سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
طرح‌های فصلی فروش کتاب، مشوقی برای حضور مردم

محمدحسین متولی، مدیر انتشارات الگو درباره کاربردهای طرح فروش فصلی کتاب در کتابفروشی‌ها، گفت: طرح‌های فصلی که عموما با تخفیف همراه است، با توجه به شرایط فعلی بازار نشر کشور در کوتاه مدت مشوقی برای حضور مردم است اما باید برای ادامه و استمرار آن تمیهداتی اندیشیده شود.

محمدحسین متولی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه فروش فصلی کتاب می‌تواند به رونق فعالیت کتابفروشان کمک کند، عنوان کرد: معمولا در طرح‌های تابستانه یا پاییزه، جمعیت زیادی به کتابفروشی‌ها وارد می‌شوند و فروش خوبی دارند اما برخی نتایج نشان می‌دهد که تعداد مشتری‌ها قبل و بعد از اجرای این طرح‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: طرح‌های فصلی که عموما با تخفیف همراه است، با توجه به شرایط فعلی بازار نشر کشور در کوتاه مدت مشوقی برای حضور مردم است، اما اجرای مداوم این طرح‌ها، خریداران را به تخفیف عادت می‌دهد.
 
متولی با بیان اینکه باید زمینه‌ای پیش‌بینی شود که خریداران کتاب در زمان‌های دیگر هم کتاب خریداری کنند، گفت: مصرف‌کننده احساس می‌کند این طرح‌ها مداوم است و می‌توانند در فواصل مختلف استفاده کنند، به همین دلیل صبر می‌کند تا اجرای طرح بعدی تا کتاب را با تخفیف خریداری کند، این موضوع عاملی است که موجب کاهش ارزش کتاب می‌شود.
 
وی کتاب های افست و قاچاق را یکی از عوامل اثرگذار در خرید مردم معرفی کرد و افزود: تعداد گسترده کتاب‌های قاچاق که با تخفیف‌های بالا به مخاطبان می‌رسد، معضل اصلی کتاب برای جامعه نشر ما شده است، زیرا مخاطب به مرور زمان عادت می‌کند که این کتاب‌ها را به قیمت پایین خریداری کند و وقتی به کتابفروشی می‌رود و قیمت بالای آن را می‌بیند باز از فروشنده تقاضای تخفیف می کند که خیلی منطقی نیست.
 
مدیر انتشارات الگو، رواج گسترده فروش کتاب با تخفیف را به نفع صنعت نشر کشور ندانست و گفت: از آنجایی که این تخفیف‌ها به بهانه‌های مختلف اجرا می‌شود، مردم به گران بودن کتاب اصرار دارند و به همین دلیل همیشه منتظرهستند که کتاب‌ها را با تخفیف خریداری کنند در حالی که همیشه نباید کتاب را با تخفیف خرید.
 
متولی تاکید کرد: نتیجه چنین موضوعی، این می‌شود که در نمایشگاه کتاب، حجم زیادی از مراجعه‌کنندگان به غرفه های بیرون نمایشگاه می روند و کلی هزینه ساندویچ و خوراکی می‌دهد تا بخورد اما وقتی می‌خواهد یک کتاب 20 هزار تومانی خریداری کند، بر سر قیمت با فروشنده بحث می‌کند و خواهان تخفیف 20 یا 30 درصدی است.
 
وی با بیان اینکه بهتر است بودجه این طرح‌ها به ترویج مطالعه و کتابخوانی تزریق شود، گفت: اگر  برای هزینه این بودجه‌ها استراتژی و برنامه‌ریزی دراز مدت داشته باشیم به راحتی می‌توانیم این مبالغ را به مدارس کشور ببریم و برای ترویج کتابخوانی و عادت دادن بچه‌ها و جامعه به کتاب خواندن هزینه کنیم اما از آنجایی که این کارها برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد، عموما اینکار انجام نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط