مدیر نشر چرخ فلک خواستار توجه ناشران به برند سازی برای آثار برگزیدهشان در جشنواره کتاب برتر شد و در این راستا پیشنهاد درج نشان جشنواره بر آثار برگزیده شده را داد.
وی ادامه داد: به عبارتی مهندسی نشر و ویژگیهای مربوط به آن که منجر به ارتقای کیفی و کمی کتاب و نوآوری و خلاقیت در کتابسازی میشود، مورد داوری است. برگزاری 9 دوره جشنواره زمان مناسبی است که بشود راجع به عملکرد آن نظر داد. معمولا در چند دوره اول کمی و کاستیها شناسایی میشوند و انتظار می رود جشنواره در دورههای بعدی مطلوبتر برگزار شود.
برقانی تصریح کرد: جشنواره با این رویکرد آغاز به کار کرد که ناشران را به سمت تولید کتاب های با کیفیت سوق دهد، اما متأسفانه ماحصل این جشنواره چندان رضایت بخش نبوده است. نه در بهبود کتاب سازی، نه در تیراژ کتاب و نه در حمایت از ناشران تأثیر جدی نداشته است. با توجه به اینکه خودم قبلا عضو کارگروه این جشنواره بودهام، خوب میدانم که برگزاری چنین جشنوارهای کار آسانی نیست و وقت و انرژی بسیاری میطلبد.
این ناشر ادامه داد: خوشبختانه تا حدود زیادی همه جوانب نشر در این جشنواره دیده شده است. بازخورد و نتیجه آن را باید در سطح جامعه دید.
وی همچنین افزود: چنانچه اطلاع رسانی خوبی از سوی دبیرخانه جشنواره صورت گیرد، مردم آگاه می شوند و از کتاب های برگزیده استقبال می کنند. ناشران هم باید برای دیده شدن کتاب هایشان تلاش کنند و نشان جشنواره را بر روی جلد کتاب درج کنند.
برقانی با نگاه به آینده نشر گفت: با وجودی که انسان بسیار خوش بین و مثبت اندیشی هستم، اما وضعیت را بحرانی می بینم و امیدوارم همه نهادها و سازمان ها توسعه و ترویج خواندن را در اولویت قرار دهند. با توجه به مخاطبان امروزی و استفاده از تکنولوژی های جدید انتظار ارتقا سطح مطالعه میرود، اما باید جامعه نیز درگیر این مسئله باشد. انتظار می رود این فرهنگ جا بیفتد که حق مولف و ناشر در استفاده از اثر رعایت گردد.
نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به طور دوسالانه برگزار می گردد در آذرماه سال جاری با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شرکت پنتر برگزار خواهد شد.
نظر شما