کارآفرینی درون سازمانی فرآیندی است که عمدتا وابسته به تعدادی افراد واجد گرایش فکری کارآفرینانه است که این افراد عمدتا از خارج سازمان انتخاب شده و منجر به برخی تحولات موقتی در درون سازمان میشوند
«کارآفرینی سازمانی» تلاشی در راستای ایجاد گرایش فکری کارآفرینانه و القای آن در درون فرهنگ و فعالیتهای سازمانهای بزرگ است. این کتاب به سبب پدیدار شدن نگرش و رفتار کارآفرینانه در سرتاسر سازمان که منجر به ارزش-آفرینی در ابعاد اقتصادی همچون استراتژیهای سازمانی جدید، فرآیندهای داخلی جدید، کسب و کارهای مخاطرهآمیز جدید، بازارهای جدید، مدلهای کسب و کار جدید، محصولات و خدمات جدید، و همچنین در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میشود بسیار حائز اهمیت است.
از دیدگاه نویسنده کتاب، با توجه به اینکه غالبا مفاهیم کارآفرینی درون سازمانی و کارآفرینی سازمانی به اشتباه به یک معنی و یا به جای یکدیگر به کار رفته و تمایز میان آنها شفاف نشده است، لذا در تفاوت این دو مفهوم باید اشاره کرد که کارآفرینی درون سازمانی فرآیندی است که عمدتا وابسته به تعدادی افراد واجد گرایش فکری کارآفرینانه است که این افراد عمدتا از خارج سازمان انتخاب شده و منجر به برخی تحولات موقتی در درون سازمان میشوند؛ بهطوری که سایر افراد سازمان از نگرش کارآفرینانه برخوردار نشده و در واقع فرهنگ کارآفرینانه در کل سازمان جاری نخواهد بود. ولی کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که صرفا در گامهای اولیه وابسته به تعدادی افرادِ واجد گرایش فکری کارآفرینانه بوده است.
رضا کهن هوشنژاد (نویسنده) در ارتباط با اهمیت فصل اول اشاره کرده است؛ محققان در مفهومشناسی Entrepreneurship، با تاکید بیش از حد بر رویکرد استقرایی صرفا بر بعد اقتصادی آن توجه کرده و لذا از ارزش مفهومی آن کاستهاند تا آن جایی که بیشتر تعبیر اشتغال-زایی به اذهان متبادر شده است، در حالی که Entrepreneurship با به کارگیری رویکرد قیاسی که بیشتر تبیینکنندهی مفهوم واقعی آن است، به عنوان نوعی سبک زندگی مطرح است و تبیین دقیق مفهوم لاتین آن یعنی ارزش آفرینی مدنظر است. همچنین در فصول دوم الی هشتم کتاب به مباحث خاص کارآفرینی سازمانی پرداخته شده است.
نگاهی به فصول کتاب«کارآفرینی سازمانی»
فصلهای کتاب عبارتند از : «چیستی کارآفرینی»، «ماهیت کارآفرینی سازمانی»، «فرآیند ومدلهای کارآفرینی سازمانی»، «محرکها و موانع کارآفرینی سازمانی»، «استراتژی کارآفرینی سازمانی»، «قلمرو کارآفرینی سازمانی از منظر فرصت»، «قلمرو کارآفرینی سازمانی از منظر مخاطرهپذیری سازمانی» و «کارآفرینی سازمانی پایدار» است.
در این اثر، مؤلف به معماری سازمانی کارآفرینانه به عنوان جلوهای از کارآفرینی سازمانی پرداخته است؛ منظور از معماری سازمانی در «کارآفرینی سازمانی» تا حدود بسیار زیادی متفاوت از مفهوم معماری سازمانی در سیستمهای اطلاعاتی است. بر اساس دیدگاه صاحبنظران بزرگ کارآفرینی همچون آیرلند، کوین و کوراتکو، معماری سازمانی کارآفرینانه یک زمینه (بافت) سازمانی است که از طریق آن چشمانداز استراتژیک کارآفرینانه به صورت رفتارها و فرآیندهای کارآفرینانه نمایان میشود.
ویژگیهایی همچون پرداختن به چگونگی ظهور و مفهومشناسی دقیق کارآفرینی، چگونگی ظهور کارآفرینی سازمانی، تبیین جامع ابعاد، فرآیند، مدلها، عوامل موثر و قلمروهای کلیدی کارآفرینی سازمانی بویژه مخاطرهپذیری سازمانی از جمله ویژگیهای کتاب است.
کتاب«کارآفرینی سازمانی»اثر رضا کهن هوشنژاد، در 344 صفحه و به شمارگان یکهزار نسخه و به قیمت 21 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی راهی بازار نشر شده است.
نظر شما