معاون ادارهکل مجامع و تشکلها در نشست «جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی» سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، فرهنگ را مهمترین عامل شکلدهنده اقتصاد عنوان کرد.
حمید رحمانی در ابتدای نشست، به شرح مقدمهای از کالاهای فرهنگی پرداخت. وی با بیان اینکه مصرف محصولات فرهنگی در دهههای اخیر، رشد فزایندهای در فضای داخلی کشور داشته است، به ذکر چند نمونه از کالاهای فرهنگی نظیر نوشتافزار و کتاب پرداخت و گفت: این کالاهای فرهنگی تأثیر بهسزایی بر سبک زندگی مردم داشتهاند.
رحمانی با تأکید بر اینکه کالاهای فرهنگی در بین عموم جامعه از فراگیری بسیار زیادی برخوردارند، افزود: اگر به زمینه محصولات فرهنگی نپردازیم تبدیل به کالاهای وارداتی میشوند که ممکن است مضامینی مغایر با ارزشهای فرهنگی ما داشته باشد.
وی بیان کرد: در حال حاضر تولید محصولات فرهنگی داخلی بسیار کم است و بخشی از این کالاها برگرفته از محصولات خارجی است که زیبنده کشور ما نیست.
این کارشناس امور فرهنگی در ادامه به بیان تعاریفی از کالای فرهنگی پرداخت و توضیح داد: اگرچه به لحاظ عملی فرهنگ و اقتصاد دو مقوله جدا از هم میتوانند باشند اما بر اساس تعاریفی که اندیشمندان حوزه جامعهشناسی از کالاهای فرهنگی ارائه میدهند از آنجایی که این کالاها ارزش اقتصادی برای عموم مردم دارند در مقیاس بالا با محتوای فرهنگی تولید میشوند.
وی با برشمردن شاخصهای کالاهای فرهنگی نظیر فناوری، تقسیم کار، افزایش تولید و مصرف و بازار بیان کرد: شاخصهای کالاهای فرهنگی جزو صنایع قرار میگیرند و از اجزای اقتصاد فرهنگی به شمار میروند.
رحمانی افزود: در کشور ما به لحاظ اهمیتی که مصرف کالاهای فرهنگی دارد دولت بر آن شده که توجه ویژهای نسبت به این محصولات داشته باشد.
وی بیان کرد: از سه سال پیش معاونت امور فرهنگی، جشنوارهای را با موضوع کالاهای فرهنگی ایرانی – اسلامی در دستور کار خود قرار داد که در دو دوره اول به تولید اسباببازی و نوشتافزار پرداخته شد.
وی در توضیح نتایج این جشنواره گفت: در دوره اول تعدادی از طراحان و تولیدکنندگان این محصولات شناخته و داوری شدند که جایزه کالای فرهنگی به برگزیدگان این دوره اعطا شد. اما با هماندیشیای که با دستاندرکاران و هماندیشان این حیطه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ابعاد متنوعتری به این جایزه ببخشیم.
رحمانی با اشاره به بخش پژوهش جشنواره، گفت: در این بخش بحثهای آموزشی مبانی اصول اقتصادی و برنامهریزیهای بازاریابی را مطرح کردیم که چکیده مطالب آن بعد از نمایشگاه بر روی وبسایت جشنواره کالاهای فرهنگی در اختیار طراحان و تولیدگنندگان قرار میگیرد.
حمید رحمانی با اشاره به اینکه تغییرات در ذائقه مردم، مدیریت فرهنگی را برآن داشته تا رویکرد نهاد محور خود را در گذشته به رویکردی کالامحور تغییر دهد.
رحمانی با تأکید بر این نکته که فرهنگ وقتی به طور ملموس وارد زندگی مردم شود، ماندگار میشود، گفت: هدف ما تولید کالاهای فرهنگی به میزان انبوه است.
وی اظهار کرد: بخش خصوصی و عمومی در سالهای گذشته حضور فعالی در این عرصه نداشته که دلیل عمده آن نداشتن سرمایه مناسب و دخالت حداکثری دولت است.
رحمانی به همکاری انتشارات کتاب کودک و نوجوان به عنوان متولی تولید یک سوم کالاهای فرهنگی اشاره کرد و از برگزاری نشستها و برنامههایی با همکاری ناشران این حوزه خبر داد.
کارشناس امور فرهنگی افزود: خوشبختانه در بین طراحان و تولیدکنندگان هم ایده و هم محتوای فرهنگی وجود دارد و توان تولید در ایران بالا رفته به قدری که امکان رقابت ایجاد شده و حتی برخی از محصولات تا به حد صادرات رسیدهاند.
در ادامه نشست، ایوب دهقان، معاون ادارهکل مجامع و تشکلها به ارائه تاریخچه مختصری از مباحث فرهنگی و نحوه ادغام این مسائل با حوزه اقتصاد در ایران و جهان پرداخت.
وی درباره چگونگی ترکیب دو حیطه فرهنگ و اقتصاد گفت: ابتدا تصور بر این بود که مسائل اقتصادی و فرهنگی دو مقوله کاملا جدا از یکدیگرند اما با گذر زمان به این نتیجه رسیدند که مهمترین عامل شکلدهنده اقتصاد فرهنگ هر کشور است.
دهقانکار در پایان، از مذاکره با صندوق کارآفرینان و بنیاد نخبگان خبر داد و در تشریح شمای کلی از فعالیتهای صورت گرفته در حیطه کالاهای فرهنگی گفت: امیدواریم نشستهایی که با سازمانهای دولتی و غیردولتی داشتیم منجر به امضای طرفین شود تا امکان حمایت همهجانبه از محصولات فرهنگی را داشته باشیم.
سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار میشود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، رو به روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
نظر شما