مدیرمسئول انتشارات «فصل پنجم» گفت: این روزها تعداد شاعران از مخاطبان آن بیشتر شده است و به همین دلیل انتخاب چند کتاب خوب از میان چهار، پنج هزار کتاب کار بسیار سخت و مشکلی است.
وی ادامه داد: دسته دوم کتابهای قابل قبول هستند؛ یعنی کتابهایی که ارزش خواندن دارند و دسته سوم کتابهایی است که در ادبیات تاثیر میگذارند و میتوانند اتفاق مثبتی در حوزه ادبیات باشند. البته درصد دسته سوم نسبت به دو دسته دیگر بسیار کم است و «فصل پنجم» سعی میکند تا کتابیهایی چاپ کند که در این دسته قرار میگیرند.
این ناشر در توضیح وضعیت کتابهای شعر گفت: به نظر من تفکر غلطی ایجاد شده است و دوستان فکر میکنند که کار در حوزه شعر بسیار ساده است و این افراد میتوانند در حوزه شعر موفق باشند؛ اما تجربه من این نکته را یادآور میشود که این افراد اکثرا بعد از مدتی متوجه میشوند که در این حوزه خبری نیست و فعالیت در آن بسیار سخت است، بنابراین بعد از مدتی به سراغ چاپ رمان و مجموعه داستان میروند.
بیگی با گلایه از وضعیت موجود گفت: متاسفانه برخی ناشران اخلاق نشر را رعایت نمیکنند و دست به چاپ و انتشار کتاب در شمارگان 100 نسخه میزنند و بعد در شناسنامه شمارگان 1000 نسخه را درج میکنند. فاجعه آنجاست که برخی مواقع این اتفاق با اطلاع شاعر رخ میدهد که بسیار ناراحتکننده است. به نظر من این ساختمانها، بنای محکمی نیستند و بدون شک به زودی فرومیریزند؛ چراکه نتوانسته اعتماد مخاطب را به خود جلب کند.
این شاعر پیشکسوت با اشاره به کار سخت مخاطبان برای انتخاب کتاب اظهار کرد: این روزها تعداد شاعران از مخاطبان آن بیشتر شده است و به همین دلیل انتخاب چند کتاب خوب از میان چهار، پنج هزار کتاب کار بسیار سخت و مشکلی است، به همین دلیل ما شورا تشکیل دادهایم تا کتابهایی به دست مخاطب برسد که ارزشمند است.
وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه حدود 400 عنوان کتاب شعر به دست ما میرسد که در بهترین حالت 40 عنوان، یعنی 10 درصد آن را چاپ میشود و سایر آثار بعد از کارشناسی به شاعرانش پس داده میشود. از طرفی هر ساله حدود 40 کتاب نیز از شاعران مطرح منتشر میکنیم که یا خودشان پیشنهاد دادهاند یا ما به آنها پیشنهاد دادهایم. این گزینش باعث ایجاد تحول در شبکه ذهنی مخاطبان شعر شده است تا به ما اعتماد کنند و به سراغ «فصل پنجم» بیایند.
بیگی در پایان گفت: مخاطب نباید فریب زرقوبرق برخی فعالیتهای نشر را بخورد و تنها باید به نشرهایی که امتحان پس دادهاند، اعتماد کند. کتابی را میشناسم که به بهترین شکل ممکن و بسیار زیبا و شکیل منتشر شده است اما آیا همه چیز شکل و ظاهر اثر است و مخاطب نباید به محتوا اهمیت دهد؟ من نگران نیستم زیرا مخاطب امروز، بسیار هوشمند است و این روزها سره را از ناسره تشخیص میدهد.
نظر شما