نمایشگاه کتاب مشهد از 9 آذرماه آغاز شده است و با وجود گذشت پنج روز، نتوانسته است انتظار ناشران شرکت کرده در این دوره را برآورده کند.
در این دوره از نمایشگاه، کتابهای 835 ناشر عرضه شده و علاوه براین، برگزاری نمایشگاه کتاب خارج از مسئولیت موسسه نمایشگاههای فرهنگی ویژگی مهم این رویداد فرهنگی است؛ اما آنچه در میزان استقبال تاثیر گذاشته، برگزاری دو نمایشگاه دیگر یعنی نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ناشران کتاب جهان اسلام و هشتمین دوره نمایشگاه دفاع مقدس به طور هم زمان در قالب این نمایشگاه است. البته به نظر میرسد متولیان تصور میکردند که برگزاری این دو رویداد با نمایشگاه استانی در میزبان استقبال تاثیر مثبت داشته باشد.
نمایشگاهی که در حد و اندازه مشهد نیست
محمد گنابادی، مسئول غرفه نشر نیماژ در نمایشگاه استانی مشهد، با انتقاد از وضعیت نمایشگاه در این دوره معتقد است که این رویداد به نمایشگاه شباهت ندارد و به ناشران توهین شده است. گنابادی ادامه میدهد که نمایشگاه کتاب مشهد در حد و اندازههای پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیست.
این فعال حوزه نشر، برگزاری همزمان دو نمایشگاه دفاع مقدس و ناشران کتاب جهان اسلام با نمایشگاه کتاب استانی را در کسادی غرفه ناشران داخلی بیتاثیر نمیداند و تاکید دارد این دیدگاه به معنای نفی اهمیت موضوع این دو رویداد فرهنگی نیست.
گنابادی، ناآگاهی مردم به واسطه تبلیغات اندک متولیان برگزاری نمایشگاه را از عوامل دیگر مهمتر دانست و بیتوجهی به درج نام «ناشران عمومی» در طراحی پوستر نمایشگاه را نمونه تبلیغات ضعیف میداند.
وی که تازههای نشر نیماژ را در ازای پرداخت 196 هزار تومان در غرفه 12 متر مربعی عرضه کرده است، این دوره از نمایشگاه استانی مشهد را خاطرهای بد توصیف کرد.
انصراف چند ناشر و بازگشت به تهران
مسئول غرفه نیماژ در نمایشگاه با اشاره به پیشبینی غلط ناشران نسبت به رونق این نمایشگاه گفت: ناشران همکار که مدتی قبل نمایشگاه شیراز را تجربه کرده بودند، تصور میکردند نمایشگاه مشهد با توجه به قابلیتهای این شهر با استقبال مخاطبان مواجه شود که نه تنها اشتباه از آب درآمد؛ بلکه چند ناشر غرفه را تعطیل کردند و به تهران برگشتند. این در حالی است که زمان برگزاری نمایشگاه از سوی مسئولان تمدید نیز شده است.
صادق اخلاصی که غرفه نشر مروارید را در نمایشگاه اداره میکند نیز بر برگزاری ضعیف این رویداد فرهنگی تاکید دارد و تبلیغات ضعیف را دلیل کم رونقی آن دانست. این فعال حوزه نشر که میزان فروش مروارید را یک سوم دورههای قبل اعلام میکند ادامه میدهد: «دغدغهها به مسئولان نمایشگاه منتقل شده اما اثری نداشته است.»
محدودیت متراژ و نارضایتی ناشران
این عضو مجموعه نشر مروارید برگزاری همزمان دو نمایشگاه بینالمللی ناشران کتاب جهان اسلام و نمایشگاه ملی دفاع مقدس را موجب سردرگمی علاقهمندان به کتابهای عمومی مانند نشر مروارید میداند. مروارید 170 عنوان کتاب خود را در غرفه 9 متر مربعی عرضه کرده در حالی که به گفته خالصی قرار بوده که متراژ 12 متر مربعی باشد اما پیگیریها نتیجهای نداشته است.
افراز دیگر ناشر این دوره از نمایشگاه است. فراز سلامی، مسئول غرفه این نشر نیز حال و هوای این دوره از نمایشگاه را بیرونق توصیف میکند؛ بهطوری که در طول برگزاری این رویداد فرهنگی بیسابقه است. اخلاصی که به غیر از سال 95 از سال 92 تجربه حضور در نمایشگاه مشهد را دارد معتقد است که وضعیت فعلی با دورههای قبل قابل مقایسه نیست.
این عضو مجموعه نشر افراز برگزاری همزمان دو نمایشگاه بینالمللی ناشران کتاب جهان اسلام و ملی دفاع مقدس را مانند دیگر همکاران خود مورد انتقاد قرار میدهد و معتقد است بیشتر مخاطبان بر حسب اتفاق وارد سالن ناشران داخلی و عمومی میشوند.
تبلیغات ضعیف؛ سردرگمی مخاطبان
سلامی در ادامه به طرح دغدغه ناشران نسبت به تبلیغات کمرنگ به رئیس شورای شهر مشهد که چند روز قبل برای بازدید به نمایشگاه آمده بود اشاره کرد و گفت که مقامات شورای شهر مشهد تاکید دارند تبلیغات وسیعی پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: تبلیغات شهرداری به بنر یک در یک متری با رنگ پسزمینه آبی خلاصه شده است. این فعال حوزه نشر ادامه داد: این نمایشگاه برای مسئولان گویا فقط برای ارائه آمار برگزار شده است
سلامی به حضور تعداد زیادی کتابفروش در این دوره از نمایشگاه مشهد اشاره کرد که کتابهای بسیاری از ناشران حاضر در نمایشگاه را عرضه کردهاند؛ کتابفروشیهایی که برخی ازآنها در فضایی 48 متری به فروش کتاب مشغولند. نتیجه اعترض این نماینده افراز نیز به ارسال نامه به اداره ارشاد مشهد ختم شده است.
نظرات