دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
تبلیغات کتاب کار مراکز پخش است؛ نه ناشران

مدیر مسئول انتشارات محراب قلم گفت: در ایران بخشی زیادی از تبلیغات کتاب بر عهده ناشر است، درحالیکه در شکل حرفه‌ای کار و در حالت استاندارد، تولید، توزیع، انتشار و تبلیغ یک کتاب از یکدیگر مجزا است و هر کدام به وسیله بخش‌های مختلف صنعت نشر باید انجام شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عبدالعظیم فریدون، مدیر مسئول انتشارات محراب قلم درباره بازاریابی و تبلیغات کتاب از سوی ناشران گفت: تبلیغات و بازایابی کتاب فرآیندی است که هم از نظر مادی و هم از نظر زمانی برای ناشران بسیار هزینه ‌بر است؛ بنابراین ناشران باید بر تبلیغات کتاب‌هایشان نظارت داشته باشند؛ نه اینکه خودشان به عنوان بازاریاب فعالیت کنند.
 
وی ادامه داد: بازاریابی و تبلیغات کتاب در ایران قانون واحدی ندارد و به دلیل عدم تناسب هزینه‌ها و درآمدهایی که ناشران برای تبلیغات کتاب‌هایشان متقبل می‌شوند، هر ناشر بر اساس تجربیاتش و باتوجه به توانایی مالی خود دست به تبلیغات می‌زند.
 
به گفته فریدون، بازاریابی کتاب‌ها بیشتر براساس مدت زمان حضور ناشر در صنعت نشر و به میزان دانشی که از این صنعت دارد، انجام می‌شود و ناشران کتاب‌هایشان را به این ترتیب جا انداخته‌اند که یکی از راه‌های آن تمرکز بر روی موضوعات است.
 
مدیر مسئول نشر محراب قلم درباره روش‌های تبلیغاتی در بازار امروز کتاب گفت: امروزه تبلیغات کتاب یا به صورت کاغذی، در قالب دفترچه‌های تبلیغاتی و بروشور انجام می‌شود و یا از طریق چهره به چهره با مخاطب؛ چراکه در طول سالیان طولانی هم مخاطب و هم ناشر یکدیگر را می‌شناسند و اینگونه کتاب‌ها معرفی و شناخته می‌شوند. اصولا تبلیغات مستقیم بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان مطالعه را به مخاطبان ثابت تبدیل کرده است.
 
فریدون در ادامه خاطر نشان کرد: شناساندن یک ناشر به عموم مردم، با روش‌های تبلیغاتی که به آن اشاره کردم، مستلزم صرف زمان زیادی است تا عموم مردم یک ناشر را بشناسند و به خط فکری آن درباره انتشار کتاب پی ببرند.
 
وی درباره تفاوت تبلیغات کتاب در ایران با شکل استاندارد آن که در اکثر کشورهای پیشرفته صورت می‌پذیرد، گفت: در ایران بخشی زیادی از تبلیغات کتاب بر عهده ناشر است، درحالیکه در شکل حرفه‌ای کار و در حالت استاندارد، تولید، توزیع، انتشار و تبلیغ یک کتاب از یکدیگر مجزا است و هر کدام به وسیله بخش‌های مختلف صنعت نشر باید انجام شود.
 
فریدون افزود: در کشورهای پیشرفته، ناشر مسئولیت پخش و تبلیغات کتاب را بر عهده ندارد. در واقع مراکز پخش و توزیع هستند که مسئولیت تبلیغات کتاب‌ها را بر عهده می‌گیرند.
 
این فعال حوزه نشر گفت: متاسفانه در کشور ما چنین ساختاری وجود ندارد و صفر تا صد انتشار و بازاریابی و حتی در برخی مواقع، فروش یک کتاب برعهده ناشران است. همانطور که می‌دانید مراکز توزیع محدودی در کشورمان داریم و به همین خاطر بخش قابل توجهی از ناشران کتاب‌هایشان را به این مراکز نمی‌دهند و بیشتر خودشان وظیفه و مسئولیت توزیع و فروش کتاب را برعهده دارند.
 
مدیر مسئول نشر محراب قلم تاکید کرد: به عقیده من وظیفه تبلیغ یک کتاب با ناشر نیست و ناشر باید تمام نیروی خود را صرف کیفیت کتاب‌ها کند. روند تولید و انتشار کتاب‌ها باید تقسیم شود و هر بخش اعم از ناشران، توزیع‌کنندگان باید جدا از هم و بادقت بیشتری به این کار بپردازند.
 
عبدالعظیم فریدون در انتها خاطر نشان کرد: البته ناشران باید در تبلیغات هر کتابی که منتشر می‌کنند، نظارت داشته باشند اما نباید مسئولیت کامل تبلیغات برعهده آن‌ها باشد. در حال حاضر در ایران قانون واحدی برای بازاریابی و تبلیغات کتاب وجود ندارد و نهادهای مرتبط مانند وزارتخانه‌های مربوطه و اتحادیه‌ها نیز پیگیر آن نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها