنوارههای کتابی سال گذشته است. به عبارتی عصاره تولید دو سال قبل که در جشنوارههای مختلف برگزیده شدند در این غرفه به نمایش گذاشته شده است.
تبریز نیا گفت: علاوهبر آن مجموعه آثار برگزیده شده در جشنوارههای مختلف که در حوزه کتاب برگزار میشود، در قالب یک کتاب گرداوری شده است. همچنین مجموعهای از آمارهای نشر کل کشور در غرفه به نمایش گذاشته شده است که مهمترین شاخصهای آماری نشر مانند تعداد عناوین، شمارگان کل، میانگین شمارگان کل، قیمت چاپ، تالیف و ترجمه را در قالب نمودارهایی با ابعاد بزرگ داخل غرفه به نمایش گذاشتهایم.
به گفته تبریزنیا برای راحتی بیشتر بازدیدکنندگان کارشناسان حوزه نشر داخل غرفه حضور دارند که به راهنمایی افراد و مخاطبان میپردازند و در صورت لزوم مراجعهکنندگان را برای دسترسی راحتتر به کتاب راهنمایی میکنند. همچنین در سرای کتابنما هر روز نمایشگاه سیویکم از چند عنوان کتاب مراسم رونمایی به عمل میآید.
مدیر سالن کارنامه نشر نمایشگاه کتاب درباره اصلیترین مشکل نمایشگاه کتاب گفت: اساسیترین مشکلی که هرسال برای برگزاری نمایشگاه کتاب وجود داشته مشکل جا و محل برگزاری آن بوده است که در همه موارد خود را نشان میدهد. از طرفی سال به سال تعداد چاپ اولیها بیشتر میشود، بنابراین هر سال باید متراژ بیشتری را به غرفه کارنامه نشر اختصاص دهند که عملا این امر اتفاق نمیافتد.
وی گفت: مکانی که در نمایشگاه سیویکم به غرفه کارنامه نشر اختصاص داده شده به نظر من مکان مناسبی نیست؛ چراکه بنا به موقعیتی که دارد چندان مورد توجه بازدیدکنندگان قرار نمیگیرد و از نظر دور افتاده است.
مدیر اطلاعرسانی موسسه خانه کتاب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فلسفه وجودی کارنامه نشر نمایش کتابهای تازه منتشر شده برای اهالی کتاب و مخاطبان است هر سال تلاش شده است که رسالت نمایشگاهی آن حفظ شود. البته چون اصولا نمایشگاه کتاب تهران به مکانی برای تجارت کتاب تبدیل شده است غرفههایی مانند کارنامه نشر از نظرها دور مانده است و بسیاری از افراد اطلاعی از وجود کارنامه نشر ندارند.
به گفته تبریزنیا اگر مخاطبان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه به جای آنکه مدت زمان طولانی وقت صرف کنند تا کتاب مورد نظر خود را تهیه کنند در ابتدای بازدیدشان سری به کارنامه نشر بزنند و کتابهای مورد علاقه خود را بیابند و حتی ورق بزنند، راحتتر میتوانند در نمایشگاه به آنها دسترسی پیدا کنند.
وی درباره جنبه تجاری بودن نمایشگاه کتاب گفت: اینکه نمایشگاه کتاب تهران بیشتر جنبه فروشگاهی دارد اصلا اتفاق ناهنجاری نیست چراکه در بیشتر نمایشگاههای دنیا چنین اتفاقی میافتد و به نوعی کارکرد خوبی هم دارد.
نظر شما