شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
عصر مجازی و تأملی بر کارکردها و رویکردهای جامعه مجازی

ادعای کتاب «عصر مجازی: تأملی بر کارکردها و رویکردهای جامعه مجازی» سهیم‌کردن مخاطبان در رویکردها و کاربردهای دوران از راه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «عصر مجازی: تأملی بر کارکردها و رویکردهای جامعه مجازی» نوشته سیدرضا هاشمی‌زاده و بنیامین انصاری نصب توسط انتشارات تیسا منتشر شده است.
 
روزگار ما در زمانه‌ای جاری است که توسن تیزتک فناوری، جاده لحظه‌ها را به شتاب در می‌نوردد. پس از عصر کشاورزی، صنعتی و اطلاعاتی، آسمان عصر مجازی بالای سر ما چتر گسترده تا جغرافیای انسانی را در هر گوشه زمین بی‌مرز و حد به زیر پوشش درآورد. عصر مجازی تاکنون اندکی پرده از رخ تحول‌بخش خود کنار زده و با اجرای پروژه‌های بلندپروازانه «اینترنت برای همه» و «اینترنت اشیاء» انسان امروز در حال با‌گشودن به پهنه کران ناپیدایی است که بعد مسافت، حرکت جسمانی و تغییر مکانی و ... را به فراموشکده تاریخ می‌سپارد و هرکس می‌تواند در خانه خود، مرکزنشین همه دنیای زمینی شود، از دورترین فروشگاه‌ها خرید کند، به گم‌جاترین مکان‌ها قدم نهاد، به کلاس‌های استادان بزرگ در دانشگاه‌های مختلف دنیا برود و از وابستگی‌های سنتی خود با پیوستن به جامعه مجازی جهانی بکاهد.

در پناه سپهر مجازی و پیشرفت‌های روزاروز حوزه فناوری‌های آن، انسان امروز در ابعاد متفاوت فردی و اجتماعی با خصلت‌ها و مختصات نورسته‌ای روبه‌رو شده که زندگی‌اش را زیرورو کرده و مفاهیم و مصادیق گذشته (دوست، معاشرت، شغل و ...) را برایش معنایی دیگر بخشیده است. عصر مجازی آغاز شده و با لشکری از اقسام فناوری‌های متجلی در اشیا و ابزارها و ... در حال فتح خانه‌های ماست.

در طلیعه چنین دوران تازه‌ای از حیات بشری و پیدایی پیش‌قراولان عصر مجازی، هرچه از آن بخوانیم و بدانیم کم است و به یقین دایره دانسته‌ها و داشته‌های ما از چنین توفان سترگی کم‌شعاع خواهد بود، اما به‌عنوان کاربران دنیای مجازی جدید و زیندگان عصری که بر روی ما دروازه گشوده می‌بایست هیچ فرصتی را از دست ندهیم تا سهمی از دانستن قدر و قیمت و ویژگی‌های این زمانه را نصیب خویش کنیم.

ادعای این کتاب سهیم‌کردن مخاطبان در رویکردها و کاربردهای دوران از راه رسیده است. با این هدف، مطالب کتاب در شش بخش مبانی نظری، هویت، هنر، گردشگری، کاربران و خانواده تقسیم‌بندی شده است. انتخاب این بخش‌ها با محتوای فصل‌های علمی براساس تأثیر عصر مجازی بر بخش‌هایی از جامعه که در معرض بیشتر تغییر نسبت به سایر بخش‌های اجتماع هستند در نظر گرفته شده است.

کوشش نویسندگان بر این امر استوار بوده تا از رهگذر هر یک از بخش‌ها، پنجره‌ای هرچند کوچک بگشایند بر عصری که طلیعه دگرگون کننده‌اش چندی است از پس مشرق جامعه انسانی سربرآورده است و از زوایای متفاوت و متنوع به دوران نوین مجازی بنگرند. چینش و انتخاب موضوعات تابع روندی ویژه نبوده اما کوشیده شده مسائل جاری فراگردی انسان امروز را دربرگیرد.

بخش اول، جامعه مجازی و مبانی نظری، به تعریف‌های فضای مجازی، تاریخچه‌ فضای مجازی، فضای مجازی در ایران، مولفه‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ویژگی‌های آن و جامعه مجازی می‌پردازد و در ادامه مبانی نظری با توجه به نظریه‌های موجود در این حوزه آورده شده است.

بخش دوم، جامعه مجازی و هویت، دو فصل دارد؛ یکی با عنوان تلفن همراه هوشمند و ایدئولوژی روزمره زندگی مدرن که به رسانه‌های نوین و جوانان و با استفاده از نظریه‌ ایدئولوژی مصرف بودریار به تلفن همراه و هویت اجتماعی پرداخته است و فصل دیگر بازتولید هویت زنان در شبکه‌های اجتماعی را هدف بررسی خود قرار داده است.

بخش سوم، جامعه مجازی و هنر نام دارد که در دو فصل بررسی شکل‌گیری هنر در فضای مجازی و عقلانیت مدرن و فضای مجازی را دربرمی‌گیرد.

بخش چهارم، جامعه مجازی و گردشگری، دارای دو فصل است یکی با عنوان بررسی جایگاه رسانه‌های نوین در معرفی هنرها و آیین‌های دریایی هرمزگان و جذب گردشگر و دیگری بررسی نقش استفاده از هنر مجازی در تبلیغات و جذب گردشگران.

بخش پنجم، جامعه مجازی و کاربران، دو فصل دارد؛ یکی با عنوان بررسی نقش فضای مجازی بر روند جامعه‌پذیری کاربران فضای مجازی در شهر بندرعباس و فصل دیگر بر بررسی تبیین جایگاه و نقش فضای مجازی در تولید کارآفرینی و توانمندسازی توان‌یابان تمرکز کرده است.

بخش ششم جامعه مجازی و خانواده نیز فصل‌های بررسی ساخته اعتیاد به پیام‌ رسانه‌ای همراه و تأثیر آن بر روابط درون خانواده و بررسی اثرات شبکه‌های اجتماعی مجازی در تغییرات ارزشی نهاد خانواده در شهر بندرعباس را در خود جای داده است. 

کتاب «عصر مجازی: تأملی بر کارکردها و رویکردهای جامعه مجازی» نوشته سیدرضا هاشمی زاده و بنیامین انصاری نصب با شمارگان 550 نسخه در 276 صفحه به بهای 199 هزار ریال توسط انتشارات تیسا روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها