رضا حاجیآبادی؛ مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس گفت: اهالی نشر برای انتشار یک کتاب ابتدا باید با سطح نیاز جامعه پیش روند و سپس به انتشار آن بپردازند. آنها باید با استفاده از علمرسانهای و نیازسنجی جامعه وارد عمل شوند.
وی اظهار داشت: ناشران برای تبلیغات کتابهایشان در رسانههای شنیداری و تصویری دچار مشکل هستند؛ چراکه رسانهی ملی در امر معرفی کتاب به مخاطبان خیلی فعال نیست و انتخابش بر مبنای محتوا و مفاهیم کتابها صورت نمیگیرد بلکه بیشتر نام ناشر و یا نام نویسنده برای آنها اهمیت دارد.
حاجیآبادی افزود: توجه این رسانه به کتابهایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفتهاند، توجه یکسانی نیست و معیار آنها برای معرفی و تبلیغ یک کتاب، کتابهایی است که تولیدکنندگان و ناشران مشخص آنها را منتشر کردهاند.
وی گفت: ناشران متاسفانه نتوانستهاند با رسانهملی ارتباط سودبخشی برقرار کنند و آنها در بحث تبلیغات کتاب دچار یک غیرهمگونیاند. در کل ناشران هزینه زیادی صرف تبلیغ کتابهایشان نمیکنند و از همان شیوههای سنتی برای تبلیغاتشان استفاده میکنند.
مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس درباره اطلاعرسانی مطبوعات در حوزه کتاب گفت: مطبوعات و روزنامهها هم زمانی که میخواهند یک کتاب را معرفی کنند اصلا آن را نمیخوانند و به متن ارسالی که از سوی ناشران کتاب بسنده میکنند. متاسفانه تلاش برای تبلیغ کتاب و شناساندن کتابهای جدید برای عموم مردم بسیار کم است.
حاجی آبادی سیر تبلیغات کتاب در ایران را برعکس دانست. وی در اینباره اظهار کرد: درایران ابتدا کتاب منتشر میشود و بعد از آنکه در اختیار عموم قرار گرفت و مورد پسند واقع شد، به بازار تبلیغات راه پیدا میکند؛ درحالیکه در بیشتر کشورهایی که صاحب صنعت نشر پیشرفتهتری هستند، کتاب زمانی تبلیغ میشود که هنوز به بازار نشر راه پیدا نکرده است.
وی افزود: در این کشورها قبل از انتشار و یا حتی تدوین کتاب، به لحاظ محتوایی در جامعه نیازسنجی صورت میگیرد و بر اساس نتایج به دست آمده، مراحل تولید کتاب پیش خواهد رفت.
به گفته رضا حاجیآبادی اهالی نشر برای انتشار یک کتاب ابتدا باید با سطح نیاز جامعه آشنا شوند و سپس به انتشار آن بپردازند. همچنین برای تبلیغات درست، ناشران باید با علمرسانهای و نیازسنجی جامعه وارد عمل شوند و یا مشاوران رسانهای داشته باشند و از ابزارهای مناسبی در این زمینه استفاده کنند.
تولید بروشورهای کتاب و بالابردن کیفیت تبلیغات از سوی ناشران، همچنین استفاده از فضای مجازی و به روز نگهداشتن سایتهای ناشران از جمله روشهایی است که رضا حاجیآبادی برای یک تبلیغ مناسب در ایران ضروری دانست.
وی در ادامه گفت: از روشهایی که یک ناشر میتواند دست به تبلیغ استاندارد و آگاهانه بزند این است که حلقه مخاطبان خود را بشناسد و زمانی که کتابش منتشر میشود، مخاطبان خود را آگاه سازد؛ چراکه بسیاری از مخاطبان نمیدانند چه کتابهای جدیدی از سوی ناشرانی که میشناسند روانه بازار کتاب شده است.
وی در انتها خاطر نشان کرد: به عقیده من برای بهتر و سریعتر شدن کیفیت چرخه نشر باید هر فردی که در این زمینه فعالیت میکند کتابخوان و کتابدوست باشد.
این فعال در عرصه نشر اظهار کرد: همه ناشران و اهالی نشر باید بدانند که انتهای فرآیند انتشار یک کتاب نه چاپ و نه ورود آن به فضای بازار کتاب و نه هدیه دادن آن است؛ بلکه خواندن آن از سوی مخاطبان است اینکه یک کتاب بتواند تاثیر زیادی در فکر و ذهن یک فرد ایجاد کند و تغییر نگرشی است که باید در افراد به وجود بیاورد.
نظر شما