شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
کتاب‌های کمک آموزشی ذهن دانش‌آموزان را تنبل بار می‌آورد

محی‌الدین محمدیان گفت: كتاب‌های کمک آموزشی حتي در صورت استاندارد بودن هم، ذهن و فكر دانش آموزان را راحت طلب و تنبل بار مي‌آورد. بچه‌ها بايد به جاي كتاب آموزشي و كمك آموزشي، كتاب‌های علمي و كتاب‌هايي را بخوانند كه دانش آن‌ها را توسعه دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری پانزدهمين دوره جشنواره كتاب‌های آموزشی و تربيتی رشد، محی‌الدين بهرام محمديان؛ معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی عنوان كرد: كتاب‌های آموزشی و كمك درسی غير استاندارد، مانع تحقق مفاد سند تحول بنيادين و يا برنامه درسی ملی هستند.

محمديان تاكيد كرد: سند تحول يا برنامه درسی ملی، گريز از ميدان حافظه‌محوری و ورود به ميدان خلاقيت، تفكر و انديشه را براي ما تكليف كرده، ‌همانطور كه اولين عنصر از عناصر پنج‌گانه برنامه درسی ملی، ‌ارتقای تفكر و حكمت است.

 وي افزود: وقتی كتاب‌های غير استاندارد آموزشی و كمك درسی به ميدان می‌آيند، امكان و فضايی براي انديشه و حكمت باقی نمی‌گذارند.

معاون وزير آموزش و پرورش، با اشاره به اين كه يكی از آثار رويكرد حل مسئله و توانمند شدن دانش‌آموز برای حل مسئله، ‌ايجاد لذت يادگيری است، خاطر نشان كرد: كتاب‌های كمك آموزشی، لذت يادگيری را محو می‌كند و همکاری دانش‌آموزان را با یکدیگر از بين می‌برد چون بچه‌ها تلاشی‌ انجام نمی‌دهند و براي حل مسئله كاری درسی نمی‌کنند،‌ در حالیكه دانش‌آموزان اگر خود مسئله را بفهمند و آن را حل كنند، از اين فهم خود لذت برده و از درك خود دفاع می‌كنند.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی،‌ با تاكيد بر اين كه آفت كتاب‌های آموزشی‌ و كمك آموزشی غير استاندارد، تنها ايجاد اختلال در فرايند ياددهی- يادگيری نيست،‌ یادآور شد: اين كتاب‌ها حتی در صورت استاندارد بودن هم، ذهن و فكر دانش آموزان را راحت طلب و تنبل بار می‌آورد. بچه‌ها بايد به جای كتاب آموزشی و كمك آموزشی، كتاب‌های علمی و كتاب‌هايی را بخوانند كه دانش آنها را توسعه دهد. وی با بيان اينكه اكنون كتاب‌های كمك آموزشی عمدتاً روی حل كردن و آسان كردن مسئله متمركز است؛ خواستار آن شد كه ناشران به سراغ توليد و انتشاركتاب‌های علمی بروند كه در مسير توسعه دانش قرار دارند.

به گفته محمدیان كار مؤلفان و توليد كنندگان اين كتاب‌ها و موضوع حل مسئله این است که سليقه معلم در آن لحاظ شده باشد.

 معاون وزير آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: كتاب‌های آموزشی بايد يك سهم معينی تسهيل‌گری كنند؛ يك سهم قابل ملاحظه‌ای هم به توسعه دانش بپردازند و روش‌های نو را در ياددهی – يادگيری پيشنهاد كنند تا تجربه‌های فردی يك معلم در كلاس به ديگران منتقل و روش و منش آنان شود.

وي با بيان اينكه آثار توليد شده خوب و استاندارد را حمايت می‌كنيم، گفت: ما ناشران خوب را رقيب نمی‌دانيم. چون ناشران و مؤلفان خوب و توليدكنندگان مواد آموزشی و تربيتی قوی و مناسب، دوستان و شركای آموزش و پرورش هستند و از آن‌ها حمايت می‌كنيم و برپايی جشنواره كتاب‌های آموزشی رشد نيز با هدف شناسايی و حمايت چنين مؤلفان و ناشرانی شكل گرفته است، چون كار جشنواره را به نوعی، خدمت به خانواده و معلمان می‌دانيم.

محمديان، در پايان، كميتة علمی و داوری جشنواره را به هوشياری و دقت بسيار در شناسایی و معرفی آثار برتر دعوت كرد و گفت: اكنون كه اعتماد مردم به شما بيشتر شده است و كتاب‌هایی كه از سوی شما به عنوان آثار استاندارد و مفيد معرفی شده مورد اقبال قرار می‌گيرد، بايد دقيق‌تر باشيد و در انجام اين مسئوليت بزرگ، از اعتماد مردم نهايت استفاده را ببريد تا  سطح كيفي كار در مورد كتاب‌هايي كه تاييد و حمايت مي‌كنيد، مورد خدشه قرار نگيرد و همه مهر استاندارد شما را بپذيرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها