پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در حاشیه برگزاری آزمون سراسری قرآن کریم، گفت: این آزمون با حضور بیش از 240 هزار شرکتکننده بهطور همزمان در سراسر کشور و بسیار پرشور برگزار شد که دو سوم از داوطلبان، بانوان بودند.
وی افزود: شرکتکنندگان در این رقابت به نوعی دانستههای قرآنی خود را در میدان و به اشتراک میگذارند که تا چه حد توانستهاند به مفهوم و ادراک قرآنی برسند. انعکاس این میزان حضور و علاقهمندی میتواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد. نکته قابل توجه در این مسابقه، حضور افراد با علاقههای فردی و بدون اجبار است، اگر بتوان این کار را بهعنوان الگو در نهادهایی همچون آموزش و پرورش معرفی کرد، بسیار اثربخش و مفید خواهد بود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه با اشاره به وضعیت نه چندان مناسب کتاب در کشور، گفت: وضعیت و محتوایی کتابها به اعتقاد من بیش از همه به نویسنده و پژوهشگری که کتاب را نوشته، برمیگردد. باید ببینیم چرا نویسندگان ما از نظر نوآوری، خلاقیت و درک مفاهیم جدید کمکار هستند و نتوانستهاند کار شاخصی انجام دهند.
سلحشوری ادامه داد: البته این اتفاق فقط مختص حوزه دین و کتابهایش نیست و شامل حال همه حوزههای پژوهشی میشود.
امروزه موبایل نقش کتاب را بازی میکند
برات قبادیان، معاون پژوهشی وزیر صنعت، معدن و تجارت و همسر پروانه سلحشوری نیز در اینباره، اظهار کرد: ما میانگین سرانه مطالعه هر ایرانی را با کشورهای دیگر مقایسه میکنیم و به این نتیجه میرسیم که ایرانیها کمتر کتاب میخوانند در حالیکه دیگر شرایط زمانه تغییر کرده و با گسترش تکنولوژی، موبایل به نوعی نقش کتاب را بازی میکند. امروز عصر اطلاعات است و ما باید دنبال شاخصهایی باشیم که هر ایرانی چقدر از مطالبی را که در کتابها خوانده، کاربردی کرده و در فضای مجازی نیز به دنبال کسب معلومات در حوزههای مختلف است.
وی افزود: فکر میکنم ما کمی از زمانه عقبیم. امروز سطح نفوذ اطلاعات الکترونیکی در جامعه ما خوب است ولی باید توجه کنیم که محتوا چگونه تولید شود. دستگاههای مسئول باید بهجای پرداختن صرف به کتاب چاپی، به مساله تولید محتوا در فضای مجازی نیز توجه داشته باشند.
معاون پژوهشی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در دنیای پیچیده که تا چند سال دیگر بیشتر شغلها وجود خارجی ندارند و تکنولوژی همه کار را انجام میدهد، نباید سنتی فکر کنیم؛ البته به استثنای قرآن که مفاهیم آن تا همیشه برقرار است و تنها ممکن است شیوهها و امکانات یادگیری متفاوت شود. رسانهها باید با نقد سازنده و بدور از تخریب، از مسئولان درباره کمبود زیرساختها سوال کنند.
نظر شما