درخشش تالیفات دینی در سیوچهارمین جایزه کتاب سال
حکمت متعالیه نردبانی برای رسیدن به حقایق عرفانی است
حجتالاسلام مرتضی جوادی آملی درباره «تحریر رساله الولایه شمس الوحی تبریزی سیدمحمد حسین طباطبایی» اثر برگزیده در شاخه عرفان و تصوف سیوچهارمین دوره جایزه کتاب سال اظهار کرد: آرمانی که آیتالله جوادی آملی برای این کتاب درنظر گرفته، این است که براساس حکمت متعالیه که نردبانی برای رسیدن به حقایق عرفانی است، اصول و قواعد حکمت و عرفان بازخوانی شود.
در این دوره از جایزه کتاب سال، سه اثر در حوزه دین با عنوانهای «فقه الحدیث مباحث نقل به معنا» تالیف احمد پاکتچی در شاخه حدیث، «تحریر رساله الولایه شمس الوحی تبریزی سیدمحمد حسین طباطبایی» تالیف آیتالله عبدالله جوادی آملی در شاخه عرفان و تصوف و «موسوعه عبدالله بن عباس حبرالامه و ترجمان القرآن» تالیف سید محمد مهدی موسوی خرسان در شاخه سیره معصومین، بهعنوان برگزیده معرفی و تجلیل شدند.
درباره این آثار گفتوگوهایی با پدیدآورندگان آنها انجام شده که در ادامه میخوانید:
این اثر «تحریر» است نه شرح و توضیح
حجتالاسلام مرتضی جوادی آملی، فرزند آیتالله عبدالله جوادی آملی، درباره «تحریر رساله الولایه شمس الوحی تبریزی سیدمحمد حسین طباطبایی» اثر برگزیده در شاخه عرفان و تصوف سیوچهارمین دوره جایزه کتاب سال، اظهار کرد: آرمان و مأموریتی که استاد آیتالله جوادی آملی برای این کتاب درنظر گرفته، آن است که براساس حکمت متعالیه که نردبان و سکویی برای رسیدن به حقایق عرفانی است و اساسا ملاصدرا برای فهم دقائق عرفانی این حکمت را پایهریزی کرده، اصول و قواعد و مبانی حکمت و عرفان را بازخوانی و در این بازخوانی زمینه فهم بهتر و دقیقتر آنچه در کتاب علامه طباطبایی آمده را در اختیار استادان و فرهیختگان این دانش قرار دهند.
وی ادامه داد: یکی از حوزههای معرفتی که در جایگاه رفیعی قرار دارد، حوزه عرفان است و عرفان به لحاظ موضوع (ذات، اسماء و افعال الهی) یکی از پرخطرترین حوزههای معرفتی است و نیاز به شناخت و معرفت عمیق دارد و جز برای انسانهای سالک راه اندیشههای عملی و نظری، امکانپذیر نیست. علامه طباطبایی با توجه به جایگاهی که از نظر علم و معرفت داشت و دارا بودن روشهای عقلی و معرفتی، میتوانست بهطور کامل بحث ولایت را ارائه کند.
حجتالاسلام مرتضی جوادی آملی افزود: «رساله الولایه» به لحاظ معرفتی، در اوج جایگاه معرفت اسلامی در مکتب تشیع است زیرا تشیع بر این باور است که امامت، رسالت و نبوت از خاستگاه ولایت بهره میبرند و ولایت باطن همه جلوههای دینی است که پروردگار عالم بهعنوان موهبت به انسانهای صاحب قلب اعطا کرده است و این مقام یک مقام باطنی است که درک آن نیاز به شناخت صحیح دارد.
رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء، گفت: علامه طباطبایی از اندیشمندان معاصر در حوزههای اخلاق و حکمت و عرفان بوده که در زمینه جایگاه و قلمرو ولایت نیز صاحب اثر بودند. آیتالله جوادی آملی با توجه به شناخت عمیقی که نسبت به اندیشهها و آثار بیانی و قلمی علامه طباطبایی دارند، این اثر را بهعنوان یک اثر حکمی و عرفانی انتخاب کرد تا برای جامعه علمی و بهویژه فرهیختگان حوزه و دانشگاه، زمینه معرفت برتر نسبت به حقیقت ولایت را فراهم کنند. این حوزه بسیار پرخطر و جای لغزش فکری و علمی است و صاحبان اندیشه و افرادی که کاملا بر این حوزه آشنایی و تسلط دارند، این مسیر را برای فرهیختگان و جامعه علمی رمزگشایی میکنند.
وی با تاکید بر اینکه این اثر «تحریر» است نه شرح و توضیح، افزود: منظور و مراد از «تحریر» این است که مطالب کتاب علامه طباطبایی که در سطحی عمیق نوشته شده، نیاز به تبیین دارد و ضرورت دارد که اصول و مبانی لازم برای عرفان اسلامی، از جایگاه حقیقت وحی تبیین شود.
حجتالاسلام مرتضی جوادی آملی، بیان کرد: امید است همه علاقهمندان و محققان این رشته، با توجه و استفاده شایسته از این اثر علمی بتوانند جامعه را به یک معرفت صحیح نسبت به مباحث فکری و عرفانی آشنا و از این جایگاه به حقیقت ولایت که اصل و اساس همه امور در مکتب تشیع است، وقوف کنند.
جایزهای برای نیم قرن تلاش
شیخ محمد الحسون، ناشر اثر برگزیده کتاب سال با عنوان «موسوعه عبدالله بن عباس حبرالامه و ترجمان القرآن» اظهار کرد: سید محمدمهدی موسوی، 50 سال از 90 سال عمر خود را صرف تالیف و تدوین «موسوعه عبدالله بن عباس حبرالامه و ترجمان القرآن» در 21 مجلد کرده و این جایزه در واقع حاصل نیم قرن تلاش نویسنده برای تولید موسوعه ابن عباس است.
مدیر مرکز پژوهشهای اعتقادی، گفت: سید محمدمهدی موسوی خرسان، از علمای نجف و از شاگردان بزرگانی همچون سیدمحسن حکیم است که تاکنون علاوه بر آثار مختلف، چند موسوعه نیز تالیف کرده که موسوعه ابن عباس در 21 مجلد، موسوعه ابن ادریس در 14 مجلد و موسوعه «المحسن الصدق» در یک مجلد به چاپ رسیدهاند.
وی ادامه داد: نویسنده در این اثر ضمن ارائه بحث مفصلی نسبت به تفسیر ابن عباس، به شبهاتی که از سوی دشمنان اسلام از جمله بنیامیه به این شخصیت مسلمان وارد شده، پاسخ داده است.
شیخ محمد الحسون بیان کرد: «موسوعه عبدالله بن عباس حبرالامه و ترجمان القرآن» مورد قبول علمای شیعه و سنی است، به این دلیل که برای اولین بار است موسوعهای با این حجم و این عمق به همه وجوه زندگی و شخصیت علمی و اخلاقی ابن عباس پرداخته است. این موسوعه از سوی مرکز پژوهشهای اعتقادی که در شهرهای نجف و قم فعالیت میکند، منتشر شده است.
نظر شما